[CG] portfolio-opdracht 1

Forum van 1ste Bachelor Informatica.

Moderator: Praesidium

drunkyjunky

portfolio-opdracht 1

Post#1 » Wed Mar 08, 2006 8:59 pm

hey, ik had wa vragen gesteld aan Peter via mail over de portfolio-opdracht, hier is de mail met antwoorden, misschien hebben jullie er ook wa aan...

Hey nen hoop terechte vragen :-), wil je deze mail mss ook ff posten op het forum op blackboard en brandless

Van: Van Beers Tony
Verzonden: di 7/03/2006 19:07
Aan: Hellinckx Peter
Onderwerp: portfolio-opdracht 1

Hey,

ik had nog een paar vrage bij de portfolio-opdracht :

Ik heb een module gemaakt om de window-to-viewport transformatie te kunnen doen, maar in de cursus staat dat we de schalings-vector moeten bepalen met aparte x-, y- en z- waarden, hierdoor vervormt het te tekenen object, afhankelijk van de grootte van de viewport, is het de bedoeling dat we dit zo doen, of dat we gewoon 1 schaal-factor kiezen en dan voor de schalings-vector dezelfde x-, y- en z- waarden nemen?

doe dit maar zoals in den boek daar heb je uiteindelijk het meeste aan.

Moet er de mogelijkheid zijn om te kiezen voor parallel- of perspectief- projectie, of moeten we gewoon perspectief-projectie gebruiken? En moet bij deze perspectief-projectie ook nog een afstand ingelezen worden, of moeten we die gewoon gelijk stellen aan 1, aangezien er na de window-to-viewport transformatie toch een schaling gebeurt en het eigenlijk niet meer uitmaakt hoe ver het window van het oogpunt ligt?

je moet beide ondersteunen en via je configfile zeggen welke je moet gebruiken. De afstand zet je ook in de configfile

In de portfolio-opdracht staat dat we een reeks moff-files moeten kunnen afbeelden, moeten deze files tegelijk op het scherm getekend worden, of is het de bedoeling dat we een reeks moff-files elk appart moeten kunne afbeelden?

Het is de bedoeling dat je een wereld kunt opbouwen door een reeks van moffiles in te lezen en heel deze lijst af te beelden die lijst zal juist heel u wereld zijn.

Nog een laatste vraag : Is de indeling van de config-file vrij te kiezen of moeten we een bepaald formaat hanteren?

Dit laatste is vrij te kiezen, ervaring leert mij dat de meeste liefst een xml formaat dat ondersteunt wordt door de parser van het project SE gebruiken.
Oh well, wathever, nevermind

j0lle
WOZ

Post#2 » Wed Mar 08, 2006 9:07 pm

yep da gaat inderdaad mooi van pas komen.
thx voor het posten.

ff offtopic: wie bent gij?

Nick
Prosenior

Post#3 » Wed Mar 08, 2006 9:15 pm

diene gast zit in mijne groep T&A :)

EagleEye812

Post#4 » Wed Mar 08, 2006 11:58 pm

Jup, den tony :P

Norfolk
WOZ

Post#5 » Thu Mar 09, 2006 9:45 am

NickVE wrote:diene gast zit in mijne groep T&A :)
ja nu ken ik hem helemaal :D

Toch bedankt voor mail! Zal handig van pas komen

Kemblin

Post#6 » Thu Mar 09, 2006 6:31 pm

jups is idd handig merci,

ik zit precies naast u in de les :P

drunkyjunky

Post#7 » Fri Mar 10, 2006 9:12 am

ja, ik ben dieje kleine dikke me zen kort haar, dieje altij links vanachter zit in den aula, den enigste van de mense links vanachter die nie naar johnne-muziek luistert....
Oh well, wathever, nevermind

EagleEye812

Post#8 » Fri Mar 10, 2006 9:43 am

hallo dieje kleine dikke me zen kort haar, dieje altij links vanachter zit in den aula, den enigste van de mense links vanachter die nie naar johnne-muziek luistert....

is that your new nickname?

n/o e ;)

sammyke007

Post#9 » Fri Mar 10, 2006 5:52 pm

Arendonk, Grobbendonk, ... what's wrong with these people?

EagleEye812

Re: portfolio-opdracht 1

Post#10 » Sat Mar 11, 2006 1:12 am

drunkyjunky wrote:
Nog een laatste vraag : Is de indeling van de config-file vrij te kiezen of moeten we een bepaald formaat hanteren?

Dit laatste is vrij te kiezen, ervaring leert mij dat de meeste liefst een xml formaat dat ondersteunt wordt door de parser van het project SE gebruiken.
Ik heb hier toch problemen mee - mijnen XML parser kan geen REALS inlezen, wat jammer is voor de coordinaten van de vectoren natuurlijk - het is zo stom om daarvoor INTEGERS te gaan gebruiken

die parser kan enkel alfanumerische karakters aan?
[quote="zarry"][url=http://www.winak.be/forum/viewtopic.php?p=12475#12475]wickaaaah! thcikci tschiki paaaauuuuw wicked-original![/url][/quote]

Chatora

Re: portfolio-opdracht 1

Post#11 » Sat Mar 11, 2006 1:16 am

EagleEye812 wrote: Ik heb hier toch problemen mee - mijnen XML parser kan geen REALS inlezen, wat jammer is voor de coordinaten van de vectoren natuurlijk - het is zo stom om daarvoor INTEGERS te gaan gebruiken

die parser kan enkel alfanumerische karakters aan?
Dat probleem had ik ook, maar da's eenvoudig op te lossen.

Edit uw Parser.Mod:
helemaal onderaan bij de laatste functie voegt ge dit toe aan de return:

Code: Select all

RETURN (Character.isAlphaNum(value)) OR (value = '-') OR (value = '.');
dan aanvaardt hij een decimaal punt ook als geldig karakter, en is de rest geen probleem meer.

EagleEye812

Post#12 » Sat Mar 11, 2006 1:17 am

Merci voor het zeer snelle antwoord :) ik dacht al op zoek te gaan naar zoiets #-o

EagleEye812

Post#13 » Sat Mar 11, 2006 2:51 pm

Ok, ik heb mijne parser werkend gekregen, en hij kan tekenen enz, maar wat moet er eigenlijk allemaal in die configfile staan?

ik heb nu eene van deze vorm

Code: Select all

<configfile>
	<file>
		Stegosaurus.Moff
	</file>

<file>
		Vliegtuig.Moff
	</file>

<oogpunt>
		<x>1</x>
		<y>2</y>
		<z>3</z>
	</oogpunt>

<kijkpunt>
		<x>6</x>
		<y>8</y>
		<z>2</z>
	</kijkpunt>

<draaihoek>
		3.14
	</draaihoek>

<visualisatietechniek>
		backfaceculledwireframe
	</visualisatietechniek>
</configfile>
moet daar nog iets bij? de afstand d ? De soort projectie (perspectief/parallel) ? Want die dingen laat ik nu gewoon inlezen via parameters

Yo_rik

Post#14 » Sat Mar 11, 2006 5:41 pm

Uit de opdracht (en commentaar hierboven) kom ik tot een configfile met:
  • - viewingtransformatie (oogpunt, kijkpunt, draaihoek)
    - type projectie (parallel of perspectief (met afstand tot projectiescherm))
    - type visualistatie (wireframe of wireframe met backface-culling)
De soort projectie en projectie-afstand (bij perspectief) moeten er dus bij.

Er staat dus niets over Moff's, maar dat lijkt me wel handig: dan kan er bij elke Moff een translatie, zodat ze niet in elkaar getekend worden :wink:.

Shinta
WOZ

Post#15 » Sun Mar 12, 2006 3:07 pm

Ge kunt er echt wel ne hoop meer in steken ze, ge moet elk moff-bestand ook kunnen draaien en goed kunnen plaatsen enzo vind ik.

Return to “1ste Bachelor”