nieuwsitem relativiteit deredactie.be

Examenroosters, algemene discussies, ...

Moderator: Praesidium

Beasty
Prosenior
Posts: 66
Contact:

nieuwsitem relativiteit deredactie.be

Post#1 » Sun Sep 26, 2010 1:50 pm

Ik denk dat wat men hier zegt fout is:

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/b ... stein_Tijd" onclick="window.open(this.href);return false;

namelijk:

""Tijd" is een van de belangrijkste gegevens in het werk van Albert Einstein. Een van de voorspellingen die de beroemde wetenschapper maakte op basis van zijn relativiteitstheorie, was dat iemand die een tijdlang in een raket doorbrengt, sneller ouder zal geworden zijn dan iemand op aarde in dezelfde tijdsspanne"

--> moet dat niet zijn, '... TRAGER ouder zal ...' ???

Pieter Belmans
Posts: 593
Contact:

Re: nieuwsitem relativiteit deredactie.be

Post#2 » Sun Sep 26, 2010 2:18 pm

Ik had ook deze bedenking bij het lezen. Langs de andere kant kan je het opvatten dat iemand die hoger staat wel dezelfde hoeveelheid rotaties van de Aarde meemaakt en dus absoluut gezien sneller door de hem toebedeelde tijd gaat. Hij legt immers de rotaties nodig om 80 jaar oud te worden af op een honderdste seconde minder en dus gaat de tijd "sneller", er is minder tijd beschikbaar om de bewegingen af te leggen.

User avatar
Robbe
WOZ
Posts: 2161
Contact:

Re: nieuwsitem relativiteit deredactie.be

Post#3 » Sun Sep 26, 2010 5:24 pm

dus als ik hier op aarde in een raket ga zitten word ik sneller oud? Zal dan toch wel van de stress zijn...
"I'm not afraid of falling, I'm afraid of landing" -- Sam
How To Ask Questions The Smart Way

Zingen? UKA-n dat ook!

Anne
WOZ
Posts: 192

Re: nieuwsitem relativiteit deredactie.be

Post#4 » Thu Sep 30, 2010 6:05 pm

Voor een waarnemer op aarde lijkt de tijd in de (snel bewegende!) raket inderdaad trager te gaan dan op aarde, de raketreiziger wordt dus minder snel oud.

Return to “Algemeen”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests

cron