Page 1 of 1
[NLA]Vragen numerieke
Posted: Mon May 28, 2007 7:12 pm
by Shinta
1. Op blz. 3 van de cursus staat dat de floating point gap bij het voorbeeld gelijk is aan terwijl dit op slide 8 is.
Welke is het nu (normaal gezien het laatste maar kweet ni zo zeker)
2. Op blz 20-21 staat een verschrikkelijk bewijs die niet in de slides staan, moeten we dit dan kennen ?
3. Heeft er iemand voorbeeldvragen van het numerieke deel ?
EDIT (nog vraagjes :d):
4. Op slide 71 staan twee bomen, de linkse is toch strict evaluation en de rechtse widest available he ?
5. Over het berekenen van het conditiegetal van functies met meerdere inputs. Hoe die afgeleide berekend kan worden okee, das me die jacobiaanse matrix. Ook f(x) begrijpek, ma hoe dage dan de x moet bepalen begrijp ik niet (formule zijnde k = xf'(x)/f(x) ). Is dattan de lengte ofzo dage der van moe bepale of ... ?
Posted: Mon May 28, 2007 7:50 pm
by Shinta
EDITED
Posted: Mon May 28, 2007 11:24 pm
by Nickman
Posted: Tue May 29, 2007 10:24 am
by Norfolk
5) Dat is gewoon de tweede norm van x

Posted: Tue May 29, 2007 10:44 am
by Shinta
Hoe bepaalt ge dan de 2e norm van twee verschillende waarden ? Gewoon
)
?
Nick, de t is wel 10 in da geval he

, dus moet het dan toch niet 2 tot de -10 zijn ? Want het getal voor de komma hoort bij de precisie he? Dus is de formule dan niet

?
die e is niet de kleinste exponent he

da is gewoon de huidige exponent. Age bv
1.110011E10 hebt, dan wordt je floating point gap (volgens de formule die jij net hebt gezegd)

Posted: Tue May 29, 2007 11:38 am
by Nickman
Ja, dat van die exponent hebbek nu door

. Ik had een fout beeld over die GAP

.
En de de "t" is maar 9 aangezien je te maken hebt met een hidden one...
Of gebruiken ze dat daar nog niet?
Angezien er overal buiten die ene plaats 9 sta en ni 10 :p
Posted: Tue May 29, 2007 11:51 am
by Shinta
Nickman wrote:Ja, dat van die exponent hebbek nu door

. Ik had een fout beeld over die GAP

.
En de de "t" is maar 9 aangezien je te maken hebt met een hidden one...
Of gebruiken ze dat daar nog niet?
Angezien er overal buiten die ene plaats 9 sta en ni 10 :p
Hidden one maakt niet uit he

staat toch in de cursus bij IEEE:
Bv single:
sign = 1
+ t = 24
+ e = 8
========
33 - hidden bit = 32 bit
Maar je precisie blijft wel 24

.
Posted: Tue May 29, 2007 12:24 pm
by Norfolk
Shinta wrote:Hoe bepaalt ge dan de 2e norm van twee verschillende waarden ? Gewoon
)
?
Ge ziet die input gewoon als ne vector he. Want anders gaat ge uw functie anders moeten definieren: y = f(x,z) ofzo. Dan hebde wel 2 waarden.
Posted: Tue May 29, 2007 1:18 pm
by Shinta
Norfolk wrote:Shinta wrote:Hoe bepaalt ge dan de 2e norm van twee verschillende waarden ? Gewoon
)
?
Ge ziet die input gewoon als ne vector he. Want anders gaat ge uw functie anders moeten definieren: y = f(x,z) ofzo. Dan hebde wel 2 waarden.
jep, merci.
Posted: Tue May 29, 2007 5:24 pm
by Yo_rik
Shinta wrote:Nick, de t is wel 10 in da geval he

, dus moet het dan toch niet 2 tot de -10 zijn ? Want het getal voor de komma hoort bij de precisie he? Dus is de formule dan niet

?
Je moet eigenlijk enkel kijken naar de positie van het meest rechtse cijfer tov het fractioneel punt. De formule

klopt bij een voorstelling met precisie t, waar 1 cijfer voor de komma staat in de mantisse, want

is dan de positie van het meest rechtse cijfer

.
Het voorbeeld in de cursus/slides heeft een mantisse met 9 cijfers na de komma, dus de gap is daar

.
Posted: Tue May 29, 2007 5:46 pm
by Shinta
Yo_rik wrote:Shinta wrote:Nick, de t is wel 10 in da geval he

, dus moet het dan toch niet 2 tot de -10 zijn ? Want het getal voor de komma hoort bij de precisie he? Dus is de formule dan niet

?
Je moet eigenlijk enkel kijken naar de positie van het meest rechtse cijfer tov het fractioneel punt. De formule

klopt bij een voorstelling met precisie t, waar 1 cijfer voor de komma staat in de mantisse, want

is dan de positie van het meest rechtse cijfer

.
Het voorbeeld in de cursus/slides heeft een mantisse met 9 cijfers na de komma, dus de gap is daar

.
ja, something like that

. Ma kbetwijfel of die zo'n eenvoudige dinges zou vrage.
Re: [NLA]Vragen numerieke
Posted: Wed May 30, 2007 4:08 pm
by Dave
Shinta wrote:
4. Op slide 71 staan twee bomen, de linkse is toch strict evaluation en de rechtse widest available he ?
linkse: strickt evaluation
rechtse: widest needed
(widest available zou alles in Extended zijn)
PS. kheb per ongeluk een post beetje verkracht :p
En

klopt alleen in truncation rounding mode he. In round to nearest bedraagt ze

(als ik mij niet vergis

)
Of zelfs nog, zonder gradual underflow:
Is gewoon wat spelen met getalletjes

Re: [NLA]Vragen numerieke
Posted: Wed May 30, 2007 4:26 pm
by Shinta
Dave wrote:Shinta wrote:
4. Op slide 71 staan twee bomen, de linkse is toch strict evaluation en de rechtse widest available he ?
linkse: strickt evaluation
rechtse: widest needed
(widest available zou alles in Extended zijn)
PS. kheb per ongeluk een post beetje verkracht :p
En

klopt alleen in truncation rounding mode he. In round to nearest bedraagt ze

(als ik mij niet vergis

)
Of zelfs nog, zonder gradual underflow:
Is gewoon wat spelen met getalletjes

een gap heeft weinig te maken met de afrondingsmodus he

, de gap is puur gebonden aan de F(b,t,l,u) zelf (en die formule van gradual underflow moete we ni kenne). Van die bome denkek wel dage gelijk ebt.
Posted: Wed May 30, 2007 4:56 pm
by Dave
Ik leer die niet van buiten, ik speel maar wat met die getalletjes he

En in principe heeft een Gap wel te maken met u rounding mode he. Als ge round to nearest gebruikt zijn er meer getallen die nog voorgesteld kunnen worden ipv deze naar 0 af te ronden
