[Prog] Oberon op linux 64 bit

Forum van 1ste Bachelor Informatica.

Moderator: Praesidium

User avatar
Norfolk
WOZ
Posts: 780
Contact:

Post#16 » Fri Sep 26, 2008 11:42 pm

Waarom moet altijd alles uitdraaien op windows <> unix? :P

Gebruik gewoon dualboot, ofwel VMWare (of iets in die aard). Ikzelf heb op desktop VMWare staan en op laptop dualboot en ik kan dus alles doen wa ik nodig heb.

User avatar
Robbe
WOZ
Posts: 2161
Contact:

Post#17 » Fri Sep 26, 2008 11:46 pm

Fristi wrote:Ik draai ubuntu op 512 en die gaat ook nog vlot zenne :P
Ik denk dat hij XGL en compiz heeft draaien, dat gaat echt wel retetraag met maar 512MB. Otherwise, no prob, heb hier ne gentoo draaien op 120MB RAM, works like a charm (*)


(*) natuurlijk niet met een mastodont van een applicatie als gnome of kde :P. Met gnome was hij ietsje minder responsief, maar nog altijd acceptabel.

btw: ik wil hier geen linux <-> windows flamewar ontketenen. Dus beperk reacties tot fouten in mijn of iemands uitleg :P
"I'm not afraid of falling, I'm afraid of landing" -- Sam
How To Ask Questions The Smart Way

Zingen? UKA-n dat ook!

User avatar
Fristi
WOZ
Posts: 4565

Post#18 » Fri Sep 26, 2008 11:59 pm

Was idd ook mijn bedoeling, zeker niet om de discussie weer uit te lokken, als informaticus ist sowieso handig dat ge beide hebt :)
Fristi Ad Infinitum

WINAK WOZ 2013 - ...
WINAK Magister Fristi 2012-2013
WINAK Feest 2011-2012
WINAK Schachtentemmer 2010-2011
WINAK Scriptor 2008-2009 | 2009-2010

User avatar
nasam
Posts: 233
Contact:

Post#19 » Sat Sep 27, 2008 1:16 am

Robbe wrote:
Fristi wrote:Ik draai ubuntu op 512 en die gaat ook nog vlot zenne :P
Ik denk dat hij XGL en compiz heeft draaien, dat gaat echt wel retetraag met maar 512MB. Otherwise, no prob, heb hier ne gentoo draaien op 120MB RAM, works like a charm (*)


(*) natuurlijk niet met een mastodont van een applicatie als gnome of kde :P. Met gnome was hij ietsje minder responsief, maar nog altijd acceptabel.

btw: ik wil hier geen linux <-> windows flamewar ontketenen. Dus beperk reacties tot fouten in mijn of iemands uitleg :P
Wel, ik weet niet waarom maar als ik inlog wordt al bijna 70% van de ram gebruikt, als ik daarna firefox opstart dan stijgt dat al snel een pak hoger.

Ik heb wel nogal wat dinges draaien geef ik toe (Liferea, pidgin, gnome-do, metacity met composing (dus niet compiz), XChat, firefox, heel gnome, soms nog wat tekst-editors, apache-server, mysql-server, een aantal mono-applets, samba-server, ...)
Ik vind ook wel dat het veel ram gebruikt - meer dan ik verwacht - maar zelfs 128MB aan virtualisatie kan er niet af (en blijft het feit dat ik zoweinig mogelijk met Windows te maken wil hebben + ik wil geen 2 euro - en dus zeker niet meer - aan een besturingssyteem dat ik niet wil, illegaal kan natuurlijk ook, maar daar hen ik ook bezwaren tegen)

User avatar
mowlawner
Posts: 16

Post#20 » Sat Sep 27, 2008 1:48 pm

lol wat wilje dan? een licentie gesponsord door microsoft omdat je hun systeem niet wil ofzo?

ik denk dat je ondertussen al 1001 argumenten hebt gehoord, misschien is extra ram kopen ook wel een optie :roll:

User avatar
nasam
Posts: 233
Contact:

Post#21 » Sat Sep 27, 2008 9:06 pm

mowlawner wrote:lol wat wilje dan? een licentie gesponsord door microsoft omdat je hun systeem niet wil ofzo?

ik denk dat je ondertussen al 1001 argumenten hebt gehoord, misschien is extra ram kopen ook wel een optie :roll:
Ik wil niet door ms gesponsord worden, ik wil hun systeem liefst niet gebruiken.

Extra ram bijkopen is idd wel een optie, waar ik wel al vaker heb over nagedacht, alleen een beetje duur.

Pieter Belmans
Posts: 593
Contact:

Post#22 » Sat Sep 27, 2008 9:27 pm

Geheugen kost toch echt geen drol meer nu hoor :P. Er is zo'n enorme overproductie geweest dat die prijzen compleet gekelderd zijn :). En kijk uw installatie echt wel 's na, want zelfs Windows Vista (de king of geheugenmisbruik) maakt het niet zo bont. Ik kan mijn virtuele machine (Ubuntu) draaien met 1 gig aan geheugen toegewezen, en dat in een Windows Vista host met 2 gig intern. Dus ergens zit er écht iets fout als je geen W2k/WinXP kan draaien met 128/256 megabyte aan geheugen :).

User avatar
Foundation
Posts: 622

Post#23 » Sat Sep 27, 2008 10:42 pm

Ik krijg nogal veel gedaan met ne VirtualBox waarin ik XP en Gentoo draai (werk op mac). Ben heel content van die software, nagenoeg alle windowsprogs kan ik zo draaien met niet al te veel lagging. Normaalgezien moet ge Oberon zo ook wel in XP kunnen draaien.

Misschien niet de elegantste, maar alleszins een snellere oplossing dan de stacktraces proberen te debuggen :)

User avatar
Pappie
WOZ
Posts: 635

Post#24 » Sun Sep 28, 2008 12:45 pm

VMWare aanschaffen zeg ik u, of de trial versie voorlopig gebruiken en dan pas kopen :D Ik heb ook een macbook en met VMWare fusion is het geen enkel probleem om drie systemen naast elkaar te runnen :wink:

User avatar
Tom
Posts: 602

Post#25 » Sun Sep 28, 2008 1:59 pm

Je kan het best gewoon eens eerst proberen, en dan zien of het daadwerkelijk iets vertraagd. Je maakt je hier zorgen voor je fysiek geheugen, waar je jouw echt zorgen in moet maken is je virtueel geheugen (RAM + Page File). Als jij een VM opzet zal deze een aantal honderden MB gaan opnemen voor zich (200 MB fysiek moet voor XP + Oberon toch wel volstaan?) en zal er dus een deel van het fysiek geheugen in de page file gestoken worden. Als je Page File te klein is of deze actie verloopt te traag dan heb je pas problemen...

Zelf heb ik 2 GB RAM geheugen en start ik soms applicaties die meer in beslag opnemen. Het vertraagt haast niet, tenzij er willekeurig uit heel dit gereserveerd geheugen informatie wordt opgevraagd.

Je hoeft heus niet heel de tijd die virtuele machine te draaien, slechts enkel als je in Oberon dient te zijn. Ik zou zeggen, probeer het een keer. En anders kan je zoals eerder vermeld wat geheugen bijsteken, of werken met een of andere XP gebaseerde Boot CD. (Zelfs via de Vista DVD kan je Oberon gebruiken in het repareer gedeelte, geen installatie nodig)

Verder vraag ik me af wat je zo tegen Windows hebt...
want zelfs Windows Vista (de king of geheugenmisbruik) maakt het niet zo bont.
Dat het veel geheugen verbruikt, tot daar toe...
Maar geheugenmisbruik valt het niet zo te noemen.

http://www.codinghorror.com/blog/archives/000688.html

http://channel9.msdn.com/Link/edba11c3- ... 10aa43594/

Pieter Belmans
Posts: 593
Contact:

Post#26 » Sun Sep 28, 2008 2:18 pm

Het is echt hallucinant hoe je elke keer op je tenen getrapt bent als het over Vista gaat :D.

User avatar
Tom
Posts: 602

Post#27 » Sun Sep 28, 2008 3:59 pm

Ja, ze doen echt zeer van al die onzin... :)

Pieter Belmans
Posts: 593
Contact:

Post#28 » Sun Sep 28, 2008 5:14 pm

Moest SuperFetch enkel extra zijn, om applicaties sneller te laten draaien, en zou het eigenlijke OS niet groter geworden zijn tegenover WinXP zou, zou je gelijk hebben, maar Vista draait niet op 128 meg ;). Dat artikel verklaart mooi een techniek die in Linux ook wordt toegepast, maar niet waarom het _standaard_geheugengebruik groter is.

En god, we gaan offtopic.

User avatar
Tom
Posts: 602

Post#29 » Sun Sep 28, 2008 6:15 pm

Pieter Belmans wrote:Moest SuperFetch enkel extra zijn, om applicaties sneller te laten draaien, en zou het eigenlijke OS niet groter geworden zijn tegenover WinXP zou, zou je gelijk hebben, maar Vista draait niet op 128 meg ;). Dat artikel verklaart mooi een techniek die in Linux ook wordt toegepast, maar niet waarom het _standaard_geheugengebruik groter is.

En god, we gaan offtopic.
Het uitschakelen van de vernieuwingen tegenover Vista toont bijna geen hoger geheugengebruik, verder doel ik er helemaal niet op dat het beter/slechter (of eerder/later) dan de technieken in Linux is. (Welke daar anders zijn toegepast)

http://img376.imageshack.us/img376/7051 ... agezx3.jpg

-----

Gfx is volgens mij wel beschikbaar voor Linux, heb in ftp://ftp.inf.ethz.ch/pub/ETHOberon/Uni ... 24_Sys.tgz dit gevonden in de map Obj:

bash-3.2$ ls Gfx*
Gfx.Obj GfxDemo.Obj GfxFonts.Obj GfxImages.Obj GfxOType.Obj GfxPS.Obj GfxPrinter.Obj GfxRegions.Obj
GfxBuffer.Obj GfxDisplay.Obj GfxFonts0.Obj GfxMatrix.Obj GfxPKFonts.Obj GfxPaths.Obj GfxRaster.Obj GfxTest.Obj

Nu weet ik alleen niet of dat samen gaat werken met de MoffParser...

User avatar
Fristi
WOZ
Posts: 4565

Post#30 » Sun Sep 28, 2008 7:03 pm

De Gfx die bij de linuxversie hoort wordt ni meer onderhouden en zou helemaal niet zo uitgebreid zijn als die dat wij gebruiken.

(naart schijnt eh, ni geprobeerd)
Fristi Ad Infinitum

WINAK WOZ 2013 - ...
WINAK Magister Fristi 2012-2013
WINAK Feest 2011-2012
WINAK Schachtentemmer 2010-2011
WINAK Scriptor 2008-2009 | 2009-2010

Return to “1ste Bachelor”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 50 guests