[Inl Prog] Oberon Fail

Forum van 1ste Bachelor Informatica.

Moderator: Praesidium

User avatar
Nathan
Posts: 64
Contact:

[Inl Prog] Oberon Fail

Post#1 » Wed Oct 06, 2010 8:45 pm

Na Oberon gedownload te hebben van BB (Alle files) en de readme te hebben gevolgd lukt het niet op het op te starten.
OS: Vista
Wanneer ik hem laat runnen, staat Oberon.Exe wel tussen de active processes bij tskmgr. Compatibiliteitsmodus al geprobeerd met alle opties, geen succes. Iemand die hier raad mee weet om het te laten runnen in Vista?
"Man is least himself when he talks in his own person...Give him a mask and he will tell the truth." - Anon.

2010-2011: WINAK Schacht.
2011-2012: WINAK Ancien.
2012-2013: WINAK Ancien.

User avatar
Timmy
Posts: 844

Re: [Inl Prog] Oberon Fail

Post#2 » Wed Oct 06, 2010 8:57 pm

Aha, het gekende probleem :D

De .reg file gerund die erbij hoort? Indien ja, check deze thread: http://www.winak.be/forum/viewtopic.php?f=31&t=2594" onclick="window.open(this.href);return false; en download die, die heeft altijd gewerkt bij mij op Vista, en anders (wat ook aangeraden werd bij ons, kweet niet hoe het bij jullie zit op het moment) een virtuele machine maken, XP erop zetten en daar Oberon op draaien.

Oberon onder Vista / 7 is altijd vrij buggy, er zijn mensen die het flawless runnen, maar het merendeel ondervindt kleine probleempjes, dus een virtuele machines is geen overbodige luxe!

User avatar
Nathan
Posts: 64
Contact:

Re: [Inl Prog] Oberon Fail

Post#3 » Wed Oct 06, 2010 9:26 pm

Ja, alles gedaan wat er in de readme stond. Deze werkt wel, zonder problemen.
Thanks :pirate:
"Man is least himself when he talks in his own person...Give him a mask and he will tell the truth." - Anon.

2010-2011: WINAK Schacht.
2011-2012: WINAK Ancien.
2012-2013: WINAK Ancien.

User avatar
Chrizzle
WOZ
Posts: 449

Re: [Inl Prog] Oberon Fail

Post#4 » Wed Oct 06, 2010 10:09 pm

Ik kan u zeker aanraden om Oberon te runnen in ne virtual machine met XP als guest OS. Op een bepaald moment gaat ge een probleem krijgen en dan zulde wel gedwongen zijn om het op XP te draaien.

Zeker voor enkele vakken in 't tweede semester, zoals Inleiding tot Software Engineering en Computer Graphics.

Als ge nog geen virtualisatiesoftware hebt, kan ik u VirtualBox aanraden.
irc.winak.be:6667
#winak

User avatar
BFC
WOZ
Posts: 719

Re: [Inl Prog] Oberon Fail

Post#5 » Thu Oct 07, 2010 12:37 am

Christophe_ wrote:Ik kan u zeker aanraden om Oberon te runnen in ne virtual machine met XP als guest OS. Op een bepaald moment gaat ge een probleem krijgen en dan zulde wel gedwongen zijn om het op XP te draaien.

Zeker voor enkele vakken in 't tweede semester, zoals Inleiding tot Software Engineering en Computer Graphics.

Als ge nog geen virtualisatiesoftware hebt, kan ik u VirtualBox aanraden.
VMWare is ook heel handig, en gemakkelijk in gebruik! Ik heb wa last gehad me VirtualBox, en da viel dus wel wa tegen..
Als ge wilt, ik heb alles wa ge nodig hebt op mijn pc staan, kan u da wel eens bezorgen (ne goeie versie van de vmware workstation, die 100% werkt is nie altijd gemakkelijk te vinne!)
I'm not random, you just can't think as fast as me

Pieter Belmans
Posts: 593
Contact:

Re: [Inl Prog] Oberon Fail

Post#6 » Thu Oct 07, 2010 7:52 am

Afspraken om illegale software uit te wisselen worden liever niet gemaakt via het WINAK-forum :).

Ik kan je in elk geval garanderen dat het (gratis) VirtualBox perfect werkt voor al je doeleinden.

JR
Posts: 23

Re: [Inl Prog] Oberon Fail

Post#7 » Thu Oct 07, 2010 8:54 am

Christophe_ wrote:Ik kan u zeker aanraden om Oberon te runnen in ne virtual machine met XP als guest OS. Op een bepaald moment gaat ge een probleem krijgen en dan zulde wel gedwongen zijn om het op XP te draaien.

Zeker voor enkele vakken in 't tweede semester, zoals Inleiding tot Software Engineering en Computer Graphics.

Als ge nog geen virtualisatiesoftware hebt, kan ik u VirtualBox aanraden.
Ik heb nooit problemen gehad met de hierboven geposte UA Oberon ;)

User avatar
VFlicka
WOZ
Posts: 487

Re: [Inl Prog] Oberon Fail

Post#8 » Thu Oct 07, 2010 11:01 am

Er is ook een serverversie van VMWare die gratis te gebruiken is en alle belangrijkste features van de workstation ook heeft (behalve video capture en andere onnodige dingen dus :)), maar virtualbox (of kvm, hele goede maar commandline) is opensource.

Pieter Belmans
Posts: 593
Contact:

Re: [Inl Prog] Oberon Fail

Post#9 » Thu Oct 07, 2010 1:13 pm

Ja, maar kan je daar je eigen VM's in maken? Ik dacht dat je enkel bestaande kon runnen, en de Windows XP-licentie die daar dan weer in gebruikt wordt is niet legaal verkregen :P.

User avatar
VFlicka
WOZ
Posts: 487

Re: [Inl Prog] Oberon Fail

Post#10 » Thu Oct 07, 2010 2:02 pm

Pieter Belmans wrote:Ja, maar kan je daar je eigen VM's in maken? Ik dacht dat je enkel bestaande kon runnen, en de Windows XP-licentie die daar dan weer in gebruikt wordt is niet legaal verkregen :P.
Je kan gewoon vm's maken. VMWare Player is enkel om bestaande machines te draaien. Die is ook gratis en mbv andere tools kan je dan een machine maken.

Pieter Belmans
Posts: 593
Contact:

Re: [Inl Prog] Oberon Fail

Post#11 » Thu Oct 07, 2010 4:22 pm

In mijnen tijd jong was daar niks van aan!

User avatar
VFlicka
WOZ
Posts: 487

Re: [Inl Prog] Oberon Fail

Post#12 » Thu Oct 07, 2010 4:32 pm

Voor zover ik weet zijn wij van dezelfden tijd :wink:

User avatar
Nathan
Posts: 64
Contact:

Re: [Inl Prog] Oberon Fail

Post#13 » Fri Oct 15, 2010 7:12 pm

Dang, nu heb'k het probleem dat als'k files opslaag, ze niet in mijn /Work file van Oberon zichtbaar zijn.
De files zijn er wel, wanneer ik ze oproep, openen ze, maar ze zijn niet te vinden door Explorer.exe
Weet iemand hier een oplossing voor of zal ik toch gewoon XP moeten draaien in een VM?
"Man is least himself when he talks in his own person...Give him a mask and he will tell the truth." - Anon.

2010-2011: WINAK Schacht.
2011-2012: WINAK Ancien.
2012-2013: WINAK Ancien.

JR
Posts: 23

Re: [Inl Prog] Oberon Fail

Post#14 » Fri Oct 15, 2010 7:29 pm

Zijt ge zeker dat uw actieve directory in Oberon wel /work is?
Kunt ge checken met System.ActiveDirectory of System.CurrentDirectory of zo denk ik.

User avatar
Robbe
WOZ
Posts: 2161
Contact:

Re: [Inl Prog] Oberon Fail

Post#15 » Fri Oct 15, 2010 7:54 pm

Nathan wrote:Dang, nu heb'k het probleem dat als'k files opslaag, ze niet in mijn /Work file van Oberon zichtbaar zijn.
De files zijn er wel, wanneer ik ze oproep, openen ze, maar ze zijn niet te vinden door Explorer.exe
Weet iemand hier een oplossing voor of zal ik toch gewoon XP moeten draaien in een VM?
misschien zijn die bestanden nog niet door Oberon aangemaakt op uw bestandssysteem?

Ik denk dat een VM zowizo de gemakkelijkste manier is om oberon vlot en zonder al te veel problemen werkende te krijgen. VirtualBox kan ik daarvoor zeker aanraden (niet dat ik er al veel andere geprobeerd heb).
"I'm not afraid of falling, I'm afraid of landing" -- Sam
How To Ask Questions The Smart Way

Zingen? UKA-n dat ook!

Return to “1ste Bachelor”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests

cron