[DW] principe inclusie en exclusie bij kansrekening

Forum van 1ste Bachelor Informatica.

Moderator: Praesidium

User avatar
ccat
Posts: 29

[DW] principe inclusie en exclusie bij kansrekening

Post#1 » Fri Dec 14, 2007 9:23 pm

Als er gevraagd wordt voor een gelijkenis met het principe van inclusie en exclusie in de kansrekening wordt hier dan mee gedoeld op de voorwaardelijke kans bij de kansrekening? Ik denk hieraan omdat hierbij de voorwaardelijke kans voortkomt doordat de verzamelingen van de 2 kansen dan niet disjunct zijn. Maar ik weet niet of ik hierbij juist redeneer... daarom dat ik is wilde vragen ofdat er misschien iemand is dat het zeker weet.

alvast bedankt ^-^

- ccatje
anarchy in the cellophane.
supernintendo girl rules!!!!

Pieter Belmans
Posts: 593
Contact:

Post#2 » Sat Dec 15, 2007 7:28 am

Zo met een zaterdagochtendhoofd denk ik dat het eerder gaat over de som van twee disjuncte en niet-disjuncte kansen.

Je weet dat bij A U B, |A U B| = |A| + |B| - |A D B|. Bij kansen is dat net hetzelfde: Pr(A U B) = Pr(A) + Pr(B) - Pr(A D B).

Waarom het verder zoeken, als het zo voor de hand liggend kan? Er is ook een link met de voorwaardelijke kans, maar die is er doordat er in die redenering gebruik wordt gemaakt van disjuncte deelverzamelingen. En dan zijn we bij Pr(A U B) = Pr(A) + Pr(B) (en dan zien we hierin de breuk van de regel van Bayes).

Note: ik ben zeven minuten wakker en bijna te laat voor m'n bus, dus deze post is onder voorbehoud :P. En ook de structuur is ver zoek vrees ik :X

User avatar
ccat
Posts: 29

Post#3 » Sat Dec 15, 2007 11:59 am

das waar... bedankt Pieter :)
Stom dat ik daar weer zo te ver over aan't nadenken was. Maar toen dat ik die vraag las dacht ik daar zo niet direkt aan ^^.
Maar nu zie ik het ook.

Maar over de regel van Bayes? Hoe zie jij dat daar in? Want daar werk je toch met de definities van de voorwaardelijke kans welke dan weer met die doorsnede te maken hebben doordat de verzamelingen niet disjunct zijn?

Daarom dat ik ook in mijn post de voorwaardelijke kans aanhaal. Omdat je bij het bepalen van de definitie van de voorwaardelijke kans het principe van inclusie en exclusie gebruikt omdat je daarbij met 2 verzamelingen zit die niet disjunct zijn.
Allee, misschien dat je dat bedoelde ofzo, maar 'k was een beetje verward omdat je zegt dat ze bij de redenering van de voorwaardelijke kans van disjuncte verzamelingen uitgaan, maar dat kan toch niet dan hé?
anarchy in the cellophane.
supernintendo girl rules!!!!

Return to “1ste Bachelor”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 66 guests