[Netwerken] Data Encoding

Forum van 1ste Bachelor Informatica.

Moderator: Praesidium

User avatar
Yannick
Posts: 97

[Netwerken] Data Encoding

Post#1 » Mon Jan 28, 2008 3:16 pm

Bij het onderdeel Analoge Data - Analoog signaal zijn er 2 methodes om te moduleren:
- Amplitude Modulation
- Angle Modulation
Amplitude modulation gaat blijkbaar het modulerende signaal omhoog schuiven en spiegelen enzo zodat de carrier vervormd wordt tot een mooi signaaltje.
Het voordeel hierbij is DENK IK dat door met die amplitude te spelen het signaal beter herkenbaar is en minder onderhevig aan storing etc. ? :/

En Angle Modulation .. Daar zie ik het nut nie van in.
De wiskunde boecht achter al die dinge heb ik al achtewege gelaten, ik zet het meestal gewoon om in mijn eigen woorden en zeg waarom zo'n ding nutting is. Bij die Angle Modulation zie ik 't nie :p
Ge hebt daar 2 onderdelen, Phase Mod. en Freq. Mod.
Phase mod gaat van een golf boven de x-as een korte verhoogde frequentie golfje maken en dan terug even een verlaagde frequentie.
Freq. Mod maakt van negatieve golven hoge frequenties en van positieve lage frequenties?

Ik snap het nie. Dit is barslecht uitgelegd in zowel de nota's als de slides (die bovendien nie meer zijn dan gewoon kopies van de notas :/ ) .. help ..
thnq :)

edit(Robbe): topic gecorrigeerd
What did you learn in school today?
-Revenge.

User avatar
racekakje
WOZ
Posts: 740

Post#2 » Mon Jan 28, 2008 3:56 pm

ge moet enkel maar weten da da bestaat zenne..
Ik weet ook ni juist hoe het zit..

User avatar
PieterK
Posts: 118

Post#3 » Mon Jan 28, 2008 4:21 pm

Dit is hoe ik het begrijp:
Bij Amplitude Modulation gaat ge eigenlijk uw signaal zo aanpassen dat da signaal zich "uitstrekt" over een range van frequenties. Wat dus leidt tot betere transmissie.
Bij angle modulation gaat ge eigenlijk zorgen dat uw signaal zich voortplant op frequenties die ge bekomt door de carrierfrequentie (fc) - n * inputfrequentie (fm) te doen. Waarbij n * inputfrequentie een veelvoud is van uw inputfrequentie. Dus ge krijgt een signaal dat niet voorkomt over een aaneengesloten range van frequenties maar over een veelvoud van eenzelfde frequentie.

Ik kan het nie beter uitleggen dan dat en ik weet nie of da iets helpt of u juist meer verward :oops: (Ik snap het zelf ook nie 100%)

joeri
Posts: 41

Post#4 » Mon Jan 28, 2008 4:23 pm

Volgens wikipedia is FM een vorm van Angle Modulation.

User avatar
Fristi
WOZ
Posts: 4565

Post#5 » Mon Jan 28, 2008 5:07 pm

daar heeft wikipedia gelijk in
FM en PM zijn vormen van angle modulation

User avatar
Tom
Posts: 602

Re: [CN] Data Encoding

Post#6 » Mon Jan 28, 2008 6:44 pm

Yannick wrote:Amplitude modulation gaat blijkbaar het modulerende signaal omhoog schuiven
Door de amplitude te veranderen wordt het signaal niet verschoven, het wordt alleen maar verticaal breder of smaller. De amplitude is namelijk de grootte (sterkte) van de trilling (signaal).


Het nut van modulatie is het overbrengen (veranderen) van een signaal van één medium naar een ander. Hiermee kunnen we een signaal versterken/verzwakken (amplitude mod) en signaal naar een andere frequentie brengen (frequency mod).

Voorbeeld: Een zwak geluidssignaal uit een elektrische gitaar moet versterkt worden met een versterker zodat een groot publiek het kan horen.


Je kan best eens door de onderstaande Wikipedia-pagina (en bijbehorende pagina's) kijken als je het beter wilt begrijpen. (Helaas wel engels, maar volledig)

http://en.wikipedia.org/wiki/Modulation

User avatar
Nielske
Posts: 13

Post#7 » Tue Jan 29, 2008 6:33 pm

volges mij ist zo ( en waarschijnlijk dus ook totaal ni correct)
ge wilt analoge data op een analoge lijn , omda de frequenties van u data laag zijn en ge wilt die op een lijn zette die een hogere frequentie aankan zult ge dus u signaal moduleren naar een hogere frequentie en op die lijn zetten. die hogere frequentie wilt ge omda u overdracht dan effetiever wordt.
ge kunt die dan dus moduleren zoda die frequenties zich dichter bij de carrier frequentie maar ge wilt wel da u oorsrponkelijk signaal deruit gehaalt kan worden

angle modulation
van wa op da tekeningeske sta ziede precies da u oorspronkelijk signaal had der nog in ( langs amplitude maxima's) maar da is zo ni als ge het wiskundige bekijkt.
wa er nog wel inzit is de frequentie ervan , verwerkt in een deel me f(carrier) - f(org) en een ander deel me fc + forg

angle modulation, fuckt da da snappek ook ni :)

Return to “1ste Bachelor”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 61 guests