Fixes voor oberon

Forum van 1ste Bachelor Informatica.

Moderator: Praesidium

Glenn
Posts: 280

Post#16 » Sun May 03, 2009 10:11 am

Hoi,

Toch nog een vraagje over de UA oberon. Ik heb deze gisteren voor het eerst gebruikt op mijn laptop maar ik heb gemerkt dat er geen work folder is. Wanneer ik nu een nieuwe .Arc aanmaak binnen de UA oberon zelf vind ik die precies ook nergens terug. Is dat normaal? Ik zou graag deze .Arc op mijn stickje plaatsen, om er verder mee te werken op mijn "gewone computer".

Groet,
Glenn

User avatar
racekakje
WOZ
Posts: 740

Post#17 » Sun May 03, 2009 10:54 am

Der bestaat ne Change Work Directory command. Ik weet enkel niet meer van buiten wat deze juist was.. Den Arickx gebruikt deze wel veel, mss is zien in zijn sample-code?

User avatar
Nynek
WOZ
Posts: 1160
Contact:

Post#18 » Sun May 03, 2009 1:03 pm

Die staat gewoon op de eerste pagina van System3.Tool, tussen een paar gelijkaardige dingskes ;)

User avatar
nasam
Posts: 233
Contact:

Post#19 » Sun May 03, 2009 3:30 pm

Glenn wrote:Hoi,

Toch nog een vraagje over de UA oberon. Ik heb deze gisteren voor het eerst gebruikt op mijn laptop maar ik heb gemerkt dat er geen work folder is. Wanneer ik nu een nieuwe .Arc aanmaak binnen de UA oberon zelf vind ik die precies ook nergens terug. Is dat normaal? Ik zou graag deze .Arc op mijn stickje plaatsen, om er verder mee te werken op mijn "gewone computer".

Groet,
Glenn
Der is idd geen Work directory, gewoon die ff maken en het probleem is opgelost.

Ik ben van plan trouwens een nieuwe versie te maken die vooral wat installer problemenen oplost (zoals Work directory), maar daar ben ik nog niet aan toe geraakt...
http://www.nathansamson.be" onclick="window.open(this.href);return false; Flattr me!Image

User avatar
djgl3nn
WOZ
Posts: 1938

Post#20 » Wed Sep 30, 2009 10:16 pm

nasam wrote:
Glenn wrote:Hoi,

Toch nog een vraagje over de UA oberon. Ik heb deze gisteren voor het eerst gebruikt op mijn laptop maar ik heb gemerkt dat er geen work folder is. Wanneer ik nu een nieuwe .Arc aanmaak binnen de UA oberon zelf vind ik die precies ook nergens terug. Is dat normaal? Ik zou graag deze .Arc op mijn stickje plaatsen, om er verder mee te werken op mijn "gewone computer".

Groet,
Glenn
Der is idd geen Work directory, gewoon die ff maken en het probleem is opgelost.

Ik ben van plan trouwens een nieuwe versie te maken die vooral wat installer problemenen oplost (zoals Work directory), maar daar ben ik nog niet aan toe geraakt...
in u nieuwe versie is een Work map ja,

maar als ik een nieuwe Arc maak en daar mn Mods enzo in plaats

komt erop dat ie naar Work gaat maar daar vind ik em ni :s

tis wel lastig en zou graag snel antwoord hebbe
WINAK Schacht 2009-2010
WINAK Sport 2010-2011
WINAK Mentor Informatica 2011-2012
WINAK Ouwe Zak 2012-...

UA Sportraad Webmaster 2012-...

User avatar
nasam
Posts: 233
Contact:

Post#21 » Wed Sep 30, 2009 10:38 pm

Zoals reeds gezegd op IRC, maar ik herhaal het hier voor anderen.

Er is (blijkbaar) ene probleem op Vista dat de map Work geen schrijfrechten heeft. Eventjes schrijfrechten aanmaken voor iedreen verhelpt het probleem.
<gl3nn> rechtermuisknop op work
<gl3nn> eigenschappen
<gl3nn> beveiliging
<gl3nn> en dan zorgen da ge iedereen toe laat om te schrijven
<gl3nn> kweeni percies dewelke ik heb het gwn bij iedereen gedaan
<Robbe> wrm installeerde ni gewoon oberon in uwe eigen homedir?
<Robbe> da heeft toch voor niks adminrights nodig?
http://www.nathansamson.be" onclick="window.open(this.href);return false; Flattr me!Image

User avatar
Timmy
Posts: 844

Post#22 » Thu Oct 01, 2009 7:20 pm

Kheb ier diene UA Oberon lopen, werkt allemaal perfect, alles laadt, compiled nzo, maar Builder.Markerrors doet het precies ni, iemand al een manier gevonden om da werkende te krijgen?

EDIT: Standaard EHT Oberon van op Blackboard doet da dus ook ni, vreemd :s
Last edited by Timmy on Thu Oct 01, 2009 7:29 pm, edited 1 time in total.

User avatar
Nick
Prosenior
Posts: 1850
Contact:

Post#23 » Thu Oct 01, 2009 7:23 pm

nasam wrote:De mens die oberon (voor windows) heeft gemaakt is niet meer te bereiken...
Ik heb daar aantal jaren geleden nog contact mee gehad via Guenter Feldmann - fld@informatik.uni-bremen.de

... Tenzij ge da adres geprobeerd hebt ... dan hebde pech ;)

ps: sorry 4 the late reply =D
To Woef or not to Woef, that is the question!

WINAK Scriptor 2006-2007
WINAK Vice-Praeses 2007-2008
WINAK Praeses 2008-2009
WINAK Cantor 2009-2010
... en kortom: Eeuwig WINAKer 8)

User avatar
Jan Marques
Posts: 7

Post#24 » Thu Oct 01, 2009 8:23 pm

Timmy wrote:Kheb ier diene UA Oberon lopen, werkt allemaal perfect, alles laadt, compiled nzo, maar Builder.Markerrors doet het precies ni, iemand al een manier gevonden om da werkende te krijgen?

EDIT: Standaard EHT Oberon van op Blackboard doet da dus ook ni, vreemd :s
1) het is "Builder.MarkErrors ^" (letterlijk qua hoofdletter, pijltje omhoog op het einde)
2) F1 duwen nadat je eerst het venster met je muis hebt aangeklikt. Nu verschijnt er in het venster met de code een soort ster. Nadien selecteer je met je rechtermuisknop de volledige eerste regel van de errors in je System-log. Tot slot ga je terug naar je toolfile en druk je daar op MarkErrors met je middelmuisknop.

Ziezo, hele boterham, veel succes :D

User avatar
Timmy
Posts: 844

Post#25 » Thu Oct 01, 2009 9:03 pm

Jan Marques wrote:
Timmy wrote:Kheb ier diene UA Oberon lopen, werkt allemaal perfect, alles laadt, compiled nzo, maar Builder.Markerrors doet het precies ni, iemand al een manier gevonden om da werkende te krijgen?

EDIT: Standaard EHT Oberon van op Blackboard doet da dus ook ni, vreemd :s
1) het is "Builder.MarkErrors ^" (letterlijk qua hoofdletter, pijltje omhoog op het einde)
2) F1 duwen nadat je eerst het venster met je muis hebt aangeklikt. Nu verschijnt er in het venster met de code een soort ster. Nadien selecteer je met je rechtermuisknop de volledige eerste regel van de errors in je System-log. Tot slot ga je terug naar je toolfile en druk je daar op MarkErrors met je middelmuisknop.

Ziezo, hele boterham, veel succes :D
Bangelijk :) Mn codes voor "Builder.Markerrors ^" en alles waren correct, was enkel mijn F1 vergeten ^^ Merci!

Poll
Posts: 15

Fixes werken niet voor windows 7

Post#26 » Thu Oct 15, 2009 2:45 pm

Ik heb net de UAOberon 1.01 gedownt maar die werkt niet, hij start niet op.
Compabiliteit werkt ook ni (en zou ook ni moeten)

Zou iemand hier is naar kunne zien en eventueel ne fix voor win7 provide?

Alvast merci!

PollE

(er zijn er nog met dit probleem, ask Wim)

User avatar
djgl3nn
WOZ
Posts: 1938

Re: Fixes werken niet voor windows 7

Post#27 » Thu Oct 15, 2009 3:48 pm

Poll wrote:Ik heb net de UAOberon 1.01 gedownt maar die werkt niet, hij start niet op.
Compabiliteit werkt ook ni (en zou ook ni moeten)

Zou iemand hier is naar kunne zien en eventueel ne fix voor win7 provide?

Alvast merci!

PollE

(er zijn er nog met dit probleem, ask Wim)
ja polle.. op vista werkt em wel xD
WINAK Schacht 2009-2010
WINAK Sport 2010-2011
WINAK Mentor Informatica 2011-2012
WINAK Ouwe Zak 2012-...

UA Sportraad Webmaster 2012-...

User avatar
Tom
Posts: 602

Re: Fixes werken niet voor windows 7

Post#28 » Thu Oct 15, 2009 4:00 pm

Poll wrote:Zou iemand hier is naar kunne zien en eventueel ne fix voor win7 provide?
De applicatie crasht omdat er een pointer die naar 0 verwijst wordt gederefereert, bijgevolg is de geheugenlocatie niet leesbaar...

Waarom dat gebeurd is een beetje moeilijk te ontdekken aangezien er geen Symbols (= Declaraties van de functies) beschikbaar zijn voor Oberon.exe. Daarbuiten moet je dan nog steeds apart uitzoeken waar het in de Oberon code mis gaat, beetje onhandig zonder de juiste tools.

Tijdelijk dus 1.0.0 gebruiken, deze werkt normaal gezien onder XP/Vista/7 x86/x64, althans deed die dat toen ik het vorig jaar had getest. En anders wachten tot nasam zijn Builder.mod vergelijkt met de voorgaande versie om te zien of hij zo een mogelijke fout kan ontdekken.

User avatar
Pedro
Prosenior
Posts: 3251

Re: Fixes werken niet voor windows 7

Post#29 » Thu Oct 15, 2009 4:32 pm

Tom wrote:
Poll wrote:Zou iemand hier is naar kunne zien en eventueel ne fix voor win7 provide?
De applicatie crasht omdat er een pointer die naar 0 verwijst wordt gederefereert, bijgevolg is de geheugenlocatie niet leesbaar...

Waarom dat gebeurd is een beetje moeilijk te ontdekken aangezien er geen Symbols (= Declaraties van de functies) beschikbaar zijn voor Oberon.exe. Daarbuiten moet je dan nog steeds apart uitzoeken waar het in de Oberon code mis gaat, beetje onhandig zonder de juiste tools.

Tijdelijk dus 1.0.0 gebruiken, deze werkt normaal gezien onder XP/Vista/7 x86/x64, althans deed die dat toen ik het vorig jaar had getest. En anders wachten tot nasam zijn Builder.mod vergelijkt met de voorgaande versie om te zien of hij zo een mogelijke fout kan ontdekken.
oberon wordt gewoon niet uitgevoerd onder 7... ge kunt op de application klikken, maar der gebeurt nix
WINAK Scriptor 2010-2011
WINAK Zedenmeester 2010-2011
WINAK Vice-Praeses 2011-2012
WINAK Praeses 2012-2013
WINAK Praegustator 2013-2014

User avatar
nasam
Posts: 233
Contact:

Post#30 » Thu Oct 15, 2009 5:22 pm

Tom:voor sommigen werkt het (blijkbaar) wel op WIndows 7, maar voor de meesten niet...

Ik heb totaal geen idee hoe dit komt.

Behalve als iemand mij een (legale) versie van Windows 7 wilt geven, wil ik er /eventueel/ eens naar kijken ;)


PS. Misschien een probleem met 32/64 bit?
http://www.nathansamson.be" onclick="window.open(this.href);return false; Flattr me!Image

Return to “1ste Bachelor”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests

cron