[Experimentele Fysica II] RL keten

Forum van 2de Bachelor Fysica.

Moderator: Praesidium

User avatar
ben
Prosenior
Posts: 1356

Post#46 » Thu Jun 18, 2009 7:30 pm

Zou iemand kunnen bevestigen dat wat ik hierboven heb geschreven juist is? Dan denk ik dat dat ongeveer de manier is die we gaan moeten gebruiken.

User avatar
Julie
WOZ
Posts: 527

Post#47 » Thu Jun 18, 2009 7:34 pm

Maar zijn jullie er dan echt zeker van dat we het op twee of drie manieren moeten oplossen? :cry:
*La sagesse, c'est d'avoir des rêves suffisamment grand, pour ne pas les perdre de vue quand on les poursuit.* (Oscar Wilde)

Caro

Post#48 » Thu Jun 18, 2009 7:36 pm

nee, maar het kan geen kwaad om het effe te bekijken, toch? :)

User avatar
Julie
WOZ
Posts: 527

Post#49 » Thu Jun 18, 2009 7:37 pm

Nee, maar ik weet niet echt hoe je aan dat faseverschil komt, of aan die cutt-off frequentie...
*La sagesse, c'est d'avoir des rêves suffisamment grand, pour ne pas les perdre de vue quand on les poursuit.* (Oscar Wilde)

Caro

Post#50 » Thu Jun 18, 2009 7:41 pm

cut off frequentie pak je gewoon Vin = Vout/0,707, en het faseverschil is via de lissajouxfiguren: sin (faseverschil) = CD/AB, waarbij C en D de punten van de ellips waarmee de y-as snijdt, en A en B de de y-maximums op de y-as geprojecteerd.

User avatar
Julie
WOZ
Posts: 527

Post#51 » Thu Jun 18, 2009 7:42 pm

Is het in praktijk voor die cut-off frequenties gwn draaien tot je een spanning krijgt die gelijk is aan Vin/2^1/2, en waar lees je dat je frequentie af :? ?
Die is dan gelijk aan R/2piL, en hieruit haal je je L?
*La sagesse, c'est d'avoir des rêves suffisamment grand, pour ne pas les perdre de vue quand on les poursuit.* (Oscar Wilde)

User avatar
Julie
WOZ
Posts: 527

Post#52 » Thu Jun 18, 2009 7:43 pm

Euhm ok, en kan iemand dan mssn nog zeggen hoe je ook weer aan die Lissajouxfiguren komt? :oops:
*La sagesse, c'est d'avoir des rêves suffisamment grand, pour ne pas les perdre de vue quand on les poursuit.* (Oscar Wilde)

User avatar
ben
Prosenior
Posts: 1356

Post#53 » Thu Jun 18, 2009 7:47 pm

Dan nu een stukje over wat ik verwacht dat je gaat zien op de oscilloscoop:

Bij het deel met de relaxatietijd is het wel duidelijk denk ik...

Dan het verschil in Vin en Vuit. Je gaat op je oscilloscoop een sinussignaal zien (want je stuurt er een sinus in en je meet een sinus over je zelfinductie). Als je het ingangssignaal (dat je krijgt door je oscilloscoop in parallel te plaatsen met heel je kring) en het uitgangsignaal (dat je meet over de zelfinductie) dan op je oscilloscoop toont, zal de ene groter zijn dan de andere. Op het moment dat de verhouding wortel twee is, ben je er (dus denk ik dat je best je ingang ongeveer een spanning van 10V geeft en dan kijkt wanneer de Vuit ongeveer 7,07V (=10V/wortel(2)) is).

Dan als laatste, voor het faseverschil, zal je op je osciloscoop lissajouxfiguurtjes krijgen. Deze zullen iedereen wel bekend zijn.

User avatar
rubenvb
Posts: 96

Post#54 » Thu Jun 18, 2009 7:50 pm

Hier komt de reddende engel!

- Christophje is tot de juiste conclusie gekomen.

- Ik heb het gevoel dat Caro hier nu en dan belangrijke kennis komt opdoen :)

- Julie: Ben z'n uitleg verkort en realistisch gemaakt gezien de tijd die we hebben:

Vergeet faseverschil, stom idee
1) de lineaire regressie methode door over de spoel of weerstand (t is te zien wat een mooie exponentiële geeft die je kan gebruiken). Je signaalgenerator op blokgolf zetten met vaste Vout en vaste frequentie. Meten van de relaxatietijd van uw exponentiële bij verschillende weerstanden --> lin reg met als rico uw L uit de formule

2) Met een vaste weerstand, maar variabele frequentie van een SINUS signaal zoeken naar waar het uitgangssignaal (over de spoel) glijk is aan Vout/wortel(2)
Dus men steekt channel 2 over het hele circuit (zodat ge hier uw ingangsignaal krijgt). men steke channel 1 in over de spoel en ziet wanneer dat signaal (bvb door MAth->peaktopeak van beide channels weer te geven) 0.707 keer het ingangsignaal is. Dit doet ge door aan uw frequentie te foefelen.

Als er iets niet duidelijk is, zeg het dan :p

en 3) voor de liefhebbers:
Analoog aan 2, maar ipv de peaktopeakspanning te meten gaat ge een faseverschuiving meten. Dit is moeilijker op een oscilloscoop, aangezien dat ding geen hoeken kent. Zie Ben z'n posts voor uitleg. Ik denk niet dat hier tijd voor is :S[/tex]

Caro

Post#55 » Thu Jun 18, 2009 7:51 pm

waar moet de rode van CH2 bij de eerste opstelling? Ik ben echt slecht in elektronica :(

User avatar
Shiro
Posts: 40
Contact:

Post#56 » Thu Jun 18, 2009 7:51 pm

Allen die vinden dat Ben moet stoppen met streven, steek uw hand op! :wink:

Aangezien we maar 3 uur de tijd hebben voor zowel metingen als een volledig verslag, denk ik niet dat het de bedoeling is om dat op de meest vergezochte en benaderende manieren te gaan bepalen. Denk je echt dat je hier de tijd voor hebt? Als je alleen al de relaxatietijd wilt bepalen voor een aantal verschillende weerstanden ben je toch al wel even bezig :S
Bounce a graviton particle beam off the main deflector dish~
Thats the way we do things, lad, we're making shit up as we wish~~

User avatar
Julie
WOZ
Posts: 527

Post#57 » Thu Jun 18, 2009 7:54 pm

@ Ruben: Bedankt voor de korte samenvatting, die eerste methode zag ik al helemaal zitten, nu voor die tweede, zo moeilijk lijkt me dat nu ook niet, maar toch 1 stomme vraag (heb zelf nooit met de oscilloscoop gewerkt): CH1 over heel het circuit, dwz, waar moet ik wat insteken :D ...? De rest lukt denk ik wel

@Caroline: Ik ga zooo blij zijn als die morgen zegt, ahja, ik bedoelde gwn 1 methode is goed hé, kies 1 van de bekende methodes :D !!
*La sagesse, c'est d'avoir des rêves suffisamment grand, pour ne pas les perdre de vue quand on les poursuit.* (Oscar Wilde)

User avatar
rubenvb
Posts: 96

Post#58 » Thu Jun 18, 2009 7:54 pm

Shiro wrote:Allen die vinden dat Ben moet stoppen met streven, steek uw hand op! :wink:

Aangezien we maar 3 uur de tijd hebben voor zowel metingen als een volledig verslag, denk ik niet dat het de bedoeling is om dat op de meest vergezochte en benaderende manieren te gaan bepalen. Denk je echt dat je hier de tijd voor hebt? Als je alleen al de relaxatietijd wilt bepalen voor een aantal verschillende weerstanden ben je toch al wel even bezig :S
+1

User avatar
ben
Prosenior
Posts: 1356

Post#59 » Thu Jun 18, 2009 7:56 pm

En dan wil ne mens eens vriendelijk zijn en alles uitschrijven om helpen :roll:

Mja jullie hebben wel gelijk, we gaan niet genoeg tijd hebben om al die dingen te doen, maar vergeet niet dat de schryvers ook denkt dat wij een verslag op een avondje hebben geschreven...

De methodes die Ruben opnoemt zijn idd ook diegene die ik eerst zal doen en zien wat dat geeft. Lissajoux is voor wanneer hij verwacht dat we superman zijn :s.

User avatar
Julie
WOZ
Posts: 527

Post#60 » Thu Jun 18, 2009 7:56 pm

BTW, voor alle mensen die ne echte mooie lineaire regressie willen doen om de Schryvers blij te maken :D : ik neem een blok millimeterpapier mee...
*La sagesse, c'est d'avoir des rêves suffisamment grand, pour ne pas les perdre de vue quand on les poursuit.* (Oscar Wilde)

Return to “2de Bachelor”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests