Page 1 of 1

[CG] Rotatie

Posted: Tue Feb 20, 2007 9:05 pm
by Adelbert
Effe om te checke of dat het wel juist is:
EDIT:
de waarde is naar pi/3 verandert (op aanvraag van den andere Robbe), dan bekom ik (opeenvolgens voor x-, y- en z-as):

1.0000 0.0000 0.0000 0.0000
0.0000 0.5000 -0.8660 0.0000
0.0000 0.8660 0.5000 0.0000
0.0000 0.0000 0.0000 1.0000

0.5000 0.0000 0.8660 0.0000
0.0000 1.0000 0.0000 0.0000
-0.8660 0.0000 0.5000 0.0000
0.0000 0.0000 0.0000 1.0000

0.5000 -0.8660 0.0000 0.0000
0.8660 0.5000 0.0000 0.0000
0.0000 0.0000 1.0000 0.0000
0.0000 0.0000 0.0000 1.0000
Komt nog iemand dit uit? (Is dit dus juist?)

En als ik roteer over de as (5, 2, 4) kom ik op de matrix:

0.4533 0.8845 0.1102 0.0000
-0.7488 0.3108 0.5854 0.0000
0.4835 -0.3479 0.8032 0.0000
0.0000 0.0000 0.0000 1.0000

p.s.: Robbe, ge had gelijk, er stond een typfout in mijn test (de laatste twee matrices waren alletwee die van de rotatie rond de y-as) en ik heb er ondertussen nog één uitgehaald.

Posted: Tue Feb 20, 2007 9:16 pm
by Robbe
Ik denk dat uwe z-rotatie ni juist is, die is hetzelfde als uwe y-rotatie. Geef deze matrices ook ne keer voor 30 graden als ge wilt, da's gemakkelijker op het zicht te zien, want volgens mij klopt er ook iets niet aan u waardes (ne sinus en ne cosinus die beiden 0.9 zijn?)

Posted: Sat Feb 24, 2007 5:44 pm
by Karbonadeslaatje
Over welke rotatie heb je het hier ?
Rond een as door de oorsprong of een willekeurige ?

Ik zit vast bij het maken van de procedure met de willekeurige as. Hoe wordt deze opgegeven ?
Ik bedoel, hoe wordt die vector opgegeven ? door een enkele x, y, z waarde ? maar dan heb je eigenlijk een vector vanuit de oorsprong naar een punt ... niet ?


Graag iemand die hier wat meer info over kan geven :)

Posted: Sat Feb 24, 2007 7:40 pm
by Robbe
Karbonadeslaatje wrote:Ik zit vast bij het maken van de procedure met de willekeurige as. Hoe wordt deze opgegeven ?
Ik bedoel, hoe wordt die vector opgegeven ? door een enkele x, y, z waarde ? maar dan heb je eigenlijk een vector vanuit de oorsprong naar een punt ... niet ?
Ik denk dat het het gemakkelijkste is dat je 2 punten geeft: een punt op de eigenlijk as en een punt op de as, moest ze door de oorsprong gaan (richting m.a.w.).