[Prog] Nuttige Modules

Forum van 1ste Bachelor Informatica.

Moderator: Praesidium

User avatar
Sebastiaan
Posts: 1184

[Prog] Nuttige Modules

Post#1 » Fri Jan 04, 2008 7:38 pm

Iedereen die een idee heeft van programma's die nuttig kunnen zijn voor op het examen. Dus ik zal alvast beginnen.

Lijsten Module.
- Nodes toevoegen voor en achter een node
- Nodes verwijderen
- Sorteren
- Printen

Random Numbers (mogen wij die van den arickx gebruiken?)

User avatar
Nick
Prosenior
Posts: 1850
Contact:

Re: [Prog] Nuttige Modules

Post#2 » Fri Jan 04, 2008 7:45 pm

Sebastiaan wrote:Random Numbers (mogen wij die van den arickx gebruiken?)
jot :)
Ook meenemen: OutExt :D (geloof mij, redelijk wat mensen vergeten dat op het eerste exaam)

Al uw reeksen ook meenemen :)
To Woef or not to Woef, that is the question!

WINAK Scriptor 2006-2007
WINAK Vice-Praeses 2007-2008
WINAK Praeses 2008-2009
WINAK Cantor 2009-2010
... en kortom: Eeuwig WINAKer 8)

Pieter Belmans
Posts: 593
Contact:

Post#3 » Fri Jan 04, 2008 7:52 pm

Voor zover ik weet is dat geen module van meneer Arickx, maar iets standaard Oberon'ig.

Ik heb een gelinktelijstmodule geschreven, die in staat is om:

Empty, Enumerate, EnumerateReverse, IsEmpty, NodeDelete, NodeExchange, NodeInsert, NodeInsertAfter, Print (basically een call naar Enumerate), ReturnLastNode, ReturnPreviousNode en SetCurrent (maar ik gebruik die current-pointer eigenlijk nergens, en niet overal wordt hij juist gezet ook).

Hierop verder bouwend heb ik om te oefenen een selection sort, insertion sort, quick sort en bubble sort geïmplementeerd.

Ohja, voor elke mogelijke lijst heb ik uitbreidingen gemaakt, zodat bepaalde procedures veel sneller werken. EnumerateReverse op een enkelgelinkte lijst is O(n!), dubbelgelinkt wordt dat nog maar O(n). Quite a difference :P. Zeker ook bij het sorteren helpt het. You never know dat de opgave expliciet niet-circulair of enkelgelinkt is, ze hebben me al 's een opdracht laten aanpassen door een van hun stomme grillen :P.

Hoe ga jij trouwens op een nette manier het sorteren in de lijstmodule zelf uitwerken? Je werkt dan toch sowieso met een vast veld waarop gesorteerd wordt, terwijl je niet weet op welk veld er uiteindelijk moet gesorteerd worden? Dan zit je met een veld key, terwijl je eigenlijk op prijs moet sorteren bijvoorbeeld. Het wérkt natuurlijk wel, maar naamgevingtechnisch is het niet zo mooi :).


Voorts neem ik al mijn opdrachten/reeksen mee, de drie tuyeauxexamens die ik gemaakt heb, de dynamische vier-op-een-rij die ik van Nils moest schrijven omdat ik anders niks te doen had en het Oberonboek van de bib :).


Maar, dat examen is nog een halve maand ver, waar zit je je nu al zorgen om te maken :P.

Sem
Posts: 92

Post#4 » Fri Jan 04, 2008 8:58 pm

Pieter Belmans wrote:Voor zover ik weet is dat geen module van meneer Arickx, maar iets standaard Oberon'ig.

Ik heb een gelinktelijstmodule geschreven, die in staat is om:

Empty, Enumerate, EnumerateReverse, IsEmpty, NodeDelete, NodeExchange, NodeInsert, NodeInsertAfter, Print (basically een call naar Enumerate), ReturnLastNode, ReturnPreviousNode en SetCurrent (maar ik gebruik die current-pointer eigenlijk nergens, en niet overal wordt hij juist gezet ook).

Hierop verder bouwend heb ik om te oefenen een selection sort, insertion sort, quick sort en bubble sort geïmplementeerd.

Ohja, voor elke mogelijke lijst heb ik uitbreidingen gemaakt, zodat bepaalde procedures veel sneller werken. EnumerateReverse op een enkelgelinkte lijst is O(n!), dubbelgelinkt wordt dat nog maar O(n). Quite a difference :P. Zeker ook bij het sorteren helpt het. You never know dat de opgave expliciet niet-circulair of enkelgelinkt is, ze hebben me al 's een opdracht laten aanpassen door een van hun stomme grillen :P.

Hoe ga jij trouwens op een nette manier het sorteren in de lijstmodule zelf uitwerken? Je werkt dan toch sowieso met een vast veld waarop gesorteerd wordt, terwijl je niet weet op welk veld er uiteindelijk moet gesorteerd worden? Dan zit je met een veld key, terwijl je eigenlijk op prijs moet sorteren bijvoorbeeld. Het wérkt natuurlijk wel, maar naamgevingtechnisch is het niet zo mooi :).


Voorts neem ik al mijn opdrachten/reeksen mee, de drie tuyeauxexamens die ik gemaakt heb, de dynamische vier-op-een-rij die ik van Nils moest schrijven omdat ik anders niks te doen had en het Oberonboek van de bib :).


Maar, dat examen is nog een halve maand ver, waar zit je je nu al zorgen om te maken :P.
Ge kunt maar beter goed voorbereid zijn. :D :D :wink:

Pieter Belmans
Posts: 593
Contact:

Post#5 » Fri Jan 04, 2008 9:18 pm

Het is meer uit verveling dat ik dat allemaal gemaakt heb :X. Zeg nu zelf, wat is leuker: de werking van xDSL of programmeermarathons \o/.

User avatar
cG`
Posts: 75

Post#6 » Fri Jan 04, 2008 9:19 pm

Pieter Belmans wrote:Ik heb een gelinktelijstmodule geschreven, die in staat is om:

Empty, Enumerate, EnumerateReverse, IsEmpty, NodeDelete, NodeExchange, NodeInsert, NodeInsertAfter, Print (basically een call naar Enumerate), ReturnLastNode, ReturnPreviousNode en SetCurrent (maar ik gebruik die current-pointer eigenlijk nergens, en niet overal wordt hij juist gezet ook).
...
En kunde in die lijst eender welke data steken? Want anders is da nie zo zinvol natuurlijk :)
Ik heb op dat examen van vorig jaar eigenlijk niks gebruikt van oplossingen, cursus ofzo. Gewoon een vooraf gemaakte module en toolfile :)
[i]"Everything should be made as simple as possible, but not simpler."[/i] - Albert Einstein

User avatar
Nick
Prosenior
Posts: 1850
Contact:

Post#7 » Fri Jan 04, 2008 9:26 pm

Pieter Belmans wrote:Voor zover ik weet is dat geen module van meneer Arickx, maar iets standaard Oberon'ig.
*buzzersound*
nee :P
Out.Mod is van Oberon, OutExt.Mod is van Arickx ;)
To Woef or not to Woef, that is the question!

WINAK Scriptor 2006-2007
WINAK Vice-Praeses 2007-2008
WINAK Praeses 2008-2009
WINAK Cantor 2009-2010
... en kortom: Eeuwig WINAKer 8)

User avatar
Shinta
WOZ
Posts: 1122

Post#8 » Fri Jan 04, 2008 9:59 pm

Pieter Belmans wrote:Het is meer uit verveling dat ik dat allemaal gemaakt heb :X. Zeg nu zelf, wat is leuker: de werking van xDSL of programmeermarathons \o/.
Boh :).

Vergeet ook geen 3D-engine te maken en mee te nemen. Wordt soms gevraagd.
Remember remember the fifth of November
Gunpowder, treason and plot.
I see no reason why gunpowder, treason
Should ever be forgot...

User avatar
Fristi
WOZ
Posts: 4565

Post#9 » Fri Jan 04, 2008 10:28 pm

Go Shinta :D

Pieter Belmans
Posts: 593
Contact:

Post#10 » Fri Jan 04, 2008 10:29 pm

cG` wrote:Ik heb een gelinktelijstmodule geschreven, die in staat is om:

Empty, Enumerate, EnumerateReverse, IsEmpty, NodeDelete, NodeExchange, NodeInsert, NodeInsertAfter, Print (basically een call naar Enumerate), ReturnLastNode, ReturnPreviousNode en SetCurrent (maar ik gebruik die current-pointer eigenlijk nergens, en niet overal wordt hij juist gezet ook).

En kunde in die lijst eender welke data steken? Want anders is da nie zo zinvol natuurlijk :)
Ik heb op dat examen van vorig jaar eigenlijk niks gebruikt van oplossingen, cursus ofzo. Gewoon een vooraf gemaakte module en toolfile :)
Ja, je extendt gewoon de basisobjecten. Voor de sorteeralgoritmes te testen heb ik 'n IntegerList gemaakt, maar een van de tuyeauxexamens heb ik er ook mee gedaan.
Nick wrote:*buzzersound*
nee Razz
Out.Mod is van Oberon, OutExt.Mod is van Arickx :wink:
Ik had het dan ook over RandomNumbers ;). En OutExt is geschreven door Serge Demeyer if I remember correctly.
Shinta wrote:Boh :).

Vergeet ook geen 3D-engine te maken en mee te nemen. Wordt soms gevraagd.
ASCII 3D dan? :P[/quote]

User avatar
JoeriFranken
Posts: 82

Post#11 » Sat Jan 05, 2008 2:53 am

Kem gewoon nen OO list gemaakt waarbij da ge via nen bepaalde index kunt toegevoegen, dus vooraan of achteraan of ergens tussen de lijst... Natuurlijk polymorf gemaakt zoda ge zowel strings als reals als integers kunt afdrukken wanneer nodig. En dan nog wa extra procedures...
Allright... listen up folks... ik zen de Joeri en ik wil aangesproken worden gelek de Joeri. Ik heb handboeien...en ik heb pepperspray...AAAAYT

User avatar
Winak465
Posts: 31

Post#12 » Mon Jan 07, 2008 11:48 pm

Gaan wij trouwens op het practicum examen alles in 1 procedure moeten plaatsen (de testmodule dan) of gaat er op runtime niveau nog dingen moeten bijgevoegd worden? Handig om te weten ^^

User avatar
racekakje
WOZ
Posts: 740

Post#13 » Tue Jan 08, 2008 11:40 am

waarschijnlijk moete alles me commando's doen, die dan gewoon in uwe toolfile staan..

Dus 1 module gok ik

User avatar
JoeriFranken
Posts: 82

Post#14 » Tue Jan 08, 2008 2:59 pm

Ge moogt zelf kiezen hoe ge da doet. Als het maar werkt :)
Allright... listen up folks... ik zen de Joeri en ik wil aangesproken worden gelek de Joeri. Ik heb handboeien...en ik heb pepperspray...AAAAYT

Return to “1ste Bachelor”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 55 guests