subatomaire fysica

Forum van 3de Bachelor Fysica.

Moderator: Praesidium

User avatar
Julie
WOZ
Posts: 527

Post#16 » Fri Jun 04, 2010 7:24 pm

Kan iemand oefn 2 van WB 2 afleiden?
En van die artikels, ik heb nu "A triangle that matters" en "In search of no neutrinos" gelezen, en die verduidelijken wel veel vind ik, maar zouden die andere artikels ook belangrijk zijn? Dat zijn keiveel pagina's :(
*La sagesse, c'est d'avoir des rêves suffisamment grand, pour ne pas les perdre de vue quand on les poursuit.* (Oscar Wilde)

User avatar
christophe
Posts: 442

Post#17 » Fri Jun 04, 2010 7:25 pm

ey ruben zout gij al uw oplossingen van kernfysica oefeningen kunnen inscannen? XD

ik heb enkel oefening 1 van alfa verval , een extra oefening van eigenschappen van kernen (lijkt op oefening 2 van dat werkblad)
Julie wrote:Kan iemand oefn 2 van WB 2 afleiden?
En van die artikels, ik heb nu "A triangle that matters" en "In search of no neutrinos" gelezen, en die verduidelijken wel veel vind ik, maar zouden die andere artikels ook belangrijk zijn? Dat zijn keiveel pagina's :(
welke andere artikels? ik heb geen artikel over neutrinos en ik maar gaan zagen bij hem voor die artikels en hij had die nooit, de zak

alé julieke dat meent ge niet
E0-E=sqrt(q²+m²) met neutrino massa
en doe nu hetzelfde als in de cursus stond zonder massa
(en vergeet dq niet :DDDD)

en julie, bij die andere artikels moet ge oppassen dat ge enkel het artikel leest en niet de commentaar op de blog, dan valt dat best wel mee

User avatar
Shiro
Posts: 40
Contact:

Post#18 » Fri Jun 04, 2010 7:44 pm

Vraagje: bij oefening 1(a) van het werkblad ZWW II, heb ik opgeschreven dat wortel(s) gelijk is aan 310 GeV...maar hoe komen we hieraan?

En hebben er nog mensen oplossingen van kernfysica oefeningen (schillenmodel, alfaverval en fissie)? Ik heb er precies maar bitter weinig... :S

Mercikes :]
Bounce a graviton particle beam off the main deflector dish~
Thats the way we do things, lad, we're making shit up as we wish~~

User avatar
christophe
Posts: 442

Post#19 » Fri Jun 04, 2010 8:12 pm

dat is de helft van de protonenergie die onderaan staat op het werkblad

btw vraag b)
u,dbar kan naar W+
d,ubar kan naar W-
en u,ubar,d,dbar kan naar Z0

ik zou denken meeste kans op Z0 dan W+ en dan W-, gezien de quarkinhoud van het proton, maar ik heb notities van julie? en daar staan rare dingen geschreven waar ik niets van begrijp..

User avatar
Julie
WOZ
Posts: 527

Post#20 » Fri Jun 04, 2010 8:22 pm

christophe wrote:ey ruben zout gij al uw oplossingen van kernfysica oefeningen kunnen inscannen? XD

ik heb enkel oefening 1 van alfa verval , een extra oefening van eigenschappen van kernen (lijkt op oefening 2 van dat werkblad)
Julie wrote:Kan iemand oefn 2 van WB 2 afleiden?
En van die artikels, ik heb nu "A triangle that matters" en "In search of no neutrinos" gelezen, en die verduidelijken wel veel vind ik, maar zouden die andere artikels ook belangrijk zijn? Dat zijn keiveel pagina's :(
welke andere artikels? ik heb geen artikel over neutrinos en ik maar gaan zagen bij hem voor die artikels en hij had die nooit, de zak

alé julieke dat meent ge niet
E0-E=sqrt(q²+m²) met neutrino massa
en doe nu hetzelfde als in de cursus stond zonder massa
(en vergeet dq niet :DDDD)

en julie, bij die andere artikels moet ge oppassen dat ge enkel het artikel leest en niet de commentaar op de blog, dan valt dat best wel mee
JulieKE? :D Maar goed, toch bedankt voor de uitleg! Die andere artikels worden dan iets voor morgen ofzo...

Die uitleg bij oefening b van WB zwakke ww II snap ik trouwens zelf ook niet meer, geen idee waar die 4 en 9 enzo vandaan komen?
*La sagesse, c'est d'avoir des rêves suffisamment grand, pour ne pas les perdre de vue quand on les poursuit.* (Oscar Wilde)

Caro

Post#21 » Fri Jun 04, 2010 9:57 pm

Kan iemand eens de titels van de artikels, en van welk tijdschrift ofzo die vandaan komen, posten. Ik neem aan dat je die ook wel op het internet vind?

User avatar
christophe
Posts: 442

Post#22 » Sat Jun 05, 2010 9:35 am

alles komt van physicsworld:

a triangle that matters
quarks, diquarks and pentaquarks
do pentaquarks really exist
physicists spot unuasually charged meson
proton and neutron masses calculated from first principles
of gluons, atoms and strings
en dan nog iets over neutrinos dat ik zelf niet heb
is dit het?
http://www.deccanherald.com/content/634 ... rinos.html

in het boek staan een paar voorbeelden van beta verval in hoofdstuk 4 met een of andere energiewaarde daarbij. is dat de beschikbare kinetische energie van het elektron en neutrino, E0 zoals we het noemen

ey caroline vb ge moet google is checken, het is uw grootste idool zn verjaardag

User avatar
rubenvb
Posts: 96

Post#23 » Sat Jun 05, 2010 10:33 am

Nee, het is "in search of no neutrinos". Deze staat wel niet online voor zover ik zie...

User avatar
christophe
Posts: 442

Post#24 » Sat Jun 05, 2010 10:35 am

rubenvb wrote:
Nee, het is "in search of no neutrinos". Deze staat wel niet online voor zover ik zie...
lol ik denk het ook niet, als ge googled komt ge winak site meteen tegen en julie haar post, dus euh ruben...

INSCANNEN EN DOORSTUREN
samen met oefeningen van kernfyisca

merci ruben merciiii

User avatar
rubenvb
Posts: 96

Post#25 » Sat Jun 05, 2010 2:49 pm


Pieter Taels
Posts: 135

Post#26 » Sat Jun 05, 2010 2:54 pm

p.25 tot 32 (de cursus eindigt daar toch hé)
moeten we dat kennen? Julie heeft er geen notities van...
Dan van de CP breking kan je van blackboard de slides halen hé...

Is er een stuk cursus/artikel/slides over de supersymmetrie les of is dat enkel Julie's notities?

Pieter Taels
Posts: 135

Post#27 » Sat Jun 05, 2010 2:56 pm

christophe wrote:ik dacht ook aan gluonstraling na de ZWW

p9. isospin invariantie:
Isospin invariance follows from the fact that the strong interactions are independent of quark type, and so do not distinguish up quarks from down quarks. Furthermore, the masses of the up and down quarks are small compared to their energy in a proton or neutron, and thus protons and neutrons have close to equal masses.

p. 35 onderaan, huh T=1 dus isospin triplet ???

OEF3 W1, begrijpt er iemand heel de afleiding?
gaat de cursus niet maar tot p. 32??? help!

Pieter Taels
Posts: 135

Post#28 » Sat Jun 05, 2010 2:57 pm

christophe wrote:p30 figuur bovenaan

wat wordt er juist bedoeld met die quark anti-quark paren met een pijltje ertussen? zijn dat vacuüm fluctuaties die niet horen bij de wisselwerking?
De u en anti-u quark vliegen uit elkaar, door confinement wordt er zoveel potentiële energie opgebouwd dat er uit het niets quark antiquark paren materialiseren...

User avatar
rubenvb
Posts: 96

Post#29 » Sat Jun 05, 2010 3:05 pm

Pieter Taels wrote: De u en anti-u quark vliegen uit elkaar, door confinement wordt er zoveel potentiële energie opgebouwd dat er uit het niets quark antiquark paren materialiseren...
Ah kijk eens aan, dat zal t zijn :)

Pieter Taels
Posts: 135

Post#30 » Sat Jun 05, 2010 3:11 pm

Zou iemand alsjeblieft pagina 33 tot (38? het einde van de cursus) willen inscannen? Ik heb dat nooit gehad - had examen wiskunde die les - en aangezien het niet op blackboard staat dacht ik dat er geen cursus van was...
Julie haar scanner werkt niet, help! help! help!

Return to “3de Bachelor”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 47 guests