[Netwerken] Oef. 7 error detection

Forum van 1ste Bachelor Informatica.

Moderator: Praesidium

Heatryn
Posts: 62

[Netwerken] Oef. 7 error detection

Post#1 » Sat Jan 26, 2008 5:33 pm

Dus hij vraag wat het aantal mogelijkheden is voor dat frame M van 36 bits met maximaal 5 fouten in.

Dan zegt Bart ja voor de 1e fout hebben we 36 mogelijke plaatsen, dat snap ik. Maar dan gaat die naar de 2e fout en dan zegt die dat er nog 5 mogelijkheden zijn? Hoe kom je daarop? Volgens mij heb je dan toch nog 35 mogelijke plaatsen voor die 2e fout? Of niet?

Hoe komt die daarop?

User avatar
PieterK
Posts: 118

Post#2 » Sat Jan 26, 2008 5:48 pm

Da klopt wat hij zegt denk ik ze:

In die boodschap M' zit als ge het zo bekijkt geen fout hé. Dat wil dus zeggen dat, als er fouten inzitten, dat dit er 4 moeten zijn (1,2,3,5 zijn detecteerbaar).
Ge hebt 36 mogelijkheden voor uw eerste fout te kiezen.
Uw 2e fout moet dan ofwel op dezelfde rij ofwel op dezelfde kolom zitten. (uw fouten moeten een vierkant vormen) Als ge voor de rij/kolom kiest dan hebt ge dus 5 mogelijkheden over. (= de 5 overige bits per rij/kolom)
Uw 1e fout bepaalt dus grotendeels waar uw andere fouten zullen liggen.
De rest is analoog.

Hope this helps somehow! :)
Ben nie zeker of dit helemaal just is ze want ik zit nog nie aan da stuk. Dees is voor zover ik het mij herinner.

User avatar
Sebastiaan
Posts: 1184

Post#3 » Wed Jan 30, 2008 4:04 pm

aja ik denk da ik het weet,

Dus voor u eerste punt heb je 36 mogelijkheden en voor u 2e punt nog 35
en dan liggen de andere 2 punten vast he

dus gij komt dan op 1260 mogelijkheden.

Maar als u 2e punt nu op dezelfde kolom of rij ligt als u eerste punt ??
dan zijn u 2 andere punten niet bepaald en die mogelijkheden ben je vergeten erbij te rekenen denk ik.

Het is gemakkelijker om punt per punt te werken zoals Pieter zei.

Het eerste punt heb je 36 mogelijkheden, het volgende punt moet op dezelfde rij of kolom liggen dan heb je er nog 10 mog. en dan nog 5 mog om het 3e punt te bepalen.
dus dan kom ik op 36x10x5 = 1800

User avatar
PieterK
Posts: 118

Post#4 » Wed Jan 30, 2008 5:16 pm

Sebastiaan wrote:aja ik denk da ik het weet,

Dus voor u eerste punt heb je 36 mogelijkheden en voor u 2e punt nog 35
en dan liggen de andere 2 punten vast he

dus gij komt dan op 1260 mogelijkheden.

Maar als u 2e punt nu op dezelfde kolom of rij ligt als u eerste punt ??
dan zijn u 2 andere punten niet bepaald en die mogelijkheden ben je vergeten erbij te rekenen denk ik.

Het is gemakkelijker om punt per punt te werken zoals Pieter zei.

Het eerste punt heb je 36 mogelijkheden, het volgende punt moet op dezelfde rij of kolom liggen dan heb je er nog 10 mog. en dan nog 5 mog om het 3e punt te bepalen.
dus dan kom ik op 36x10x5 = 1800
Dat klopt nie helemaal denk ik Sebastiaan:
Als ge uw 2e punt op dezelfde rij/kolom zet als uw 1e punt dan hebt ge voor uw 3e punt nog 10 mogelijkheden. Als ge daarentegen uw 2e punt niet op dezelfde rij/kolom zet als uw 1e punt dan hebt ge voor uw 3e punt nog maar 2 mogelijkheden.

User avatar
Sebastiaan
Posts: 1184

Post#5 » Wed Jan 30, 2008 5:26 pm

PieterK wrote:
Sebastiaan wrote:aja ik denk da ik het weet,

Dus voor u eerste punt heb je 36 mogelijkheden en voor u 2e punt nog 35
en dan liggen de andere 2 punten vast he

dus gij komt dan op 1260 mogelijkheden.

Maar als u 2e punt nu op dezelfde kolom of rij ligt als u eerste punt ??
dan zijn u 2 andere punten niet bepaald en die mogelijkheden ben je vergeten erbij te rekenen denk ik.

Het is gemakkelijker om punt per punt te werken zoals Pieter zei.

Het eerste punt heb je 36 mogelijkheden, het volgende punt moet op dezelfde rij of kolom liggen dan heb je er nog 10 mog. en dan nog 5 mog om het 3e punt te bepalen.
dus dan kom ik op 36x10x5 = 1800
Dat klopt nie helemaal denk ik Sebastiaan:
Als ge uw 2e punt op dezelfde rij/kolom zet als uw 1e punt dan hebt ge voor uw 3e punt nog 10 mogelijkheden. Als ge daarentegen uw 2e punt niet op dezelfde rij/kolom zet als uw 1e punt dan hebt ge voor uw 3e punt nog maar 2 mogelijkheden.
Stel ge zet u eerste punt op (1,1) en u 2e punt op (1,5) met respectievelijk x en y coordinaten. Dus das op de eerste kolom 2 punten.

dan hedde nog de keuze voor u derde punt uit (2,1) , (3,1) , (4,1) , (5,1) en (6,1) ofwel (2,5) , (3,5) , (4,5) , (5,5) en (6,5) maar (2,1) of (2,5) vormt geen ander vierkant omdat als je (2,1) kiest dan u 4e punt op (2,5) moet komen en dus is (2,1) en (2,5) dezelfde mogelijkheid

User avatar
PieterK
Posts: 118

Post#6 » Wed Jan 30, 2008 5:32 pm

Forget what i said! :oops:
Het is inderdaad zoals ge zegt. Ik weet nie waar ik da opeens vandaan haalde. Té veel oefeningen en frustratie denk ik ;) :(

User avatar
Sebastiaan
Posts: 1184

Post#7 » Wed Jan 30, 2008 5:38 pm

PieterK wrote:Forget what i said! :oops:
Het is inderdaad zoals ge zegt. Ik weet nie waar ik da opeens vandaan haalde. Té veel oefeningen en frustratie denk ik ;) :(
Idd School # Gezond :D

Return to “1ste Bachelor”

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 40 guests