[CG] Viewing transformatie bij bolcoordinaten

Forum van 1ste Bachelor Informatica.

Moderator: Praesidium

Glenn
Posts: 280

[CG] Viewing transformatie bij bolcoordinaten

Post#1 » Tue May 26, 2009 4:22 pm

Hey,

Ik snap punt 2 op pagina 80 niet zo goed. Ze leggen daar uit dat je rond de z-as moet roteren zodanig dat de x-as loodrecht op zowel de x-as als p komt te staan. Maar wat als p bij de start al niet loodrecht op de x-as staat? Dan kan je hem toch nooit loodrecht op de x-as krijgen als je roteert rond de z-as? Hieronder staat een afbeelding waar de rode vector p niet loodrecht staat op het blauwe assenstelsel.

Image
figuur waarbij een passieve translatie over p is uitevoerd, met als gevolg het blauwe assenstelsel. Het blauwe assenstelsel staat niet loodrecht op de rode pijl p, en dit kan niet wijzigen door enkel rond de z-as te roteren.

Weet er iemand raad?

User avatar
Robbe
WOZ
Posts: 2161
Contact:

Re: [CG] Viewing transformatie bij bolcoordinaten

Post#2 » Tue May 26, 2009 5:25 pm

Glenn wrote:Hey,

Ik snap punt 2 op pagina 80 niet zo goed. Ze leggen daar uit dat je rond de z-as moet roteren zodanig dat de x-as loodrecht op zowel de x-as als p komt te staan. Maar wat als p bij de start al niet loodrecht op de x-as staat? Dan kan je hem toch nooit loodrecht op de x-as krijgen als je roteert rond de z-as? Hieronder staat een afbeelding waar de rode vector p niet loodrecht staat op het blauwe assenstelsel.

Weet er iemand raad?
Een as kan niet loodrecht op zichzelf staan... Zeker dat je het goed gelezen hebt?

Maar het is wel altijd mogelijk om de x-as loodrecht op p te krijgen door een rotatie rond z. Als ze al loodrecht op p staat, heb je geen werk ;)
"I'm not afraid of falling, I'm afraid of landing" -- Sam
How To Ask Questions The Smart Way

Zingen? UKA-n dat ook!

Glenn
Posts: 280

Post#3 » Wed May 27, 2009 1:13 pm

Je hebt gelijk Robbe, in de cursus stond dat de x-as loodrecht kwam te staan op zowel de z-as als p. Maar dit begrijp ik niet. Stel dat je een assenstelsel hebt zoals hieronder weergegeven, met daarin een vector p die in het yz-vlak ligt en een hoek theta maakt met de y-as. In dat geval kan je toch nooit de de x-as loodrecht op vector p krijgen door de roteren rond de z-as? Hoogstwaarschijnlijk vergis ik mij ergens maar ik zie niet in waar...


Image

User avatar
zarry
Posts: 212

Post#4 » Wed May 27, 2009 2:03 pm

ge kunt toch rond de z-as draaien zoda de hoek tussen p en x 90 graden is.. de x-as blijft dan ook loodrecht op de z-as staan.. uwe vector p blijft staan e, alleen u assenstelsel gaat ge draaien.. in u situatie als die in het y-z vlak ligt is alles al inorde btw..
Ik spreek Zwarryzwaniaans en jij?

Glenn
Posts: 280

Post#5 » Wed May 27, 2009 4:56 pm

Aja, nu zien ek 't ook. Als ge die wa verder laat draaien kunnen die idd loodrecht om mekaar komen.

Image

Ik had thuis al zo'n assenstelsel nagebouwd en dan nog vond ek 't ni. Ik ben blij dat ik het eindelijk zie :) !

Return to “1ste Bachelor”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 45 guests

cron