[CG] Noodkreet ..

Forum van 1ste Bachelor Informatica.

Moderator: Praesidium

User avatar
Yannick
Posts: 97

[CG] Noodkreet ..

Post#1 » Wed Mar 26, 2008 1:11 pm

Het is halverwege week 1 van de paasvakantie en ik heb nog steeds geen fatsoenlijk werkende drawWireframe ..
Ik heb liggen klooien en zoeken tot en met, en af en toe een heeeeeel kleine doorbraak, maar het wilt gewoon nie lukken. Tot voor kort tekende hij helemaal niets en liep het blijkbaar fout bij het delen door de z-waarde, maar dat is opgelost. Nu tekent hij wel maar hij tekent ten eerste al in het verkeerde kadertje (in het linkerkadertje? :x ) en wat hij tekent lijkt helemaal nie op een kubus.

Als iemand de tijd en zin heeft om zich in te zetten in het debuggen van mijn rotcode, contacteer mij dan plz (e-mail adres yannick.thibos@telenet.be [toevoegbaar op msn]).
Binnen 2 weken moet ik kunnen backface kullen, trianguleren én hidden line toepassen. Klinkt allemaal doenbaar, als ik een werkende wirefuckingframe had :(

Dit is echt mn laatste oplossing .. een 50tal uren aan 1 zelfde kutprobleem leek me genoeg, vooral als ze tevergeefs waren.
What did you learn in school today?
-Revenge.

Pieter Belmans
Posts: 593
Contact:

Post#2 » Wed Mar 26, 2008 1:57 pm

Als het al een tip kan zijn, je moet delen door je homogene coordinaat, niet je z-coordinaat.
Het tekenen in je linkerkader heeft waarschijnlijk te maken met dat je de startposities van je window, in de module Test hebt veranderd, aangezien je buffer relatief tegenover die coordinaten werkt if I'm not mistaken.

Als je werkt met de gegeven matrix- en vectorimplementatie zit elke tekenfout in je eigen matrices (ik heb dus in mijn eigen implementatie ook nog de nodige bugs mogen ontdekken :P), en die kan je stap voor stap vergelijken met wat er in de gegeven Transformations tevoorschijn komt.

User avatar
Yannick
Posts: 97

Post#3 » Wed Mar 26, 2008 2:40 pm

heb al door af te printen gevonden dat mijn matrices exact dezelfde output geven als die van de nils.
Dus het feit dat mijn object nie op een kubus lijkt ligt dan bij het aflopen van mijn polygonen en vertices ..

Waarom hij tekent in het verkeerde kadertje heb ik geen flauw idee van. Ik heb in test niks veranderd. Startposities zijn zoals ze oorspronkelijk waren (dus voor uw vakje is dat x=10+300+25 en y=10) en init doet hem met breedte en hoogte 300.

EDIT:

voor probleem 1 (waarom is mijn kubus geen kubus)..

Werkt volledig nu en tekent perfect. Op naar backfaceculling ..

Pieter bedankt voor de inzet in ieder geval.
Als je mij helpt met 'waarom tekent hij op de verkeerde plaats' dan trakteer ik u der (minstens) ene :P
What did you learn in school today?
-Revenge.

User avatar
PieterK
Posts: 118

Post#4 » Wed Mar 26, 2008 3:44 pm

Yannick wrote:Waarom hij tekent in het verkeerde kadertje heb ik geen flauw idee van. Ik heb in test niks veranderd. Startposities zijn zoals ze oorspronkelijk waren (dus voor uw vakje is dat x=10+300+25 en y=10) en init doet hem met breedte en hoogte 300.
Der zit hoogstwaarschijnlijk een fout in uw wintoviewport. Hebt ge al proberen te tekenen met de Nils zijnen wintoviewportmatrix? Het feit dat ie in de verkeerde kader tekent kan enkel maar aan de wintoviewport liggen volgens mij. (Hij tekent toch echt correct hé? Ik bedoel: niks buiten proportie ofzo?)

User avatar
Yannick
Posts: 97

Post#5 » Wed Mar 26, 2008 4:25 pm

Haha, problem solved by Tom :')

Het probleem lag dat ik in mijn contxt was aant tekenen, en niet in mijn buffer.

Daarom dat hij ook altijd eerst mijn lijntjes tekende en dan pas het kadertje dernaast denk ik .. :roll:

maja .. Wireframe WERKT !

Backface Culling nu

Thnx WINAK voor de moeite ! _o_
What did you learn in school today?
-Revenge.

Return to “1ste Bachelor”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 51 guests