[CA] 4-bit CLA

Forum van 1ste Bachelor Informatica.

Moderator: Praesidium

User avatar
Flipper
Posts: 193

[CA] 4-bit CLA

Post#1 » Sat Nov 03, 2012 4:50 pm

Is er iemand die mij in deftige bewoording kan uitleggen wat generate en propagate en heel die bullshit van CLA (Carry Lookahead Adder) is? Ik zit te knoeien met opdracht 5 uit project 2 van computer-architectuur. :x
They call him Flipper, Flipper, faster than lightning,
No-one you see, is smarter than he,
And we know Flipper, lives in a world full of wonder,
Flying there-under, under the sea!

User avatar
Bob
WOZ
Posts: 367

Re: [CA] 4-bit CLA

Post#2 » Sat Nov 03, 2012 5:28 pm

Ik heb de slides nu niet voor me liggen maar kan wel in woorden proberen uit te leggen wat het concept achter beide begrippen is.

Het komt erop neer dat bitjes worden doorgegeven als men cijfers van twee getallen één per één optelt, zoals in de lagere-schoolmethode waarbij men 'een 1tje moest overbrengen'.

Generate: geef een nieuw 1tje door, dit in het geval van 1 + 1 waarbij er een 1tje moet overgedragen worden naar de volgende bit.

Propagate: geef een 1tje door dat voortkwam uit de som van de vorige bits, bv 11 + 01 waarbij er eerst een 1 + 1 voorkomt (generate), die de 1 doorgeeft naar links waar 1 + 0 (+ 1) gebeurt, hier wordt dus weer een bitje overgedragen. Propageren wilt iets zeggen in den trent van doorgeven.

mijn poging tot een uitleg :/

User avatar
Nathan
Posts: 64
Contact:

Re: [CA] 4-bit CLA

Post#3 » Wed Nov 07, 2012 1:15 am

Het is basically wat den Bob zegt, dit kan wel helpful zijn (kan me herinneren dat'k dit ook nog gebruikt heb) http://en.wikipedia.org/wiki/Carry-look ... on_details" onclick="window.open(this.href);return false; Da zijn basically gewoon de Boolse Algebra die ge moet omzetten naar Logisim en dan is het done.

Dat Nostalgia :oops:
"Man is least himself when he talks in his own person...Give him a mask and he will tell the truth." - Anon.

2010-2011: WINAK Schacht.
2011-2012: WINAK Ancien.
2012-2013: WINAK Ancien.

User avatar
Flipper
Posts: 193

Re: [CA] 4-bit CLA

Post#4 » Wed Nov 07, 2012 6:48 pm

Gisteren de evaluatie gehad, we kregen te horen dat we de CLA (en de ALU) opnieuw mochten bouwen. Ik heb het gisteren allebei overnieuw gebouwd en deze keer zal het wel juist zijn denk ik, in ieder geval krijg ik de gevraagde getallen... De uitleg van de CLA in de appendix (en in de college) kan toch wel veel beter en met minder formules, nu ik ze snap. :|
They call him Flipper, Flipper, faster than lightning,
No-one you see, is smarter than he,
And we know Flipper, lives in a world full of wonder,
Flying there-under, under the sea!

Return to “1ste Bachelor”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests

cron