[Prog] Oberon op linux 64 bit

Forum van 1ste Bachelor Informatica.

Moderator: Praesidium

User avatar
nasam
Posts: 233
Contact:

[Prog] Oberon op linux 64 bit

Post#1 » Thu Sep 25, 2008 9:02 pm

Iemand in geslaagd om Oberon in linux op 64 bit te runnen?

Bij het opstarten krijg ik een lijst van errors - in terminal - (over libc en libm die niet geladen konden worden), en ergens tussenin een backtrace, en het oberon scherm (dat totaal niet werk, uitvoeren van acties werkt niet, of de cursor ergens plaatsen, of iets selecten
ook als het scherm van grote verandert wordt het oberon scherm niet gerefresht.

Wat wel schijnt te werken is de windows versie te downloaden en in Wine te runnen.

PS: Deze post staat ok op het BB forum, maar aangezien ik vermoed dat dat minder wordt gelezen, dus daarom herpost ik het hier maar.

Pieter Belmans
Posts: 593
Contact:

Post#2 » Thu Sep 25, 2008 9:22 pm

Op 32-bit werkt het (onder andere bij mij), maar vorig jaar zat er niemand in 1e bac die op 64-bit Linux werkte denk ik. Je kan het beste emuleren dan, Oberon is niet de meest flexibele omgeving :).

Voor Computer Graphics in het tweede semester zal je trouwens van modules gebruik moeten maken die enkel onder Windows werken, dus Wine zal the way to go worden.

User avatar
racekakje
WOZ
Posts: 740

Post#3 » Thu Sep 25, 2008 9:44 pm

En uiteraard voor XP kiezen, want in Vista is het ook maar kloten met Oberon..

User avatar
VFlicka
WOZ
Posts: 488

Post#4 » Thu Sep 25, 2008 11:18 pm

Op 64bit lukt het niet, 32bit werkt perfect (voor standaard dingens, gfx int 2e semester gaat niet lukken).

Wine is een oplossing die wel werkt (ook voor gfx), maar ik raadt toch een virtueel machien ofzo aan.

User avatar
Fristi
WOZ
Posts: 4565

Post#5 » Fri Sep 26, 2008 12:23 am

Idd, ik was er ook een van, de native oberon versie werkend gekregen op 32-bit (nogal random maar toch werkend) maar eens je aan Computer graphics begint ga je sowieso wine of emuleren of dual boot moeten doen.

Ik raad je emuleren of dual boot aan, gaat beter gaan dan met wine
Fristi Ad Infinitum

WINAK WOZ 2013 - ...
WINAK Magister Fristi 2012-2013
WINAK Feest 2011-2012
WINAK Schachtentemmer 2010-2011
WINAK Scriptor 2008-2009 | 2009-2010

User avatar
nasam
Posts: 233
Contact:

Post#6 » Fri Sep 26, 2008 5:21 pm

Emuleren: Geen optie te weinig ram daarvoor (alhoewel 1 gig niet echt weinig te noemen valt, maar om een of andere reden zuigt Ubuntu die 1 gig ram wel volledig met 1 gebruiker, laat staan dat ik XP nog eens moet emuleren)

Dual-boot: Ik heb geen geldige Windows licentie (en zit trouwens met macbook en om te gaan triple-boote en te klooie daarmee heb ik geen goesting in)

Ik vraag me trouwens af waarom de UA mensen bijna (onvrijwillig misschien, maar het gebeurt toch) verplicht om Microsoft Windows en Internet explorer te gebruiken.
(Oberon in niet-windows draaien is lastig, Webmail werkt niet deftig in Firefox, ..., ik vermoed dat mensen die hier al langer zitten nog wel een aantal voorbeelden hebben)
Als ze dan toch perse oberon willen gebruiken, laat ze dan zorgen dat het deftig werkt...


Iemand trouwens al eens geprobeerd om oberon te compileren (op 64-bit)?

Pieter Belmans
Posts: 593
Contact:

Post#7 » Fri Sep 26, 2008 5:40 pm

Als ge de modules wilt gebruiken die nodig zijn voor Graphics, schrijf ze dan zelf ;). Vanuit de ontwikkelaars van Oberon wordt enkel Windows ondersteund. Probeer anders de native versie van Oberon, misschien draait die wel de benodigde modules.

En als er een webmailsysteem bestaat voor 20k+ gebruikers, met de mogelijkheden die nu aanwezig zijn, en met support voor andere browsers (het werkt toch perfect, enkel in IE krijg je de fancy schmanzy dingen erbij), en het de investering waard is, zal ik voor jou het e-mailadres opzoeken van de man die daarover beslist :).


On the other hand, Gevorderd Programmeren is verplicht in Linux, ge krijgt UNIX-scripting bij Computersystemen, alle pc's in de bib zijn dualboot Windows/OpenSUSE, bij vakken als Labo Computernetwerken werkt ge afaik ook in een UNIX/Linux-omgeving en er staat ne complete SPARC-server ter uwer beschikking :).

User avatar
Fristi
WOZ
Posts: 4565

Post#8 » Fri Sep 26, 2008 5:42 pm

webmail werkt bij mij wel perfect in firefox (zowel versie 2 als 3); op ubutnu en op windows.

Oberon wordt onderhouden door het ETH Zurich, kan de UA ni veel aan doen. Fijn is het idd niet maar daar kunt ge ni buiten.

Vanaf ge hoger gaat wordt het wel meer linux gericht eigenlijk..bij gevorderd porggen is ons ook aangeraden om op zen minst te dual booten enzo.

Dusja, ik weet da het lastig is maarja, onder dien oberon kunde ni onderuit
Fristi Ad Infinitum

WINAK WOZ 2013 - ...
WINAK Magister Fristi 2012-2013
WINAK Feest 2011-2012
WINAK Schachtentemmer 2010-2011
WINAK Scriptor 2008-2009 | 2009-2010

User avatar
nasam
Posts: 233
Contact:

Post#9 » Fri Sep 26, 2008 6:56 pm

Fristi wrote:webmail werkt bij mij wel perfect in firefox (zowel versie 2 als 3); op ubutnu en op windows.
Maar er ontbreken een aantal feateres (zoals filters => email doorzenden). Email ontvangen/versturen via eigen client gaat gelukkig ook, maar ofwel moet je de smtp van je provider gebruiken, ofwel VPN verbinding hebben, wat ik beide niet ideaal vind.
Oberon wordt onderhouden door het ETH Zurich, kan de UA ni veel aan doen. Fijn is het idd niet maar daar kunt ge ni buiten.
De UA zou ofwel kunnen beslissen om oberon (of beter gezegd de EHT oberon-omgeving), niet meer te gebruiken, ofwel Linux/Mac OS X support zélf te geven (ETH-oberon is toch opensource, en ik vermoed dat er zeker een aantal studenten zijn die eventueel zouden willen helpen).
Vanaf ge hoger gaat wordt het wel meer linux gericht eigenlijk..bij gevorderd porggen is ons ook aangeraden om op zen minst te dual booten enzo.

Dusja, ik weet da het lastig is maarja, onder dien oberon kunde ni onderuit
En
On the other hand, Gevorderd Programmeren is verplicht in Linux, ge krijgt UNIX-scripting bij Computersystemen, alle pc's in de bib zijn dualboot Windows/OpenSUSE, bij vakken als Labo Computernetwerken werkt ge afaik ook in een UNIX/Linux-omgeving en er staat ne complete SPARC-server ter uwer beschikking Smile.
Dat is leuk om te horen, maar anderzijds wordt Linux dan blijkbaar weer verplicht. Waarom kan men de vrijheid niet gewoon aan de studenten zelf geven (Zelf de keuze maken wat zijn geprefereerde omgeving is) en dus gebruik maken van cross-platform tools.
Het bevorderen dat (informatica-)studenten zelf een kijkje gaan nemen buiten hun alledaagse gebied (ofdat het nu Windows, Linux, Solaris, Mac OS X, wat je maar wilt) gaan kijken is natuurlijk wel goed.

Maarja, mss dat mijn kijk niet echt genuanceerd is na amper één week op den Unief.

User avatar
Fristi
WOZ
Posts: 4565

Post#10 » Fri Sep 26, 2008 7:02 pm

In gevorderd proggen moogde kiezen wat ge gebruikt om in te proggen. Gij moogde gij thusi visual studio gebruiken als gij wilt, wordt gwn afgeraden omdat ge onbewust miss wel is dingen zou kunnen gebruiken die al standaard bekeken worden in visual studio maar het eigelijk niet zijn.

Dus in de les gebruiken ze UNIX maar gij zelf wordt de keuze gelaten. U progjes moeten gewoon kunnne compileren en dergelijke op de Fenix.

Daar laten ze u dus wel degelijk de keuze, bedoel de gcc compiler die we moeten gebruiken is crossplatform dusja.

Wat betreft zelf die plugin verbeteren/compatibel maken. Daar hebben ze volgens mij de tijd/mensen/Geld ni voor.tis da het uiteidnelijk ook maar voor het eerste jaar is, zoals den Arickx het zelf zegt, het is een vehikel. Een mdidel maar geen doel op zich. Tis het voor hen dus ni waard om daar tijd / energie in te steken voor die enkelingen.
(Ik begrijp u standpunt wel en vraag me ook af wat ze gaan doen eens het meerendeel op vista zit, in die versie zitten namelijk ook nog enkele vage dingen).

Het aan studenten vragen is iets maar die moeten ook nog tijd hebben. volgens mij is da ook allemaal ni zo makkelijk. Ni iets dat ge zo maar ffkes op 1,2, 3 doet.

Ge zou nog kunnen zeggen dat ze het als Bachelor eindwerk konden proberen te gebruiken maar da gaat ook ni meer gezien dat dat er niet meer is. (ale, tis er nog wel maar onder andere vorm).

In ieder geval, tot aan computer graphics kunde de native linux op 32-bbit gebruiken, vanaf dan zulde wel moeten omschakelen. Ook omdat die Gfx nogal specifieke dingen gebruikt.

Assistent heeft vorig jaar zelf op die vraag geantwoord met: "Draai windows op een of andere manier".
Fristi Ad Infinitum

WINAK WOZ 2013 - ...
WINAK Magister Fristi 2012-2013
WINAK Feest 2011-2012
WINAK Schachtentemmer 2010-2011
WINAK Scriptor 2008-2009 | 2009-2010

Pieter Belmans
Posts: 593
Contact:

Post#11 » Fri Sep 26, 2008 7:09 pm

Omdat het een ongelooflijk kutgedoe is om cross-platform opdrachten te geven. En als jij in Visual C++ wil werken, kan dat perfect, je zal alleen even een SFTP en SSH-verbinding moeten opzetten om het te deployen op Fenix. Als het daar werkt, zal het op de vereiste omgeving (de pc's in het labo) ook wel werken.

Professor Broeckhove verplicht niemand om Linux te gebruiken, maar het is gewoon nét ietsje handiger als je lokaal kan werken, en je dat niet via een commandline hoeft te doen. Maar of je nu vim, kate of Visual C++ gebruikt, er moet een gestandaardiseerde omgeving zijn waarin alles kan draaien. Daarom ook dat Oberon handig is, en als je geen Windows hebt staan de PC's in de bib tot uwer beschikking :).


En er zijn mensen geweest die verder hebben gebouwd aan Oberon, maar het is onmogelijk om daar je doctoraat rond te doen. Er is mij verteld door iemand die in het eerste of tweede jaar van Oberon aan de universiteit studeerde dat er echt zo'n initiatieven waren, maar dat de mensen die daar aan begonnen waren moesten stoppen omdat het gewoon onzinnig is. Zou jij een masterthesis of doctoraat willen doen dat gebaseerd is op een omgeving die enkel beperkt educatief nut heeft? Er zijn belangrijker zaken om aan te werken :).

Het is een keuze die de UA heeft gemaakt, waar ik achteraf (ondanks mijn duizenden verwensingen onder het jaar :P) van kan inzien dat het een goede was. Niet dé goede (die is er niet), maar een van de goede mogelijkheden :).


Die Fristi, die!

User avatar
Fristi
WOZ
Posts: 4565

Post#12 » Fri Sep 26, 2008 8:04 pm

Eey!
Waarom moet ik doodgaan? Ik heb wa ge zei toch ook gwn gezegd, doch iets minder onderbouwd? :P
Fristi Ad Infinitum

WINAK WOZ 2013 - ...
WINAK Magister Fristi 2012-2013
WINAK Feest 2011-2012
WINAK Schachtentemmer 2010-2011
WINAK Scriptor 2008-2009 | 2009-2010

User avatar
racekakje
WOZ
Posts: 740

Post#13 » Fri Sep 26, 2008 8:22 pm

Kunde me ne gig aan ram echt ni een (desnoods gestripte) versie van XP draaien?
XP kunde draaien me 128MB ram, Ubuntu moet toch wel te doen zijn me de overige 870 MB..

Da lijkt mij toch nog altijd het eenvoudigste.

Ge kunt natuurlijk ook alles in de bib doen, alhoewel da ni handig is..

Pieter Belmans
Posts: 593
Contact:

Post#14 » Fri Sep 26, 2008 8:54 pm

En Windows 2000 bestaat ook nog steeds, nog minder geheugengebruik. Oke, de support is min of meer beëindigd, maar ik vermoed dat dat geen bezwaar vormt :P.

User avatar
Fristi
WOZ
Posts: 4565

Post#15 » Fri Sep 26, 2008 9:27 pm

Ik draai ubuntu op 512 en die gaat ook nog vlot zenne :P
Fristi Ad Infinitum

WINAK WOZ 2013 - ...
WINAK Magister Fristi 2012-2013
WINAK Feest 2011-2012
WINAK Schachtentemmer 2010-2011
WINAK Scriptor 2008-2009 | 2009-2010

Return to “1ste Bachelor”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 65 guests