[Netwerken] Error Detection oef 5 + 6 + 8

Forum van 1ste Bachelor Informatica.

Moderator: Praesidium

User avatar
PieterK
Posts: 118

[Netwerken] Error Detection oef 5 + 6 + 8

Post#1 » Thu Jan 31, 2008 12:12 pm

Zou iemand mij kunnen helpen bij oefening 5 en 6? Ik heb geen idee hoe daaraan te beginnen. :cry:

Bij oefening 8 heb ik het volgende:

Er kunnen 1,3 of 4 fouten zijn.
Bij 1 fout: de fout die we zien is de enige fout.
Bij 3 fouten: de fout die we op het eerste zicht zien is geen fout. We hebben maar 1 mogelijkheid voor die 3 fouten te plaatsen. (Nl 1 juist naast de ogenschijnlijke fout en 2 juist erboven)

Bij 4 fouten:

Voor de 1e fout: 8 + 8 mogelijkheden (eender welke rij of kolom)
Voor de 2e fout: 7 + 7 mogelijkheden (ofwel op dezelfde rij ofwel op dezelfde kolom)
Voor de 3e fout: 7 + 7 (als de 2e fout op dezelfde rij of kolom als de 1e fout ligt) + 2 mogelijkheden (als de 2e fout niet op dezelfde rij of kolom ligt als de 1e fout dan hebben we voor onze 3e fout nog maar exact 2 mogelijkheden)
Voor de 4e fout: 1 mogelijkheid (obvious)

Dus het totaal aantal mogelijke boodschappen M = (16 * 14 * 16 * 1) + 1 + 1 = 3586

Heeft iemand anders iets gelijkaardigs of zit ik totaal fout?

User avatar
Sebastiaan
Posts: 1184

Post#2 » Thu Jan 31, 2008 2:22 pm

Voor oefening 5 is da eigelijk gewoon een wiskundig bewijs volgens da pidgeon hole principe, ma kzou ook ni weten hoe juist.
want da is zoals den tip zegt als ge 3 oneven aantal rijsommen moet hebben dan gade automatisch ook een oneven aantal oneven kolomsommen hebben en 6 is niet oneven :D

Voor oef6 , benk vrij zeker dat het 8 bits zijn, omdat ge daar 3 dimensionaal in een kubus gaat checken. en in een vlak konden we 4 bits niet detecteren dus dan in 3D moeten dat er 8 zijn omdat dus een kubus ni gedecteerd wordt, ma verder hebbek daar geen afdoende verklaring voor

Voor oef8:
Daar moette rekening mee houden dat er al een fout inzit
in M' zit zoiezo een fout in op kolom 6 of rij 2, en dan moette gwn zien met hoeveel bits ge daar een vierkant kunt vormen dat ni gedetecteerd wordt.

User avatar
Nielske
Posts: 13

Post#3 » Thu Jan 31, 2008 5:26 pm

ik denk dak een oplossing heb voor 5
dus ik ga er wel vanuit als de rijsom oneven is der een fout is:D

als ge 3 rijen hebt me een oneven rijsom , dan stan in elk van die drie rijen een oneven aantal fouten

dus 3 is oneven
en iets oneven *oneven = oneven
=> ge hebt een oneven aantal fouten

bij die zes kolomen tzelfde
alleen is 6 even
en iets oneven `* even => even

CONTRADICTIE
=> GEGEVENIS FOUT!

Return to “1ste Bachelor”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 54 guests