[DW]praktijkvragentopic

Forum van 1ste Bachelor Informatica.

Moderator: Praesidium

User avatar
Fristi
WOZ
Posts: 4565

[DW]praktijkvragentopic

Post#1 » Mon Jan 14, 2008 3:50 pm

Loha
Tis nogal last minute ik weet het maar moesten er nog oefeningskes zijn die iemand wilt vrage, post ze dan heir, das makkelijker als alles beke samen zit :-)

Mss gaat het ni veel nut meer hebben, mss wel, tmoet maar is net die ene vraag zijn eh ;)

Ik heb zelf al een klein vraagje:
Vraag 4 uit de tuyeaux;

x + y + z + u = 15

b) Als x, y ∈ N en z, u ∈ N0 en x + y = 7 of x + y = 8.

hoe moet ge het dan net berekenen?
Tis met herhalingscombinatie, maar wat meot ge net waar aftrekken enzo?

User avatar
racekakje
WOZ
Posts: 740

Post#2 » Mon Jan 14, 2008 3:54 pm

Kzou zeggen

1) ge berekend het aantal mogelijkheden voor x + y + z + u = 15 met x, y, z, u ∈ N

(15 ballen verdelen over 4 dozen)

2) ge berekend hoeveel mogelijkheden da er zijn als z en / of u 0 zijn. Die trekt ge der af.

3) hoeveel mogelijkheden er zijn als x + y = 7 , der aftrekken

enz..

User avatar
Sebastiaan
Posts: 1184

Re: [DW]praktijkvragentopic

Post#3 » Mon Jan 14, 2008 3:55 pm

Fristi wrote:Loha
Tis nogal last minute ik weet het maar moesten er nog oefeningskes zijn die iemand wilt vrage, post ze dan heir, das makkelijker als alles beke samen zit :-)

Mss gaat het ni veel nut meer hebben, mss wel, tmoet maar is net die ene vraag zijn eh ;)

Ik heb zelf al een klein vraagje:
Vraag 4 uit de tuyeaux;

x + y + z + u = 15

b) Als x, y ∈ N en z, u ∈ N0 en x + y = 7 of x + y = 8.

hoe moet ge het dan net berekenen?
Tis met herhalingscombinatie, maar wat meot ge net waar aftrekken enzo?

Da is hetzelfde eigelijk als de a van die oefening, maar dan gesplitst.

dan moet je het aantal mogelijkheden berekenen om 7 te kiezen uit 2 en de overige 8 kiezen uit u en z.

en dan min het aantal voor z en u als een van beide nul is
Last edited by Sebastiaan on Mon Jan 14, 2008 3:56 pm, edited 1 time in total.

User avatar
PieterK
Posts: 118

Post#4 » Mon Jan 14, 2008 3:55 pm

x+y= 7 of x+y= 8
en z,u > 0 (dus allebei al minstens = 1)
Dus in het ene geval zijn 9 ballen al verdeeld en dus moet ge er nog 6 verdelen. In het andere geval zijn 10 ballen al verdeeld en moeten er nog 5 verdeeld worden. Da geeft dus:

(Combinatie van 6 uit 6+4-1) + (Combinatie van 5 uit 5+4-1)

Zo zou ik het doen maar ik ben verre van zeker :?
Hoe da c) moet weet ik nie. Daar zitte ineens met z>= -1 en u >= -2

User avatar
PieterK
Posts: 118

Post#5 » Mon Jan 14, 2008 4:28 pm

Hebben wij trouwens geen andere assistent dan diegene van de Tuyeauxs?

User avatar
JoeriFranken
Posts: 82

Post#6 » Mon Jan 14, 2008 4:31 pm

PieterK wrote:Hebben wij trouwens geen andere assistent dan diegene van de Tuyeauxs?
Feit .. het is goed dat je die oef. uit de tuyeaux's probeert maar je kan je er niet echt op baseren. Die assistenten veranderen nogal dikwijls.
Allright... listen up folks... ik zen de Joeri en ik wil aangesproken worden gelek de Joeri. Ik heb handboeien...en ik heb pepperspray...AAAAYT

User avatar
PieterK
Posts: 118

Post#7 » Mon Jan 14, 2008 4:36 pm

JoeriFranken wrote:
PieterK wrote:Hebben wij trouwens geen andere assistent dan diegene van de Tuyeauxs?
Feit .. het is goed dat je die oef. uit de tuyeaux's probeert maar je kan je er niet echt op baseren. Die assistenten veranderen nogal dikwijls.
Da is dus misschien wel hoopvol dan. Die vragen van den tuyeaux vind ik toch maar niet alles ze :?

User avatar
Fristi
WOZ
Posts: 4565

Post#8 » Mon Jan 14, 2008 5:27 pm

mja sommige gaan goe, andere weer helemaal niet.
De meeste half en half
Zit nu vast bij 6a
Ge moet zien hoeveel lotjes ge minstens moet verkopen als ge 1000€ winst wilt maken.

6. Een bedrijf wil een wedstrijd organiseren waarbij er verschillende geldprijzen te winnen
zijn.
Elke deelnemer koopt een lotje van 0,50 euro, en maakt kans op volgende prijzen.
De hoofdprijs bedraagt 1500 euro en dit wordt toegekend aan een lot getrokken uit alle
gekochte loten. Op dezelfde manier worden er 2 prijzen van 500 euro en 25 prijzen van
100 euro geloot.
Er wordt geloot met teruglegging.
(a) Stel dat het bedrijf minimaal 1000 euro aan deze loterij wil verdienen, hoeveel loten
moeten er dan verkocht worden? Wat is de verwachte netto winst per deelnemer
indien er 20.000 loten worden verkocht, bereken ook de variantie.


Die winst per deelenemer als ge er 20000 verpatst die heb ik (denk ik) maar omgekeerd zit er ergens iets mis in men berekening. :x

User avatar
Fristi
WOZ
Posts: 4565

Post#9 » Mon Jan 14, 2008 5:41 pm

Over anderen assistent gesproken, zou symens ni meer gespreid vragen?
Ale, inductei gaat er zeker bij zijn, maar zoals bij kans bijv. Zou em geen specifieke vraag met een verdeling stellen?
In den tuyeaux is vijf iets da ge gwn op gezond verstand kunt oplossen(min of meer).

Dusja, inductie, sowieso eentje peinsk, mss iets van verzamelingen..
Gegarandeerd cobinatoriek en kansm aar ja, trotte is da da nogal veel is eh :P

User avatar
Sebastiaan
Posts: 1184

Post#10 » Mon Jan 14, 2008 6:01 pm

Fristi wrote:Over anderen assistent gesproken, zou symens ni meer gespreid vragen?
Ale, inductei gaat er zeker bij zijn, maar zoals bij kans bijv. Zou em geen specifieke vraag met een verdeling stellen?
In den tuyeaux is vijf iets da ge gwn op gezond verstand kunt oplossen(min of meer).

Dusja, inductie, sowieso eentje peinsk, mss iets van verzamelingen..
Gegarandeerd cobinatoriek en kansm aar ja, trotte is da da nogal veel is eh :P
maar daar moette gwn de principes van leren en dan u logisch verstand gebruiken, jammer dat da meestal het probleem is :D

User avatar
Fristi
WOZ
Posts: 4565

Post#11 » Mon Jan 14, 2008 6:07 pm

mja, logisch verstand en principes geen probleem, maar meestal kunt ge die dingen op meerdere manieren interpreteren en ik garandeer u dak ze fout interpreteer :P

User avatar
Sebastiaan
Posts: 1184

Post#12 » Mon Jan 14, 2008 7:40 pm

Fristi wrote:mja, logisch verstand en principes geen probleem, maar meestal kunt ge die dingen op meerdere manieren interpreteren en ik garandeer u dak ze fout interpreteer :P
ja idd, das ook mijn probleem :D

User avatar
Sebastiaan
Posts: 1184

Post#13 » Mon Jan 14, 2008 9:23 pm

Fristi wrote:mja sommige gaan goe, andere weer helemaal niet.
De meeste half en half
Zit nu vast bij 6a
Ge moet zien hoeveel lotjes ge minstens moet verkopen als ge 1000€ winst wilt maken.

6. Een bedrijf wil een wedstrijd organiseren waarbij er verschillende geldprijzen te winnen
zijn.
Elke deelnemer koopt een lotje van 0,50 euro, en maakt kans op volgende prijzen.
De hoofdprijs bedraagt 1500 euro en dit wordt toegekend aan een lot getrokken uit alle
gekochte loten. Op dezelfde manier worden er 2 prijzen van 500 euro en 25 prijzen van
100 euro geloot.
Er wordt geloot met teruglegging.
(a) Stel dat het bedrijf minimaal 1000 euro aan deze loterij wil verdienen, hoeveel loten
moeten er dan verkocht worden? Wat is de verwachte netto winst per deelnemer
indien er 20.000 loten worden verkocht, bereken ook de variantie.


Die winst per deelenemer als ge er 20000 verpatst die heb ik (denk ik) maar omgekeerd zit er ergens iets mis in men berekening. :x
is dat dan niet gemiddeld 0.4 dat elke deelnemer krijgt? 20000 lotjes en 5000 euro aan prijzen => 5000 euro verdelen over 20000 lotjes = 0.4 ?

User avatar
racekakje
WOZ
Posts: 740

Post#14 » Tue Jan 15, 2008 11:48 am

- 0.5 da elk lotje kost..

Netto winst van nen deelnemer is dus -0.1 €

Return to “1ste Bachelor”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 47 guests