[Netwerken] Reeks 4 (MAC) oef 6

Forum van 1ste Bachelor Informatica.

Moderator: Praesidium

User avatar
PieterK
Posts: 118

[Netwerken] Reeks 4 (MAC) oef 6

Post#1 » Wed Jan 30, 2008 5:10 pm

"Beschouw een slotted ALOHA systeem met 20 gebruikers. Elk van deze gebruikers beschikt over een voldoende grote buffer en arrivals komen aan volgens een Poisson proces. Wat is dan de optimale throughput van dit systeem? Welke waarde van p, de retransmissie kans, wordt hierbij gebruikt? Wat zijn de voor- en nadelen van een grotere retransmissiekans?"

Iemand enig idee hoe hier aan te beginnen? Ik word echt zot van die oefeningen. :cry:

User avatar
Sebastiaan
Posts: 1184

Re: [Netwerken] Reeks 4 (MAC) oef 6

Post#2 » Wed Jan 30, 2008 5:19 pm

PieterK wrote:"Beschouw een slotted ALOHA systeem met 20 gebruikers. Elk van deze gebruikers beschikt over een voldoende grote buffer en arrivals komen aan volgens een Poisson proces. Wat is dan de optimale throughput van dit systeem? Welke waarde van p, de retransmissie kans, wordt hierbij gebruikt? Wat zijn de voor- en nadelen van een grotere retransmissiekans?"

Iemand enig idee hoe hier aan te beginnen? Ik word echt zot van die oefeningen. :cry:
je moet hier gwn een max bepalen voor jouw S en dat door eerst alfa te zoeken = kans op botsing die wordt beïnvloed omdat je met 20 gebruikers zit en dan als ge alfa hebt

S = (1-alfa) G afleiden naar G en gelijk stellen aan 0 en dan zo een maximale S eruit halen

Ik ze nog niet gemaakt, maar ik zou zo beginnen

User avatar
PieterK
Posts: 118

Post#3 » Wed Jan 30, 2008 5:38 pm

Enig idee hoe alfa te vinden in dit geval?

User avatar
Sebastiaan
Posts: 1184

Post#4 » Wed Jan 30, 2008 5:54 pm

PieterK wrote:Enig idee hoe alfa te vinden in dit geval?
alfa is de kans op botsing en je weet da p = retransmissie kans is.

dus de kans op een botsing is dat er 1 of meer sturen buiten jou = 1 - Kans dat er niemand stuurt = 1 - (1-p)^19 * p (ben wel ni 100% zeker)

User avatar
Tom
Posts: 602

Post#5 » Wed Jan 30, 2008 5:59 pm








Texified.

Return to “1ste Bachelor”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 63 guests