[CG] roteren rond een willekeurige as

Forum van 1ste Bachelor Informatica.

Moderator: Praesidium

pidot
Posts: 30

[CG] roteren rond een willekeurige as

Post#1 » Tue Feb 26, 2008 8:28 pm

1. Translatie over een vector a om de oorsprong van het assenstelsel op de rotaties as te brengen

2. gebruik procedure roteren rond een as doorheen de oorsprong

3. inverse translatie

(zie ook p 42)

We kiezen twee punten A en B op de rotatie-as v (vector), dan
v = B - A

en a = A - O (oorsprong)

Mijn (stomme:)) vraag: hoe geraakt ge dus eigelijk van een punt naar ne vector en van ne vector naar een punt?
ale ja hoe geraakte aan die a?

User avatar
Robbe
WOZ
Posts: 2161
Contact:

Re: [CG] roteren rond een willekeurige as

Post#2 » Tue Feb 26, 2008 10:46 pm

pidot wrote:Mijn (stomme:)) vraag: hoe geraakt ge dus eigelijk van een punt naar ne vector en van ne vector naar een punt?
ale ja hoe geraakte aan die a?
niet. In elke context weet je perfect wat je krijgt en wat je nodig hebt. Het is niet dat je die homogene coordinaat gebruikt voor iets. Het enige verschil tussen een punt en een vector is het al dan niet nul zijn van die coordinaat.

Normaal werk je toch niet met punten, maar met het verschil tussen 2 punten en dat is dus altijd een vector. Mijn implementatie was zich alleszins niet bewust van vectoren of punten.
"I'm not afraid of falling, I'm afraid of landing" -- Sam
How To Ask Questions The Smart Way

Zingen? UKA-n dat ook!

User avatar
Fristi
WOZ
Posts: 4565

Post#3 » Wed Feb 27, 2008 3:32 am

ge moogt naart schijnt gwn die vector gebruiken dat ge meegeeft, ale da klopt dan ook normaal, ik kan het intussen tekenen, maar da gaat hier nogal moeilijk :P

Nrmaal zijn er wel mensen da het wa deftiger (wiskundiger) kunnen uitleggen.

User avatar
Robbe
WOZ
Posts: 2161
Contact:

Post#4 » Wed Feb 27, 2008 1:58 pm

Fristi wrote:ge moogt naart schijnt gwn die vector gebruiken dat ge meegeeft, ale da klopt dan ook normaal, ik kan het intussen tekenen, maar da gaat hier nogal moeilijk :P

Nrmaal zijn er wel mensen da het wa deftiger (wiskundiger) kunnen uitleggen.
tekenen (eventueel inscannen), op uwe fenix zetten en dan daar naar linken?
"I'm not afraid of falling, I'm afraid of landing" -- Sam
How To Ask Questions The Smart Way

Zingen? UKA-n dat ook!

User avatar
Tom
Posts: 602

Re: [CG] roteren rond een willekeurige as

Post#5 » Wed Feb 27, 2008 5:04 pm

Is een inverse translatie niet gewoon een translatie over vector^.ScalarMult(-1); ?

Pieter Belmans
Posts: 593
Contact:

Post#6 » Wed Feb 27, 2008 5:17 pm

Ja. Nu zou je homogene coördinaat niet van teken mogen veranderen, maar aangezien die 0 is en geen hond buiten de enkelingen met een bagage analytische meetkunde weten waarvoor die dient, boeit het eigenlijk geen fuck :P.

Return to “1ste Bachelor”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest