[Tuyeaux] Examenvragen

Forum van 1ste Bachelor Informatica.

Moderator: Praesidium

User avatar
Norfolk
WOZ
Posts: 780
Contact:

[Tuyeaux] Examenvragen

Post#1 » Mon Jan 05, 2009 11:47 am

Nu het weer een nieuwe examen periode is, is het ook weer tijd om aan de tuyeaux te denken. Iedereen vindt het wel eens handig om de manier van ondervraging, het soort vragen te weten, of zijn eigen kennis al eens te testen aan de hand van de vragen van vorige jaren. Er zijn al een aantal jaren aanwezig in de tuyeaux en om deze goede gewoonte voor te zetten vraag ik jullie dus de examenvragen ook deze keer bij te houden.

Je mag ze hier posten of altijd naar mij mailen (olivier@winak.be)

User avatar
nasam
Posts: 233
Contact:

Post#2 » Mon Jan 05, 2009 3:17 pm

Inleiding programmeren schriftelijk:

1) a) Leg uit hoe de syntax (van Oberon) wordt gespecifieerd
b) Leg uit hoe de semantische eigenschappen worden gespecifieerd, en het eventuele verband tussen semantische en syntactische regels

2) a) Leg uit wat record extension is, wat het voordeel / nut is en de syntax.
b) Geef de extra compatibiliteits regels ivm record extensions is

3) a) Leg uit wat recursie is, en geef de recursievoorwaarden
b) Leg uit welke syntactische constructie nodig is voor recursie en bespreek deze
c) Vergelijk recursie met klassieke iteraties
d) Bespreek Quicksort kort en geef leg uitgebreid uit daan aan de recursievoorwaarden is voldaan

4) a) Geef wie, waarom en wat er op de stack wordt geplaatst bij de oproep
b) Leg uit waarom de Base Pointer (BP) nodig is en wat deze te maken heeft met de doorzichtigheidsregels.


Note: dit zijn de ongeveer de vragen, niet letterlijk wat den arickx heeft gevraagd (zo goed is mijn geheugen niet) en het kan dus ook zijn dat nuances in de vraagstelling verdwenen zijn.
http://www.nathansamson.be" onclick="window.open(this.href);return false; Flattr me!Image

User avatar
mowlawner
Posts: 16

Post#3 » Tue Jan 06, 2009 1:06 pm

nasam wrote:Inleiding programmeren schriftelijk:

1) a) Leg uit hoe de syntax (van Oberon) wordt gespecifieerd
b) Leg uit hoe de semantische eigenschappen worden gespecifieerd en waar, en het eventuele verband tussen semantische en syntactische regels

2) a) Leg uit wat record extension is, wat het voordeel / nut is en de syntax.
b) Geef de extra compatibiliteits regels ivm record extensions is

3) a) Leg uit wat recursie is, en geef de recursievoorwaarden
b) Leg uit welke syntactische constructie nodig is voor recursie en bespreek deze
c) Vergelijk recursie met klassieke iteraties
d) Bespreek Quicksort kort en geef leg uitgebreid uit daan aan de recursievoorwaarden is voldaan

4) a) Geef wie, waarom en wat er op de stack wordt geplaatst bij de oproep
b) Leg uit waarom de Base Pointer (BP) nodig is en wat deze te maken heeft met de doorzichtigheidsregels.


Note: dit zijn de ongeveer de vragen, niet letterlijk wat den arickx heeft gevraagd (zo goed is mijn geheugen niet) en het kan dus ook zijn dat nuances in de vraagstelling verdwenen zijn.
Heb hier en daar wat aangepast wat ik er nog van wist, twas in elk geval niet record-extension maar type-extensie (je kan een pointer ook uitbreiden)

1) a) Leg uit hoe de syntax (van Oberon) wordt gespecifieerd
b) Leg uit hoe de semantische eigenschappen worden gespecifieerd, en het eventuele verband tussen semantische en syntactische regels

2) a) Leg uit wat type-extensie is, wat het voordeel / nut is en de syntax.
b) Geef de extra compatibiliteitsregels ivm type-extensie is

3) a) Leg uit wat recursie is, en geef de recursievoorwaarden
b) Leg uit welke syntactische constructie nodig is voor recursie en bespreek deze
c) Vergelijk recursie met klassieke iteraties
d) Bespreek Quicksort kort en geef leg uitgebreid uit daan aan de recursievoorwaarden is voldaan

4) a) Bespreek de run-time stack bij de oproep van een procedure
b) Leg uit waarom de Base Pointer (BP) nodig is en wat deze te maken heeft met de doorzichtigheidsregels.

User avatar
Joachimvdh
Prosenior
Posts: 1092

Post#4 » Tue Jan 06, 2009 3:06 pm

Bij vraag 3 was er ook nog:
Welk soort parameter (waarde of variabel) is het best geschikt voor het doorgeven van derecursiewaarde van stap tot stap? (Denk hier bij aan de code voor n!)

Ongeveer toch.

b) Leg uit welke syntactische constructie nodig is voor recursie en bespreek deze
was anders geformuleerd en in dit geval maakt het een verschil!
Welke programmatorische voorwaarden moeten voldaan zijn om aan recursie te doen en welke constructie beantwoord hieraan in Oberon?

User avatar
nasam
Posts: 233
Contact:

Post#5 » Mon Jan 12, 2009 12:43 pm

Discrete Wiskunde

1: Die heb ik niet, waren vragen over Functies (een aantal definities met minimum, maximum, partieel geordende verzameling en nog meer van die grapjes)

2: Bewijs 2^n = BIGSIGMA van k=0 tot n ( C(n, k) met inductie

3: Bewijs BIGSIGMA van k=0 tot n (k C(n, k)) = n*2^(n-1) Combinatorisch

4: Geef de formule voor de alternatieve binomiaal coëfficient C(-n, k) voor n > 0 in functie van de gewone binomiaal + bewijs

5: Geef de definitie van
* Een random variabele of een kansruimte
* De kansdistributie die wordt geassocieerd met een random variabele
* De variantie
6: a) Geef de definitie van Bn,p
b) Geef een voorbeeld van een kansruimte waarvan de random veriabele wordt geassocieerd met de
negatieve binomiaal coëfficient

Iemand met meer latex skills mag de formules in 3/4 mooier schrijven
Last edited by nasam on Mon Jan 12, 2009 12:54 pm, edited 1 time in total.
http://www.nathansamson.be" onclick="window.open(this.href);return false; Flattr me!Image

User avatar
nasam
Posts: 233
Contact:

Post#6 » Mon Jan 12, 2009 12:47 pm

TA Theorie (digs deep)

1) Geef de definitie van reguliere expressies

2) Zeg hoe je eigenschappen ivm reguliere expressies bewijst.

3) Geef het Pumping Lemma + leg schematisch uit. Welke bewijssoort is dit.

4) Bewijs (dmv PL) dat de taal (0^n)(1^n) met n >= 0 niet regulier is.

5) In bewijs 2.22 (bijgevoegd) staat in het only-if gedeelte: we moeten bewijzen dat L(D) = L(E) en we doen dit door te bewijzen dat de extended transitie functies hetzelfde zijn. Bewijs dat dit inderdaad voldoende is.

6) In bewijs 2.22 (bijgevoegd) ontbreekt een stuk in het If gedeelte, welk en bewijs dit.

7) Een vraag (vermoedelijk ni op punten, maar me Laenens wete nooit) over wa da ge vant groepswerk vond.
Last edited by nasam on Mon Jan 12, 2009 1:00 pm, edited 3 times in total.
http://www.nathansamson.be" onclick="window.open(this.href);return false; Flattr me!Image

User avatar
nasam
Posts: 233
Contact:

Post#7 » Mon Jan 12, 2009 12:51 pm

TA praktijk.

1) Gegeven volgende automaat (met 0 en 1 als alfabet):
a) zet om naar reguliere expressie.
b) Bereken h^-1 met h(a) = 01 en h(b)=10 en zet om naar reguliere expressie

2) Gegeven deze NFA en epsilon-NFA: controleer ofdat ze dezelfde taal beschrijven dmv table filling.
http://www.nathansamson.be" onclick="window.open(this.href);return false; Flattr me!Image

User avatar
nasam
Posts: 233
Contact:

Post#8 » Tue Jan 13, 2009 1:05 pm

DW Praktijk:

1 En 2 heb ik niet.

3: Hoeveel getallen < 1 miljoen zijn niet deelbaar door 2, 3 of 5.

4: Een politie-agent moet de baas van een gangsterbende volgen wanneer ze hun vergaderplek verlaten (een huis). Hij weet alleen dat de gangsters met 5 zijn, dat ze allemaal een verschillende lengte hebben en dat de baas de grootste is.
Om veiligheidsredenen komen de gangster apart - om het kwartier- buiten. De agent beslist om de eerste 2 te laten gaan en dan de eerste te volgen die groter is. Hoeveel kans heeft hij om de baas te volgen?

5: Je hebt een eerlijke (zeszijdige) dobbelsteen. Je hebt 3 Urnes
Urne I (4 zwarte en 3 witte ballen)
Urne II (2 Zwarte en 5 witte)
Urne III (7 zwarte)

Als je 1 gooit pak je een bal uit I. Als je 2 of 3 gooit uit II en 4,5,6 uit III.

a) Als je een zwarte bal hebt gepakt, wat is dan de kans dat je een 6 hebt gegooid.
b) Bereken de variantie van de dobbelsteen als je een zwarte bal hebt gepakt.

6) Gegeven het volgende logische circuit
a) geef een booleanse zin die hiermee overeenkomt.
b) vereenvoudig deze met Karnaugh-maps en teken het versimpelde circuit.Image
http://www.nathansamson.be" onclick="window.open(this.href);return false; Flattr me!Image

User avatar
Norfolk
WOZ
Posts: 780
Contact:

Post#9 » Tue Jan 13, 2009 4:18 pm

Al bedankt voor de bijdragen! :)
Heeft iemand nog 1 en 2 van DW?

User avatar
Nynek
WOZ
Posts: 1160
Contact:

Post#10 » Tue Jan 13, 2009 5:05 pm

Ik heb de zelfstudies van TenA (normaal) nog ;)

Glenn
Posts: 280

Post#11 » Tue Jan 13, 2009 6:22 pm

Ik heb de exacte vragen van schriftelijk examen inleiding programmeren zoals ze gesteld werden op het examen. Wanneer ik je zie bezorg ik je die wel, anders scan ik het later wel eens in.

User avatar
nasam
Posts: 233
Contact:

Post#12 » Tue Jan 13, 2009 8:10 pm

Glenn wrote:Ik heb de exacte vragen van schriftelijk examen inleiding programmeren zoals ze gesteld werden op het examen. Wanneer ik je zie bezorg ik je die wel, anders scan ik het later wel eens in.
Daar komde dan nu pas mee af :evil:

;)
http://www.nathansamson.be" onclick="window.open(this.href);return false; Flattr me!Image

Return to “1ste Bachelor”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 54 guests