[CG]Triangulatie

Forum van 1ste Bachelor Informatica.

Moderator: Praesidium

User avatar
Fristi
WOZ
Posts: 4565

[CG]Triangulatie

Post#1 » Mon Mar 31, 2008 5:52 pm

Loha
Klein vraagske.. Ik was triangulatie aan het implementeren, nu we moeten de overlappende driehoeken steeds bijhouden. Moeten we dan utieindelijk elke driehoek als een polygoon beschwouen?

Of eerder per polygoon een lijst van zen driehoeken? (en dan bij het tekenene en hidden line gwn naar deze verwijzen?)

greets
Kev

User avatar
Robbe
WOZ
Posts: 2161
Contact:

Re: [CG]Triangulatie

Post#2 » Mon Mar 31, 2008 6:10 pm

Fristi wrote:Loha
Klein vraagske.. Ik was triangulatie aan het implementeren, nu we moeten de overlappende driehoeken steeds bijhouden. Moeten we dan utieindelijk elke driehoek als een polygoon beschwouen?

Of eerder per polygoon een lijst van zen driehoeken? (en dan bij het tekenene en hidden line gwn naar deze verwijzen?)

greets
Kev
Een lijst van driehoeken per polygoon gaat handig zijn als je backface culling toepast voordat je hidden line gaat doen, dan kun je de ingesloten driehoekn al direct skippen zonder ze allemaal afzonderlijk nog eens te moeten controleren...
"I'm not afraid of falling, I'm afraid of landing" -- Sam
How To Ask Questions The Smart Way

Zingen? UKA-n dat ook!

User avatar
Fristi
WOZ
Posts: 4565

Post#3 » Mon Mar 31, 2008 6:25 pm

jah, daar dacht ik ook aan, das ook de bedoeling volgens mij..

inlezen -> Bfc -> proj. -> triang. -> HL

User avatar
NecRock
WOZ
Posts: 2481

Post#4 » Mon Mar 31, 2008 7:34 pm

Volgens mij kunde best triangulatie zo vroeg mogelijk doen. Als ge dan zou wille implementere da ge uwe camera laat verplaatse, kunde me dezelfde getrianguleerde objecte werke, in plaats van ze voor elke frame opnieuw te triangulere.

User avatar
Tom
Posts: 602

Post#5 » Tue Apr 01, 2008 12:09 am

Inlezen
-> Trianguleren
-> Transformeren
-> Projecteren
-> Backface Culling
-> Hidden Line
-> Tekenen

User avatar
Fristi
WOZ
Posts: 4565

Post#6 » Tue Apr 01, 2008 12:27 am

Jah, daar wask dus ook an anat denken en kwas aant twijfelen wa nu het beste was, drmee dak het maar gwn is kom vrage..

Nu nog klein probleemke (gwn in hoofd, khebbet nog ni effectief geprobeerd maar gwn,alsk er zo is over nadenk), ge maakt dan een deel van u polygoon zijnde Triangles.

Das dan op zich een lijst van driehoeken per polygoon, eigenlijk net hetzelfde principe als da em ne lijst van polygonen heeft..het enige probleem daarmee is da da me dynamische arrays is, als ge die newt meot ge een grootte meegeven, maar, ge kent die grootte niet want ge weet ni hoeveel driehoeke er gaan zijn in u polygoon... (of ziek het gwn verkeerd, het kan ze, want kzeg het, tis uit men hoofd)

User avatar
Norfolk
WOZ
Posts: 780
Contact:

Post#7 » Tue Apr 01, 2008 12:44 am

Ge kunt met een lijst werken. next pointer enzo...
Last edited by Norfolk on Tue Apr 01, 2008 11:18 am, edited 1 time in total.

Michael Cochez
Posts: 54

Post#8 » Tue Apr 01, 2008 6:13 am

Fristi wrote:Das dan op zich een lijst van driehoeken per polygoon, eigenlijk net hetzelfde principe als da em ne lijst van polygonen heeft..het enige probleem daarmee is da da me dynamische arrays is, als ge die newt meot ge een grootte meegeven, maar, ge kent die grootte niet want ge weet ni hoeveel driehoeke er gaan zijn in u polygoon...

Code: Select all

polygoon -> #driehoeken
3-hoek -> 1
4-hoek -> 2
5-hoek -> 3
...
n-hoek -> n-2
ge zou dat zelfs per inductie kunnen bewijzen :)

Teun
Posts: 216

Post#9 » Tue Apr 01, 2008 9:18 am

Ik heb er eigenlijk allemaal gewoon nieuwe polygonen van gemaakt. Werkt emiss ietsje trager, maar kom, dat is niet het belangrijkste!

User avatar
Fristi
WOZ
Posts: 4565

Post#10 » Tue Apr 01, 2008 12:21 pm

Michael Cochez wrote:
Fristi wrote:Das dan op zich een lijst van driehoeken per polygoon, eigenlijk net hetzelfde principe als da em ne lijst van polygonen heeft..het enige probleem daarmee is da da me dynamische arrays is, als ge die newt meot ge een grootte meegeven, maar, ge kent die grootte niet want ge weet ni hoeveel driehoeke er gaan zijn in u polygoon...

Code: Select all

polygoon -> #driehoeken
3-hoek -> 1
4-hoek -> 2
5-hoek -> 3
...
n-hoek -> n-2
ge zou dat zelfs per inductie kunnen bewijzen :)
Point taken, das idd wel logisch ja -_-"

Return to “1ste Bachelor”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 49 guests