Page 1 of 3

Raycasting

Posted: Mon Jun 19, 2006 2:44 pm
by Shinta
Kan er hier iemand een implementatie van raycasting doorsturen a.u.b. Ofwel hier posten of als jet niet vertrouwt pm'en

Posted: Mon Jun 19, 2006 2:55 pm
by slimmy
post het toch hier maar! :p

Posted: Mon Jun 19, 2006 3:36 pm
by 0g1op
met shading of zonder shading?

Posted: Mon Jun 19, 2006 3:48 pm
by Norfolk
both? :D

Posted: Mon Jun 19, 2006 4:02 pm
by 0g1op
kzal die wel met die shadings geven, dan kunde da er zelf uithalen, zoveel werk is da eigenlijk ni
http://users.telenet.be/oglop/Raycast.Mod
lijkt veel code, maar das door die shadings en ook iets om wa minder pixels af te moeten gaan

Posted: Mon Jun 19, 2006 4:55 pm
by Shinta
bedankt :) tis vooral om te zien hoe ge moe bepalen welke pixels ge moe afgaan want khad nooit eenwindow to viewport transformatie gedaan en nu zegge die ineens vanalles over een viewport to window transformatie enzo en tstaat vaag in de cursus.

En wa betekent die k ?

Posted: Mon Jun 19, 2006 7:05 pm
by 0g1op
das -h denk ik, ge moet die formule maar is vergelijken die ik gebruik met die van de cursus

Posted: Mon Jun 19, 2006 11:10 pm
by EagleEye812
viewport to window:

ge gaat elke pixel af (van viewport dus)

dan transformeert ge die pixel coordinaten naar window(wereld) coordinaten (=viewport to window), en doet ge uw ray vergelijking en al de rest

een duidelijk kort overzichtje staat in de slides

Posted: Mon Jun 19, 2006 11:30 pm
by Shinta
EagleEye812 wrote:viewport to window:

ge gaat elke pixel af (van viewport dus)

dan transformeert ge die pixel coordinaten naar window(wereld) coordinaten (=viewport to window), en doet ge uw ray vergelijking en al de rest

een duidelijk kort overzichtje staat in de slides
jama kemkik nooit een window to viewport gedaan, en me die viewport to window transformatie worde der almaal dinges gebruikt zoals Wl, Vl , ....dak almaal ni weetwa de waarde ervan is.
En moete da nu doen voor uw projectie ?

Posted: Mon Jun 19, 2006 11:44 pm
by Norfolk
Die Wl en Vl verwijzen wss naar de zelfde waarde van de window to viewport uitleg in de cursus. Dat staat er toch goed uitgelegd vind ik... en Viewport to window is gewoon terug het omgekeerde.

Posted: Tue Jun 20, 2006 7:19 am
by EagleEye812
Shinta wrote: jama kemkik nooit een window to viewport gedaan, en me die viewport to window transformatie worde der almaal dinges gebruikt zoals Wl, Vl , ....dak almaal ni weetwa de waarde ervan is.
En moete da nu doen voor uw projectie ?
Met RayCast doet ge geen projectie. Het algoritme zorgt daar al voor

Posted: Tue Jun 20, 2006 10:34 am
by Nickman
EagleEye812 wrote:Met RayCast doet ge geen projectie. Het algoritme zorgt daar al voor
Correctie:
Het algorithme zou daar voor moeten zorgen :D

Posted: Tue Jun 20, 2006 10:37 am
by EagleEye812
... tis toch Theorie he :wink:

Posted: Wed Jun 21, 2006 11:45 am
by Shinta
ma der staat tog nergens in de cursus dage raycasting moet doen na uw projectie, er staat dat het een image-based algoritme is, dus zoals het op je scherm komt.

Posted: Wed Jun 21, 2006 12:59 pm
by Nickman
ja, je moet juist geen projectie doen... die projectie komt er normaalgezien automatisch door het algorithme toe te passen