[CG] Window to viewport

Forum van 1ste Bachelor Informatica.

Moderator: Praesidium

Heatryn
Posts: 62

[CG] Window to viewport

Post#1 » Thu Jun 28, 2007 7:12 pm

Is het de bedoeling dat je bevoorbeeld uw moff file tekent, dan een transformatie erop doet en dan terug tekent door middel van window to viewport uiteraard. Maar dan gaat die tekening toch altijd buiten uw beeld vallen, want je gaat dan bevoorbeeld een translatie doen en dan opnieuw tekenen, maar dan heb je eigenlijk al twee maal die window to viewport losgelaten op die vertices. Dus dat gaat een totaal verkeerd beeld geven volgens mij. Of je voert die window to viewport enkel uit op die wereldnode, maar dan zonder er effectief een aanpassing aan te doen?

User avatar
Robbe
WOZ
Posts: 2161
Contact:

Post#2 » Thu Jun 28, 2007 7:35 pm

MOFF inladen, transformaties, weergeven. Kan het gemakkelijker?

Dan rest er alleen nog de vraag wat de volgorde van de transformaties is. De window to viewport is de laatste volgens mij.
"I'm not afraid of falling, I'm afraid of landing" -- Sam
How To Ask Questions The Smart Way

Zingen? UKA-n dat ook!

Heatryn
Posts: 62

Post#3 » Thu Jun 28, 2007 7:38 pm

Maar moet het volgende ook niet mogelijk zijn:

- moff inlezen
- transformatie uitvoeren
- weergeven mbv window to viewport
- transformatie uitvoeren
- weergeven mbv window to viewport

User avatar
Robbe
WOZ
Posts: 2161
Contact:

Post#4 » Thu Jun 28, 2007 7:43 pm

Heatryn wrote:Maar moet het volgende ook niet mogelijk zijn:

- moff inlezen
- transformatie uitvoeren
- weergeven mbv window to viewport
- transformatie uitvoeren
- weergeven mbv window to viewport
bedoel je dat je op dezelfde moff eerst een transformatie doet en dan een andere, zodat je 2 verschillende kijken krijgt op je wereld? Tuurlijk moet dat mogelijk zijn. Je moet dan wel die 2e transformatie uitvoeren op de originele punten, die je dus ingelezen hebt uit je moff.
"I'm not afraid of falling, I'm afraid of landing" -- Sam
How To Ask Questions The Smart Way

Zingen? UKA-n dat ook!

Heatryn
Posts: 62

Post#5 » Thu Jun 28, 2007 7:47 pm

Ik bedoel dat ik die moff file inlees, daarop voer ik achtereenvolgens eerst een translatie uit en dan bevoorbeel deen schaling over de x as. Dan laat ik de wereld zien met wintoview en dan doe ik bevoorbeeld nog eens een schaling en dan wil ik dat nog eens bekijken dmv wintoview. Moet dat mogelijk zijn?

User avatar
Robbe
WOZ
Posts: 2161
Contact:

Post#6 » Thu Jun 28, 2007 7:50 pm

Heatryn wrote:Ik bedoel dat ik die moff file inlees, daarop voer ik achtereenvolgens eerst een translatie uit en dan bevoorbeel deen schaling over de x as. Dan laat ik de wereld zien met wintoview en dan doe ik bevoorbeeld nog eens een schaling en dan wil ik dat nog eens bekijken dmv wintoview. Moet dat mogelijk zijn?
Waarom zou je dat willen doen?
"I'm not afraid of falling, I'm afraid of landing" -- Sam
How To Ask Questions The Smart Way

Zingen? UKA-n dat ook!

Heatryn
Posts: 62

Post#7 » Thu Jun 28, 2007 8:00 pm

Ik vroeg me gewoon af of dat mogelijk moest zijn. Als je gewoon die transformaties wil uitvoeren en dan 1 keer laat tekenen is het geen enkel probleem.

Daar dan nog een vraagje over: als je dan die translaties bevoorbeeld uitvoert op die wereldnode en dan die tekent, dan gaat er toch een deel buiten dat scherm vallen?

Is het de bedoeling dat je bij die win to viewport 4 coordinaten opgeeft, of moeten die uit die lijst van vertices gehaald worden? Dus ik haal uit die Gfx de 4 coordinaten voor men viewport met die getcliprect, maar die 4 coordinaten voor men window, moet ik die telkens opgeven of niet? want na een translatei veranderen die eigenlijk he?

User avatar
Hellraiser
Posts: 15

WinToView

Post#8 » Mon Jul 23, 2007 12:14 am

Die veranderen helemaal niet.

U window dat je opgeeft is een abstract venster dat losstaat van u wereld. Je gaat heel de wereld transformeren en dan kijken door een window om gewoon een stukje te zien van die getransformeerde wereld. Daarna kan je de wereld nog transformeren en weer door hetzelfde window kijken, met een ander beeld tot resultaat.

Bekijk het als iemand die voorbij een raam wandelt terwijl je naar hem kijkt: hij transformeerd, maar het raam niet.

De window to viewport neemt dus gewoon 2 coordinaten x en y in de wereld, en window to viewport geeft je terug waar die zich in het window bevinden, die punten die je eringeeft zijn de geprojecteerde punten die je normaal rechtstreeks zou willen tekenen. => Laatste stap altijd

Hellraiser

Return to “1ste Bachelor”

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 73 guests