[CG] Rotatie As door de oorsprong en willekeurig

Forum van 1ste Bachelor Informatica.

Moderator: Praesidium

Karbonadeslaatje
Posts: 16
Contact:

[CG] Rotatie As door de oorsprong en willekeurig

Post#1 » Mon Mar 05, 2007 8:59 pm

Mijn rotatie rond een as door de oorsprong lijkt te kloppen (hij tekent dingen die er juist uitzien ...)

Maar als ik rond een willekeurige as wil draaien wordt alles verknoeid.
Mijn rotatie rond een as door de oorsprong gaat te werk met een vector(vertex) waarvan ik zeg: Roteer u rond Rz met hoek theta. Deze bewerking geeft mij de vector gewoon terug, maar dan bewerkt, dan ga ik de volgende hoek verdraaie rond de Y-as enz ...

Dit zoals al eerder vermeld,werkt (naar mijn gevoel).
Het enige verschil met een willekeurige as me dunkt is toch dat je translateert volgens een vector. dan "draai rond as door oorsprong" oproept en dan de elementjes van de vector negatief maakt ((5,6,3,1) zou dan (-5,-6-3,1) worden) en dan volgens deze terug translateren ?

User avatar
zarry
Posts: 212

Post#2 » Fri Mar 09, 2007 1:24 am

ge moet gewoon u matrix van rond een vector door oorsprong draaien links en rechts vermenigvuldigen met de translatiematrix van uwe vector links plus en rechts min ofzoiet :)
Ik spreek Zwarryzwaniaans en jij?

User avatar
Robbe
WOZ
Posts: 2161
Contact:

Post#3 » Fri Mar 09, 2007 12:03 pm

Als ik het mij nog goed herinner:

Neem v en p resp. de richting van de as en een punt op de as. translateer dan eerst over v, dan een rotatie door de as door de oorsprong (p eerst in een vlak draaien, dan verticaal zetten, rond de z-as draaien, verticaal zetten ongedaan maken, in het vlak zetten ongedaan maken) en dan terug translateren over -v

Hoe het nu weer juist zat met die matrices die je moet gebruiken weet ik niet, maar kijk er je cursus eens op na en neem die vooral niet klakkeloos over. Daardoor had ik vorig jaar een linkshandig assenstelsel ipv een rechtshandig. Al ma goe da ik da tegen 2e zit door had en mijn moff's dus had aangepast :)
"I'm not afraid of falling, I'm afraid of landing" -- Sam
How To Ask Questions The Smart Way

Zingen? UKA-n dat ook!

User avatar
Nick
Prosenior
Posts: 1850
Contact:

Post#4 » Fri Mar 09, 2007 6:10 pm

[GS] is denkik verkeerd ... lijkt mij eerder [CG] ...
aangepast!
To Woef or not to Woef, that is the question!

WINAK Scriptor 2006-2007
WINAK Vice-Praeses 2007-2008
WINAK Praeses 2008-2009
WINAK Cantor 2009-2010
... en kortom: Eeuwig WINAKer 8)

User avatar
JoeriFranken
Posts: 82

Post#5 » Sat Mar 10, 2007 12:58 am

Nick wrote:[GS] is denkik verkeerd ... lijkt mij eerder [CG] ...
aangepast!
Dat is natuurlijk een gepast antwoord op zijn vraag :lol: :D
Allright... listen up folks... ik zen de Joeri en ik wil aangesproken worden gelek de Joeri. Ik heb handboeien...en ik heb pepperspray...AAAAYT

Return to “1ste Bachelor”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 65 guests