Page 1 of 1

Reeks3

Posted: Tue Feb 28, 2006 10:14 am
by Shinta
Segeuh, ff een vraagje over reeks3.

Age de formules van pagina 89 gebruikt, gebruikt ge enkel de p vector en dus niet de v vector. Maar de v bepaalt de kijkrichting dus ge zou die echt wel nodig moeten hebben.

Any answers ?

Posted: Tue Feb 28, 2006 10:38 am
by EagleEye812
Amai, just wakker *geeuw* :)

Gebruikt ge niet de formules van p 90? 1) een Eyepoint, 2) een viewing point en 3) een upvector? (kzen just begonne aan die reeks e)

Posted: Tue Feb 28, 2006 11:07 am
by Shinta
EagleEye812 wrote:Amai, just wakker *geeuw* :)

Gebruikt ge niet de formules van p 90? 1) een Eyepoint, 2) een viewing point en 3) een upvector? (kzen just begonne aan die reeks e)
neeje van 89.

Seg die tweede opgave, van de parallelprojectie, daar moete tog nix mee doen ? Der sta nix van matrix in de cursus ofzo, en parallelprojectie blijft gewoon gelijk.

Posted: Tue Feb 28, 2006 12:30 pm
by Norfolk
ge moet zelf die matrix maken zodat die voorwaarden kloppen :)

Posted: Fri Mar 03, 2006 8:27 pm
by Nickman
Hier zijn test matrixen, ik hoop dat ze juist zijn :)

<<----- ViewingMatrix opstellen p: 3.0 3.0 3.0 0.0 ----->>
-0.71 0.71 0.00 -0.00
-0.41 -0.41 0.82 0.00
0.58 0.58 0.58 -5.20
0.00 0.00 0.00 1.00


<<----- ViewingMatrix opstellen v: 1.0 2.0 3.0 0.0 p: 3.0 3.0 3.0 0.0 ----->>
-0.45 0.89 0.00 -1.34
0.00 0.00 1.00 -3.00
0.89 0.45 -0.00 -4.02
0.00 0.00 0.00 1.00


<<----- ViewingMatrix opstellen v: 1.0 2.0 3.0 0.0 p: 3.0 3.0 3.0 0.0 omega : 90 graden----->>
0.00 -0.00 1.00 -3.00
0.45 -0.89 -0.00 1.34
0.89 0.45 -0.00 -4.02
0.00 0.00 0.00 1.00


<<----- Parallel ProjectieMatrix d : 5 ----->>
1.00 0.00 0.00 0.00
0.00 1.00 0.00 0.00
0.00 0.00 0.00 -5.00
0.00 0.00 0.00 1.00


<<----- Perspectief ProjectieMatrix d : 5 ----->>
-5.00 0.00 0.00 0.00
0.00 -5.00 0.00 0.00
0.00 0.00 -5.00 0.00
0.00 0.00 1.00 0.00

Posted: Fri Mar 03, 2006 8:50 pm
by EagleEye812

Code: Select all

eyepoint
  3.0   3.0   3.0   1.0 
viewpoint
  1.0   2.0   3.0   1.0 
De viewingmatrix met viewpoint 0 0 0 1:
----------------------------
[ -0.70711    0.70711    0.00000   -0.00000  ]
[ -0.40825   -0.40825    0.81650    0.00000  ]
[  0.57735    0.57735    0.57735   -5.19615  ]
[  0.00000    0.00000    0.00000    1.00000  ]


De viewingmatrix:
----------------------------
[ -0.44721    0.89443    0.00000   -1.34164  ]
[  0.00000    0.00000    1.00000   -3.00000  ]
[  0.89443    0.44721   -0.00000   -4.02492  ]
[  0.00000    0.00000    0.00000    1.00000  ]


De viewingmatrix, de camera gedraaid rond 90graden:
----------------------------
[  0.00000   -0.00000    1.00000   -3.00000  ]
[  0.44721   -0.89443   -0.00000    1.34164  ]
[  0.89443    0.44721   -0.00000   -4.02492  ]
[  0.00000    0.00000    0.00000    1.00000  ]


De Parallel Projectie matrix, met d = 5.0:
----------------------------
[  1.00    0.00    0.00    0.00  ]
[  0.00    1.00    0.00    0.00  ]
[  0.00    0.00    0.00   -5.00  ]
[  0.00    0.00    0.00    1.00  ]


De Perspectief Projectie matrix, met d = 5.0:
----------------------------
[ -5.00    0.00    0.00    0.00  ]
[  0.00   -5.00    0.00    0.00  ]
[  0.00    0.00   -5.00    0.00  ]
[  0.00    0.00    1.00    0.00  ]



check

Posted: Sat Mar 04, 2006 10:36 am
by Arutha
't zie der goe uit. 'k hed erges bij die hoeke een x staan ipv een y nogal ne rottige error die 'k moeilijk vond :( . Ma nu is't hetzelfde :P !

eyep: 3.000, 3.000, 3.000, 1.000
viewp: 1.000, 2.000, 3.000, 1.000

new eye vector
2.000 1.000 0.000 0.000

hoeken 90.000 , 26.565
Matrix:
-0.4 0.9 0.0 -1.3
0.0 0.0 1.0 -3.0
0.9 0.4 -0.0 -4.0
0.0 0.0 0.0 1.0

Posted: Sat Mar 18, 2006 2:27 pm
by Kemblin
pff ik vind maar ni waar die ρv , gamma v en teta v voor staan en hoe ge die juist kunt vinden :s

Posted: Sat Mar 18, 2006 3:04 pm
by Chatora
Dat zijn toch gewoon uw bolcoördinaten?
En die 'gamma' is trouwens een phi. ;)

Posted: Sat Mar 18, 2006 3:09 pm
by EagleEye812
Bolcoordinate van u kijkrichting, right?
ge moet wel oppasse voor uwe phi-v die negatief wordt

Posted: Sat Mar 18, 2006 7:28 pm
by Kemblin
mjah maar hoe vindt ge die, ik stel dus gewoon ro, phi, teta gelijk aan het viewpoint en dan doe ik

rotatie over x as over hoek (-phi)
rotatie over z as over hoek (-teta-(pi/2))
translatie T(-p) (p vind ik via het eyepoint)

Posted: Sun Mar 19, 2006 11:47 am
by Kemblin
niemand ? :(

Posted: Sun Mar 19, 2006 12:04 pm
by Norfolk
die berekeningen staan letterlijk in de cursus...
ro phi en teta zijn niet de coordinaten van het viewpoint...