[DB]Relationele Algebra

Forum van 2de Bachelor Informatica.

Moderator: Praesidium

User avatar
Fristi
WOZ
Posts: 4565

[DB]Relationele Algebra

Post#1 » Tue Jan 06, 2009 4:37 pm

Loha
Had een vraagje bij een oef. over relationele algebra:

Het betreft hier oef 3.2.1 en 3.2.2:

Waarom is bij projectie het resultaat r en bij selectie het resultaat leeg?

Ik weet dat bij de oefening met selectie het resultaat leeg moet zijn want:


maar waarom is dit niet zo in 3.2.1?


(in de cursus staat dat ge bij singleton met empty tuple krijgt maar hoe mete dat dan interpreteren? Wat is er dan gemeenschappelijk met r (voor de natural join)? Want blijkbaar moogde da ni als leeg aanschouwen)

Greets
Fristi

EDIT: dien bol me een kruis in stelt ne natural join voor, gezien ik het symbool voor ne natural join hier ni kan gebruiken
Fristi Ad Infinitum

WINAK WOZ 2013 - ...
WINAK Magister Fristi 2012-2013
WINAK Feest 2011-2012
WINAK Schachtentemmer 2010-2011
WINAK Scriptor 2008-2009 | 2009-2010

User avatar
Midori
Posts: 46

Post#2 » Tue Jan 06, 2009 8:19 pm

En weet er iemand wat we nu moeten doen met blz 241-253? Hij zei (de assistent) dat we die moesten opschrijven als we die zouden gebruiken, ik neem aan dat we die bladeren niet mogen meenemen ofzo?

User avatar
PieterK
Posts: 118

Post#3 » Tue Jan 06, 2009 8:26 pm

Midori wrote:En weet er iemand wat we nu moeten doen met blz 241-253? Hij zei (de assistent) dat we die moesten opschrijven als we die zouden gebruiken, ik neem aan dat we die bladeren niet mogen meenemen ofzo?
Hij zei dat als ge een niet-standaard functie gebruikt (die van de slides) dat ge die dan expliciet moest definiëren. Als ge een ingebouwde functie in een andere betekenis gebruikt dan moet ge die ook expliciet definiëren want anders veronderstelt ie gewoon dat ge de standaard functie bedoelt en kan het dus wel is fout zijn uw oefening. (Er staat wel nergens expliciet in welke ingebouwde functies er allemaal zijn)
Ik denk nie dat de oefeningen open boek zijn. (Weet het eigenlijk niet 100% zeker)

User avatar
Fristi
WOZ
Posts: 4565

Post#4 » Tue Jan 06, 2009 8:56 pm

dan zouden die wel ineens pak makkelijker worden :x, ale, toch door het feit da ge syntax en dergelijke ni meer moe kenne :x
Fristi Ad Infinitum

WINAK WOZ 2013 - ...
WINAK Magister Fristi 2012-2013
WINAK Feest 2011-2012
WINAK Schachtentemmer 2010-2011
WINAK Scriptor 2008-2009 | 2009-2010

User avatar
Midori
Posts: 46

Post#5 » Tue Jan 06, 2009 9:24 pm

PieterK wrote:Hij zei dat als ge een niet-standaard functie gebruikt (die van de slides) dat ge die dan expliciet moest definiëren. Als ge een ingebouwde functie in een andere betekenis gebruikt dan moet ge die ook expliciet definiëren want anders veronderstelt ie gewoon dat ge de standaard functie bedoelt en kan het dus wel is fout zijn uw oefening. (Er staat wel nergens expliciet in welke ingebouwde functies er allemaal zijn)
Ik denk nie dat de oefeningen open boek zijn. (Weet het eigenlijk niet 100% zeker)
Open boek dacht ik ook niet.
Trouwens, wikipedia: De publicist Eric Raymond (ook bekend als ESR) heeft in "How To Become A Hacker" ooit eens gezegd: "Het is waardevol om LISP te leren om een andere reden — het gevoel van diepgaande verlichting zodra je het eindelijk snapt. Deze ervaring zal je de rest van je leven een betere programmeur maken, ook al gebruik je LISP zelf nauwelijks."
Iemand hier die al deze "diepgaande verlichting" al heeft bereikt? :P

Pieter Belmans
Posts: 593
Contact:

Post#6 » Thu Jan 08, 2009 4:07 pm

Cartesisch product neemt een element uit de ene relatie en combineert die dan met alle elementen van de andere. Vervolgens het volgende element, tot alle gebeurd zijn.

Als er geen (dus echt leeg) tupels zijn, kan er geen element gekozen worden en is het resultaat leeg.

Als er enkel een singleton is, wordt dat samengevoegd met alle elementen in de tweede relatie, maar omdat een bij de projectie op niks een leeg tupel is, ziet ge geen verschil met gewoon de tweede relatie.

Return to “2de Bachelor”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest

cron