Post#7 » Sat Jan 08, 2011 4:44 pm
Volledig akkoord met Pieter Belmans, dat is de manier waarop ge die (-1) moet interpreteren (verlies van 1 vrijheidsgraad).
Waarom dat zo is, theoretisch gezien, is omdat ge wilt dat uw schatter de echte variantie schat en niet een afwijking daarvan. De theorie waar Pieter over spreekt, bewijst dat als ge door n-1 deelt ge gemiddeld gezien een juiste schatting hebt (zonder afwijking), (de verwachtingswaarde van uw schatter is hetgene wat ge wilt schatten) terwijl als ge deelt door n, dan heb je een kleine afwijking van wat je eigenlijk probeert te schatten. (de verwachtingswaarde van uw schatter is NIET exact gelijk aan wat je wil schatten, maar iets wat in de buurt ligt).
Een praktisch voorbeeld van dit soort afwijkingen: als ik de gemiddelde lengte van de wereldbevolking wil meten, maar ik neem hiervoor de gemiddelde lengte van 100 Westerse mannen, dan zal mijn schatter vertekend zijn. De verwachtingswaarde hiervan (gemiddelde lengte van een Westerse man) is immers niet gelijk aan wat ik wil schatten (gemiddelde lengte van ganse wereldbevolking, inclusief vrouwen, kinderen, Aziaten, ...)
Uiteraard wil je altijd dat je schatter zo onvertekend mogelijk is, vandaar de n-1.
2014: Jan16, Feb15, Mar16, Apr15, May14, Jun13, Jul12, Aug10, Sep9, Oct8, Nov6, Dec6
2015: Jan5, Feb5, Mar5, Apr4, May4, Jun2, Jul2, Jul31, Aug29, Sep28, Oct27, Nov25, Dec25