[Netwerken] Ipv4 Adress resolution

Forum van 1ste Bachelor Informatica.

Moderator: Praesidium

User avatar
Nielske
Posts: 13

[Netwerken] Ipv4 Adress resolution

Post#1 » Sun Jan 27, 2008 4:48 pm

Bij IpV4 hebben wij een standaard protocol gezien genaamd adress resolution
uit wa ik van mijn eigen notas heb begrepe handeld da over het feit da ge van pc1 naar pc 2 iets wilt sture, maar ge kent pc2 zijn mac adres ni, waarmee ge da me ip ga achterhalen

mijn vraag dus
Wa is het nut van Ip ( buite dan mac adres achterhale) als ge toch uiteidnelijk het mac adress ga gebruike om iets te sture , kunne we dan ni beter routing tabellen bijhoude vna mac adressen ofzo of heb ik gewoon mijn nota's verkeerd geinterpreteerd ?

edit(Robbe): tag gecorrigeerd

User avatar
PieterK
Posts: 118

Post#2 » Sun Jan 27, 2008 6:10 pm

Ip achterhaalt MAC adressen trouwens NIET. Dat doet het ARP protocol. Bovendien werkt ARP enkel maar in uw eigen netwerk.
Als ge MAC routingtabellen zou moeten bijhouden voor ELKE pc in de wereld dan denk ik dat het wel effe duurt om een MAC adres te vinden + hoeveel ruimte zou da nie innemen om alleen maar die adressen bij te houden?!

Ge hebt dus uwen cursus verkeerd geinterpreteerd :P

Pieter Belmans
Posts: 593
Contact:

Post#3 » Sun Jan 27, 2008 9:20 pm

Het gaat erom dat elke laag onafhankelijk is van de andere. Een IP-adres is niet op dezelfde laag als het MAC-adres. Een IP-adres is op netwerklaag, en een IP-adres op een ander netwerk, waar ge niks weet over den opbouw, daarbij kunt ge niks zeggen over uw fysieke laag.

Bij het versturen van een pakket over verschillende netwerken gaat 'm dus bij het ontvangen van een pakket kijken welk IP het is, om het dan verder te sturen via de juiste uitgang, en dat kan op een ander medium zijn dus.

Heatryn
Posts: 62

Post#4 » Mon Jan 28, 2008 12:06 pm

Eventjes offtopic, maar bij uw onderwerp staat [CS]...

User avatar
Sebastiaan
Posts: 1184

Post#5 » Mon Jan 28, 2008 12:09 pm

Heatryn wrote:Eventjes offtopic, maar bij uw onderwerp staat [CS]...
wss moet da [CN] zijn he ;)

Pieter Belmans
Posts: 593
Contact:

Post#6 » Mon Jan 28, 2008 12:21 pm

Mister obvious strikes again!

Het zou erg zijn moest je 4 dagen na je examen al vragen hebben over dat vak voor tweede zit ;).

Heatryn
Posts: 62

Post#7 » Mon Jan 28, 2008 1:12 pm

Sebastiaan wrote:
Heatryn wrote:Eventjes offtopic, maar bij uw onderwerp staat [CS]...
wss moet da [CN] zijn he ;)
Strikt gezien moet het [Netwerken] zijn.

User avatar
Winak465
Posts: 31

Post#8 » Mon Jan 28, 2008 1:33 pm

Heeft het trouwens zin al die velden van IPv4/IPv6/UDP/TCP vanbuiten te leren of kan die tijd beter besteed worden aan iets anders?

User avatar
PieterK
Posts: 118

Post#9 » Mon Jan 28, 2008 1:54 pm

Ge moet da tekeningske nie kunnen geven ze ;)
Ge moet weten wat er in zo'n IP packet zit maar ge moet nie exact al die gegevens kunnen geven. (Da heeft die toch gezegd in de les?)

User avatar
Winak465
Posts: 31

Post#10 » Mon Jan 28, 2008 2:07 pm

PieterK wrote:Ge moet da tekeningske nie kunnen geven ze ;)
Ge moet weten wat er in zo'n IP packet zit maar ge moet nie exact al die gegevens kunnen geven. (Da heeft die toch gezegd in de les?)
A.k.a "hier ga ik niets over vragen, maar ge moet het wel leren"

User avatar
PieterK
Posts: 118

Post#11 » Mon Jan 28, 2008 2:13 pm

Zoiets ja :P

User avatar
Fristi
WOZ
Posts: 4565

Post#12 » Mon Jan 28, 2008 3:38 pm

waardoor wij er dan uit afleiden dat we het niet leren :P

User avatar
Tom
Posts: 602

Post#13 » Mon Jan 28, 2008 7:21 pm

Antwoord op je vraag: (Hopelijk maakt het IP duidelijker voor je)

IP (Internet Protocol) is een data-georienteerd protocol (verzorgt dus data) en wordt gebruikt om data over een packet-verwisselend netwerk te versturen. Aangezien er weinig (bijna geen) rekening wordt gehouden met de implementatie van onderliggende protocolen is IP een connectie-loos protocol. (De connectie wordt dus door onderliggende lagen verzorgt)

Deze laag geeft pakketjes een hoofding (http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Ethe ... header.png) en filtert ook pakketjes met een foutieve hoofding uit, daarnaast zorgt het ook voor IP-adressen en routing. (Ieder apparaat heeft een uniek MAC-adress, maar er zijn meerdere apparaten onder een router, die router heeft één IP-adress)

Ach ja, meer informatie:

http://en.wikipedia.org/wiki/Internet_protocol
http://en.wikipedia.org/wiki/Media_Access_Control

(Engels, meer gedetailleerd)

Return to “1ste Bachelor”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 55 guests