Vragen tweede zit

Forum van 1ste Bachelor Fysica.

Moderator: Praesidium

User avatar
Daniel
WOZ
Posts: 179

Vragen tweede zit

Post#1 » Tue Jul 17, 2007 12:02 am

Hallo iedereen,

Ik dacht dat het geen slecht plan was om een topic te maken om vragen te stellen bij het studeren van tweede zit-exaams. Dan kunt ge het altijd meteen vragen en moet ge niet wachten tot er iemand nuttig op msn komt ofzo :wink: Ook kan hier bvb gevraagd worden welke delen er wegvallen in cursussen, zodat iedereen dat meteen weet, en het evt ook verbeterd kan worden :)

Laten we op deze manier proberen dit bijna uitgestorven forum weer nieuw leven in te blazen :D

User avatar
Evitje
WOZ
Posts: 640

Post#2 » Tue Jul 17, 2007 1:58 pm

Ik zou dan ineens willen beginnen met te vragen welke delen wegvallen in de cursus Algemene FysicaI
Men moet niet steeds dezelfde fout maken; er is keus genoeg

User avatar
Daniel
WOZ
Posts: 179

Post#3 » Mon Jul 23, 2007 8:08 pm

Algemene Fysica I:

Algemene tip: gebruik de slides die op Blackboard staan! De berekeningen zijn er vaak duidelijker en er staat van sommige delen een beknopte samenvatting.
H1 volledig kennen (maar hiervan vraagt hij zeker niets expliciet op het examen)
p. 2.19: puntje 9 valt weg
p 3.8-> 3.10: puntje 1.8 valt weg
p. 3.10, 3.11: het stukje van puntje 2.1 tot aan 'We beschouwen' op 3.11 valt weg
p. 3.18: puntje 5.2 valt weg
p. 3.25-> 3.28: puntje 6 valt volledig weg
p. 3.46 -> 3.50: puntje 9 valt volledig weg
p. 3.52: puntje b staat bij mij tussen haakjes
p 3.55 -> 3.58: puntjes a en b vallen weg
p 3.79: puntje 15 valt weg
p 4.8: 5.3 valt weg
p 4.10: puntje b valt weg
p 4.18: 9.4 valt weg
p 5.14: de viscosimeter met concentrische cilindrische wanden: het principe snappen, de wiskundige afleiding moet je niet kennen
p 6.20: Het Debeye model: ook hier, wiskunde niet kennen
p 6.36 -> 6.38: puntje 2 valt weg
p 7.13: puntje 6 valt weg
p 7.16: de opmerking onderaan valt weg
p 7.17: puntje 9 valt weg
p 7.19: het valt weg vanaf 'Een betere redenering ...' (int midden), vanaf 'Verdelingswet der vrije weglengte' op 7.20 trug wel kennen.
p 7.22 -> 7.27: puntje 11 valt weg
p 7.27 -> 7.30: puntje 12: het begrip 'Brownse veweging' kennen, kunnen bespreken, maar de wiskunde van dat puntje niet kennen. De omkaderde formule op p 7.30 wel effe van buiten leren.
p 7.42: rest van de cursus valt weg vanaf puntje 17

amy
WOZ
Posts: 483

Post#4 » Thu Aug 07, 2008 5:35 pm

Ik ben nu ondertussen al een drietal uur bezig met volgende integraal proberen op te lossen.
integraal van 1/(1+(cosx)²)dx. Kan iemand mij hier aub me helpen. Ik kan hem echt niet oplossen, misschien zie ik één of andere goniometrische formule, die nergens te vinden, is over het hoofd?

User avatar
Robbe
WOZ
Posts: 2161
Contact:

Post#5 » Thu Aug 07, 2008 8:15 pm

amy wrote:Ik ben nu ondertussen al een drietal uur bezig met volgende integraal proberen op te lossen.
integraal van 1/(1+(cosx)²)dx. Kan iemand mij hier aub me helpen. Ik kan hem echt niet oplossen, misschien zie ik één of andere goniometrische formule, die nergens te vinden, is over het hoofd?
al geprobeert?
"I'm not afraid of falling, I'm afraid of landing" -- Sam
How To Ask Questions The Smart Way

Zingen? UKA-n dat ook!

amy
WOZ
Posts: 483

Post#6 » Fri Aug 08, 2008 1:24 pm

Tuurlijk Robbe... Ma dan krijgt ge integraal in functie van u die ge ook niet mbv partiele int. of PB of andere substitutie (en ook geen splitsing) kunt oplossen omdat in noemer (u-1) ^1/2 staat. En dus geen u²... en als je dan toh hier ook op substitueerd, dan kom je op een nog moeilijkere integraal.. allez ik toch. Ik sta erom bekend stomme foutjes te maken, hoewel ik denk da ik er geen heb gemaakt...

amy
WOZ
Posts: 483

Post#7 » Fri Aug 08, 2008 1:25 pm

substitueert natuurlijk... geen d...

Sem
Posts: 92

Post#8 » Fri Aug 08, 2008 4:53 pm

Er bestaan programma's die integralen exact oplossen. Maple is een dergelijk programma. Maple beschikt over een `Integration Tutor' die stap voor stap integralen helpt oplossen. Zo kan je om hints vragen, de volledige oplossing opvragen, enkel de einduitkomst vragen,...

In het command-window typ je,

Code: Select all

with(Student[Calculus1]); IntTutor();
Er verschijnt dan een pop-up venster waarin je je als het ware kan uitleven. :D

amy
WOZ
Posts: 483

Post#9 » Fri Aug 08, 2008 7:06 pm

Hellas ben ik wrs één van de weinige die natuurkunde doen en nog niet zo goed overweg kunnen met PC's als ze zelf zouden willen :oops:
Ik heb dat programma niet, laat staan dat ik het zou kunnen gebruiken, helaas... Maar toch bedankt voor de hint, mss toch wat tijd investeren om met dat programma te leren werken...

Bert C.
Posts: 1

Post#10 » Wed Aug 13, 2008 3:15 pm

hey,

een vraag van de tuyaux (algemene fysica I) is: "geef 3 manieren om de oppervlaktespanning te berekenen".
eerste twee manieren zijn makkelijk: methode van terquem en afrukmethode. Weet iemand wat de 3e manier is? Kan dat zijn dat dat is als je de overdruk van een zeepbel weet da ge dan de oppervlaktespanning ofzo kunt berekenen?

User avatar
ben
Prosenior
Posts: 1356

Post#11 » Fri Aug 15, 2008 12:07 am

amy wrote:Ik ben nu ondertussen al een drietal uur bezig met volgende integraal proberen op te lossen.
integraal van 1/(1+(cosx)²)dx. Kan iemand mij hier aub me helpen. Ik kan hem echt niet oplossen, misschien zie ik één of andere goniometrische formule, die nergens te vinden, is over het hoofd?
Voor wat het nog waard is, heb ik hem wel gevonden denk ik. Vervang je cos² door (1+cos2x)/2 en werk dan met de t-formules waarin t=tan(x/2) en cosx=1-t²/1+t². Zo krijg je een gewone rationale functie met t.

@bert: da's de capilaire stijghoogte in een buisje dacht ik. Daar komt de oppsp ook in voor en de rest is meetbaar.

PS: binnenkort is het geLaTeX'd :-)

Return to “1ste Bachelor”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests

cron