[DB] Datalog (Semantics + Negation)

Forum van 2de Bachelor Informatica.

Moderator: Praesidium

User avatar
PieterK
Posts: 118

[DB] Datalog (Semantics + Negation)

Post#1 » Thu Jan 08, 2009 2:35 pm

Ik heb 2 vraagjes hierover.

1) Bij "Semantics of a positive query" op slide 280 (online cursus). Kan er iemand mij in normaal nederlands vertellen wat er eigenlijk staat en wat de bedoeling hiervan is?

2) Wat is het zogenaamde probleem bij "Problems with negation" op slide 282? De 2 zinnen uitleg die er staan zijn niet echt verhelderend te noemen. :cry: ("we have to fill R1orR2 first ...")

Alvast bedankt!

Pieter Belmans
Posts: 593
Contact:

Post#2 » Thu Jan 08, 2009 2:46 pm

Wel, eigenlijk is vooral de laatste zin op slide 280 belangrijk: "The order of these additions is irrelevant." Eerst wordt er uitgelegd hoé zo'n query nu eigenlijk werkt, namelijk: alle mogelijke waarden van een variabele worden beschouwd, waarna er wordt gekeken naar de non-negated database predicates die dus een beperking leggen op welke waarden toegelaten zijn.

En die laatste zin zorgt ervoor dat er problemen met negation optreden, immers, als je een tupel maakt dat er in mag, en je daarna een tweede tupel maakt dat er niet in mag omdat het eerste er al in zit, ben je afhankelijk van de volgorde. Je had immers perfect in de andere volgorde mogen toevoegen en dan hadden er wel twee tupels aanwezig geweest.

That's about it hoop ik :).

User avatar
PieterK
Posts: 118

Post#3 » Thu Jan 08, 2009 2:53 pm

Das al iets duidelijker! Merci! :)
(Da was snel (Uwen uitleg)! :D)

Pieter Belmans
Posts: 593
Contact:

Post#4 » Thu Jan 08, 2009 3:38 pm

Nu ge het zegt, het was den eerste keer vandaag dat ik het WINAK-forum bekeek denk ik, dus you got lucky :P.

User avatar
Scheder
Posts: 212

Post#5 » Thu Jan 08, 2009 11:54 pm

Wat wil die 'nonnegated' zeggen?
Ik wil het maar niet snappen *-)

User avatar
zarry
Posts: 212

Post#6 » Fri Jan 09, 2009 12:10 am

Scheder wrote:Wat wil die 'nonnegated' zeggen?
Ik wil het maar niet snappen *-)
Das een speciale omroep voor missies vor gelovigen da ge soms hoort op de luchthaven

Toem doem doem.. Nonne gate D inschepen
Ik spreek Zwarryzwaniaans en jij?

User avatar
Sebastiaan
Posts: 1184

Post#7 » Fri Jan 09, 2009 7:23 am

zarry wrote:
Scheder wrote:Wat wil die 'nonnegated' zeggen?
Ik wil het maar niet snappen *-)
Das een speciale omroep voor missies vor gelovigen da ge soms hoort op de luchthaven

Toem doem doem.. Nonne gate D inschepen
haha :P

Return to “2de Bachelor”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests

cron