[Netwerken] Antwoorden REQ's

Forum van 1ste Bachelor Informatica.

Moderator: Praesidium

User avatar
Yannick
Posts: 97

[Netwerken] Antwoorden REQ's

Post#1 » Wed Jan 30, 2008 3:09 pm

Ik ben sinds deze middag begonnen met de oefeningen en ik zit soms ECHT in de knoop (ben totaal gene slimme @ wiskunde, dus vast = vast :/ )

Dus open ik ff een topic waar je hints en tips kan vragen over een bepaalde vraag in het practicum.
What did you learn in school today?
-Revenge.

User avatar
Yannick
Posts: 97

Post#2 » Wed Jan 30, 2008 3:15 pm

Ik start alvast met de mijne :P

Code: Select all

Reeks2(MUX), Oef2:

"Men wenst een aantal 64Kbps kanalen te multiplexen op een 2048 Kbps link. Op elk van deze 64 Kbps kanalen worden pakketten verstuurd van 1024 bits lang, en dit gedurende 60% van de tijd (m.a.w. op elk van deze kanalen worden gedurende 40% van de tijd geen pakketten gestuurd). Men maakt gebruik van stat. mux, met bijkomende eis dat de gemiddelde wachttijd van de pakketten kleiner moet zijn dan 25msec. Je mag veronderstellen dat de pakketten aankomen volgens een Poisson proces.
a) Hoeveel kanalen kan men max. MUX'en en wat is in dit geval de MUX-gain G en de link utilization rho?
b) Wat is de invloed v/d grootte v/d pakketten op G?
c) Afhankelijk van het antwoord op b), waarom is er toch een beneden- of bovengrens aan de pakketgrootte?"
Ik ben begonnen aan vraag a) en ik heb eerst alles wat ik wist in de formule van lambda gepropt (dus alles ingevuld behalve N). Daarna µ berekend en kwam ik uit op 2000pkt/sec (dus E is dan 1/2000 sec/pkt?). Vervolgens E[W] proberen in te vullen omdat je weet dat die kleiner moet zijn dan 25msec ..
M'n E[W] zag er zo uit op het einde:
(N3/160) * (1/2000 s/pkt) * (1/ [1 - N3/160]) < 25msec

Door n00bishness in de wiskunde kon ik die simpele vergelijking nie oplossen :P, maar mijn vraag is: zit ik ongeveer juist?
Als ik deze vraag heb dan kan ik b) en c) zelf wel maken.

Alvast super bedankt ! o/
What did you learn in school today?
-Revenge.

User avatar
racekakje
WOZ
Posts: 740

Post#3 » Wed Jan 30, 2008 3:19 pm

Waarom kunde die vergelijking niet oplossen?

Als de max wachtijd 25 ms is.. en ge moet max aantal lijnen berkeken, dan pakt voor wachtijd 25ms

Dus uw > wordt een =

en dan ede gewoon een vergelijking me 1 onbekende.. da zoude wel moeten kunnen

User avatar
PieterK
Posts: 118

Post#4 » Wed Jan 30, 2008 3:36 pm

Vraag bij oef 7 reeks 3: hoe komen wij op antwoord a) + c)?

Heeft er toevallig ook iemand oef 4 van diezelfde reeks gemaakt? Wat is uw uitkomst?

User avatar
Yannick
Posts: 97

Post#5 » Wed Jan 30, 2008 4:11 pm

racekakje wrote:Waarom kunde die vergelijking niet oplossen?

Als de max wachtijd 25 ms is.. en ge moet max aantal lijnen berkeken, dan pakt voor wachtijd 25ms

Dus uw > wordt een =

en dan ede gewoon een vergelijking me 1 onbekende.. da zoude wel moeten kunnen
kweeni .. mss omda mijn E[W] een uitdrukking is die staat voor "gemiddelde wachttijd in de queue". En aangezien er in mijn formule plots "s/pkt" staat in mijn linkerlid lijkt mij da vreemd dat da van mij uit komt :/
What did you learn in school today?
-Revenge.

User avatar
Sebastiaan
Posts: 1184

Post#6 » Wed Jan 30, 2008 4:48 pm

Yannick wrote:
racekakje wrote:Waarom kunde die vergelijking niet oplossen?

Als de max wachtijd 25 ms is.. en ge moet max aantal lijnen berkeken, dan pakt voor wachtijd 25ms

Dus uw > wordt een =

en dan ede gewoon een vergelijking me 1 onbekende.. da zoude wel moeten kunnen
kweeni .. mss omda mijn E[W] een uitdrukking is die staat voor "gemiddelde wachttijd in de queue". En aangezien er in mijn formule plots "s/pkt" staat in mijn linkerlid lijkt mij da vreemd dat da van mij uit komt :/
hoezo? want de formule bij mij is rho * E(B) / (1- rho) en rho heeft geen eenheid en E(B) = L / R en L is lengte in bits en R = bitrate in bps => E(b) is bits / bits per s => in seconden. en E(W) is ook in seconden. :D

User avatar
Yannick
Posts: 97

Post#7 » Wed Jan 30, 2008 5:24 pm

I see ! Amaai, kwas mijn eenheden verkeerd aant gebruiken dus :P
ok ik reken ff uit met uw hulp sebastiaan en dan kom ik er wel haha :D

zalig waar WINAK allemaal nie goe voor is éh :P

kbegin na een volle dag met die fucking reeks 2 (mux) bezig te zijn eindelijk er mee overweg te kunnen, gekke shit :D
What did you learn in school today?
-Revenge.

User avatar
PieterK
Posts: 118

Post#8 » Wed Jan 30, 2008 5:27 pm

Yannick wrote:kbegin na een volle dag met die fucking reeks 2 (mux) bezig te zijn eindelijk er mee overweg te kunnen, gekke shit :D
Die oefeningen zijn echt frustrerend. De meesten zijn echt supermoeilijk! :(

User avatar
Yannick
Posts: 97

Post#9 » Wed Jan 30, 2008 5:31 pm

Te vroeg gejuichd:
MUX oefening 6, c)
Ik heb een load van 0,768 ergens bekomen (dunno oft juist is) en een E van 8L.10^-6 seconden.
De maximale wachttijd wordt dan bij b) 8.10^-3 seconden zie ik al. Maaruh, als ik dan dat invul in die formule gegeven bij c) en ik werk alles uit, kom ik voor mij maximale L 0,37... uit :/ een lengte van een pakket kan toch geen kommagetal zijn peinsk, dus iemand hier raad bij? :P
't geen ik gedaan heb is die E ingevuld in die gegeven formule Tq = (E x (2 - rho) / ( 2(1-rho)) < 8ms
en dan geprobeerd om mijn L zo uit te werken.
Is mijn rho verkeerd of mijn E ofzo?
What did you learn in school today?
-Revenge.

User avatar
PieterK
Posts: 118

Post#10 » Wed Jan 30, 2008 5:35 pm

Ge hebt een fout gemaakt met uw machten van 10. Het moet 376,62 bits zijn. ;)

User avatar
Sebastiaan
Posts: 1184

Post#11 » Wed Jan 30, 2008 5:37 pm

Yannick wrote:Te vroeg gejuichd:
MUX oefening 6, c)
Ik heb een load van 0,768 ergens bekomen (dunno oft juist is) en een E van 8L.10^-6 seconden.
De maximale wachttijd wordt dan bij b) 8.10^-3 seconden zie ik al. Maaruh, als ik dan dat invul in die formule gegeven bij c) en ik werk alles uit, kom ik voor mij maximale L 0,37... uit :/ een lengte van een pakket kan toch geen kommagetal zijn peinsk, dus iemand hier raad bij? :P
't geen ik gedaan heb is die E ingevuld in die gegeven formule Tq = (E x (2 - rho) / ( 2(1-rho)) < 8ms
en dan geprobeerd om mijn L zo uit te werken.
Is mijn rho verkeerd of mijn E ofzo?


volgens mij gwn u eenheden ni goe gedaan :D
ik kom op 376 ipv bij jou 0.376 zeker ;)

dus zien da u x 10 ^ (.. ) klopt

edit : "Te laat"

User avatar
Fristi
WOZ
Posts: 4565

Post#12 » Wed Jan 30, 2008 6:57 pm

Kheb zo elke keer alsk een hoofdstuk theorie afhad, de oefeningen ervan bekeken en enkele gemaakt, met da verschil alsk vastzat, I just threw it away :P

I'm gonna be screwed...:x (gezien ik de opgeloste oefeningen ook maar een beetje kan :p)

User avatar
Winak465
Posts: 31

Post#13 » Wed Jan 30, 2008 8:11 pm

16 threads alleen al over netwerken, en meeste daarvan dan nog over de oefeningen, het gaat in september druk worden denk ik.

User avatar
Fristi
WOZ
Posts: 4565

Post#14 » Wed Jan 30, 2008 8:37 pm

We might go down, but we won't go down without a fight :-)

User avatar
Norfolk
WOZ
Posts: 780
Contact:

Post#15 » Wed Jan 30, 2008 8:42 pm

Zijn die oefeningen dan nooit in de les gezien ofzo? Of zijn jullie gewoon nooit geweest? :P

Return to “1ste Bachelor”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests

cron