[WetProg] Snelheid Oefening 6 2e Zittijd (trapeziumregel)

Forum van 3de Bachelor Informatica.

Moderator: Praesidium

Valthonis
Posts: 100

[WetProg] Snelheid Oefening 6 2e Zittijd (trapeziumregel)

Post#1 » Wed Aug 30, 2006 12:12 pm

Heeft iemand oefening 6 al gemaakt, waarbij Pi moet worden berekend via de integraal op interval [-1,1] van de functie

Je deelt het interval op in k deelintervallen en berekent zo elke keer de T(k) zijnde de berekende benadering, je voert dan k op tot dus de relatieve fout tussen 2 opeenvolgende stappen vrij tot zeer klein is.

Nu heb ik hem een hele tijd laten lopen tot k = +- 70000 en dan heb ik voor pi =3.14159247644715 wat dus correct is tot op 6 cijfers na de komma en mijn relatieve fout naar de volgende stap is -1,20... e-12 en zou kleiner moeten worden dan 9,09... -13 dus we zijn er wel bijna maar is dit wel correct?
They claim we've purloined, I'm not the one...

User avatar
Sond
Posts: 6

Post#2 » Thu Aug 31, 2006 9:18 pm

Bij mij stopt hij ergens in de 30 of de 40 (weet nie meer correct en geen zin om te rebooten om te checken) dus ik denk dat ge iets verkeerd hebt gedaan...

Ik heb da gedaan in c++ met long doubles
Schijnt da hoge precisies (net zoals in oefening 2) hier wel handig zijn....
Adrenaline starts to flow
You're thrashing all around
Acting like a maniac
WHIPLASH

Valthonis
Posts: 100

Post#3 » Sat Sep 02, 2006 8:15 am

Ik denk dak al weet wa dak fout heb gedaan. Het zijn 2^k deelintervallen en niet in k intervallen. Dat kan natuurlijk wel de fout zijn want dan gaat dat wel iets sneller gaan.

Woeps :lol:
They claim we've purloined, I'm not the one...

Valthonis
Posts: 100

Post#4 » Sat Sep 02, 2006 10:11 am

ok 2 vectoren van elks enkele miljoenen doubles is dus duidelijk teveel voor matlab.
Dan maar even zelf implementeren en dan haal ik het gevraagde na 29 iteraties. Eindelijk af.

Nu het verslag nog en al dik geen goesting meer :lol:
They claim we've purloined, I'm not the one...

Return to “3de Bachelor”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 63 guests