Page 1 of 2
[CG]Hidden line
Posted: Mon Aug 04, 2008 1:32 am
by Fristi
Loha
Zat is met ee nvraagske betreffende hidden line.
Itt tot door het jaar, nu me er degelijk aan gezet en hij lukt vrij goed, het vordert, maar zit nu me een probleemke en kzie het ni direct.
Ge hebt 3 gevallen, 2 snijpunten, 1 snijpunt of geen snijpunten.
Het betreft hier het geval "geen snijpunt".
we vergelijken dus een lijnstuk met een bepaalde driehoek.
In de cursus staat dan dat we moeten controleren of het lijnstuk binnen of buiten deze driehoek ligt aan de hand van de 2 mu waardes.
Het probleem is, ik heb er drie, nl. 1 voor elke zijde van de driehoek.
Hoe weet ik welke 2 van die drie mu's ik moet gebruiken voor een specifiek lijnstuk?
Greets
Fristi
Edit:
Heb het anders opgelost, heb techniek van bij triangulatie gebruikt, da werkt nu, hij weet wnnr een lijnstuk in een andere driehoek ligt (afaik).
tis wel nog ni helemaal in orde, hij doet soms vreemde dingen met men diepte inversie maar das dan weer iets anders

Posted: Sun Aug 10, 2008 3:15 pm
by Scheder
Ik zat net bij het geval als er 1 snijpunt was en heb net hetzelfde probleem
er staat in de cursus 'Als volgt kan bepaald worden welk deel van het lijnstuk in de driehoek ligt: heet het 2e snijpunt een lambda waarde lambda < 0, dan..."
lambda1 is voor het echt snijpunt
maar welke andere lambda moet er hier gebruikt worden om te zien welk deel nu effectief binne en welk er buite ligt?
zijn er btw precondities voor P en Q? of maakt het niet uit welk punt ge voor P en welk ge voor Q kiest?
Peter
Posted: Sun Aug 10, 2008 3:33 pm
by Fristi
Ik heb uiteindelijk het anders gedaan, heb gewoon hetzelfde toegepast als bij geavanceerde versie van triangulatie.
Posted: Sun Aug 10, 2008 3:34 pm
by Scheder
ok thx
slim gezien
Posted: Sun Aug 10, 2008 10:52 pm
by Scheder
hmm, here's me again
Bij de inversie projectie parallel
ik snap hoe ze aan de z coordinaat kome van een bepaald punt op het lijnstuk
maar hoe weet ge nu of het ervoor ligt of ni, ge moet toch kunne vergelijke me eenpunt van het polygoon
ik dacht dan, ik neem de snijpunte me de zijden en de rechte door het lijnstuk, en vergelijk dan die punte kwa diepte, maar wat dan als er 1 snijpunt voor ligt en 1 achter de polygoon? aangezien het lijnstuk de polygoon niet zal doorboren zal het dus helemaal ervoor of erachter ligge, mr hoe vind ge dit dan?
[staat dit in de cursus? of lees ik gewoon slecht?]
Posted: Mon Aug 11, 2008 6:57 am
by Pieter Belmans
1 snijpunt ervoor en 1 erachter kan niet. En je moet de z-waarden van overeenkomende snijpunten vergelijken, zo kan je bepalen welk snijpunt in het vlak voor of achter het andere ligt.
Posted: Mon Aug 11, 2008 1:22 pm
by Scheder
wrm kan er geen snpunt voor en achter? aangezien we met de rechte werken door het lijnstuk kan dit toch wel?
[vb: ge hebt nen driehoek en het lijnstuk PQ, het punt P raakt het driehoekvlak en Q ligt schuins bove, nu als ge die rechte doortrekt, doorboort die dus de driehoek, wat kan, dan zal 1 lijnstuk van de driehoek toch gesneden worden dichter bij het oogpunt en 1 lijnstuk van de driehoek verder van het oogpunt, hoe kunt ge dan uitmake uit die 2 snijpunten waar het lijnstuk nu lag. het kon dan toch eve goe achter of voor de driehoek hebben gelege?] [tekene zou handiger zijn, mr da ga ntt ni]
ok dus toch de snijpunten vergelijken
Posted: Mon Aug 11, 2008 1:24 pm
by Fristi
Wij hebben gesteld dat objecten elkaar niet snijden
Posted: Mon Aug 11, 2008 1:35 pm
by Scheder
ik zeg toch ni da de objecten mekaar hier snijden?
het object ligt er perfect achter/voor
de rechte door het lijnstuk snijdt het object, wa toch wel mogelijk is?
Posted: Mon Aug 11, 2008 1:42 pm
by Pieter Belmans
Ja, maar dan gaat niet het ene ervoor en het andere erachter liggen (als beide punten erin liggen that is, als ze erbuiten liggen is al het gedoe helemaal niet nodig), tenzij Kevin en ik je verkeerd begrijpen

.
Posted: Mon Aug 11, 2008 1:43 pm
by Fristi
Idd, zoals Pieter zegt, als objecten elkaar niet snijden is het voldoende om eignelijk maar 1 van de 2 snijpunten te controleren omdat je weet da ze er dan alletwee voor of achter liggen.
Posted: Mon Aug 11, 2008 2:16 pm
by Scheder
+++++++ => driehoek van opzij bekeken
___-
____-
_____-
*edit => de mintekens is de rechte, de underscores zijn er om de mintekens schuin te houde, anders kome ze int forum helemaal tege de linkerzijde
als ge dit projecteert krijgt ge
++---+++
het lijnstuk zelf snijdt de driehoek nergens maar valt er middenin
als ge nu de rechte door het lijnstuk trekt
dan snijdt het de polygoon links toch boven de polygoon
en rechts toch onder de polygoon
of zit ik hier nu compleet fout?
*edit: Nvm tis opgelost en werkende, op naar zbuffer, joy
Posted: Tue Aug 12, 2008 12:18 pm
by racekakje
Als uwe Hidden Line af is, dan zeide bijna klaar..
Zbuffer is echt helemaal ni veel en spotgemakkelijk in vergelijking met HL
Posted: Tue Aug 12, 2008 12:22 pm
by Scheder
toch nog wel wa te doen ze
animatie
mofffiles XD
miss hier en daar efficienter maken/alles wa nakijken/verbeteren
ok miss ni zo veel dan
stomme mofffiles ook alweer, grr
swat, verderwerken
Posted: Tue Aug 12, 2008 5:10 pm
by Fristi
Hehe, als em volledig werkt dan hebde chance
Zolang ik me driehoeken en kubussen werk geen probleem maar bij den enterprise doet em een heel deel ni
geen idee waar men fout zit
ZElfde voor z-buffer, de "simpelere" dingen doet em maar bij den enterprsie wilt em een paar driehoekskes ni kleuren..no idea why