Wiskunde bijles?

Examenroosters, algemene discussies, ...

Moderator: Praesidium

User avatar
slimmy
Prosenior
Posts: 3130
Contact:

Post#16 » Sun Mar 25, 2007 11:32 am

ccat ik ken u probleem, ik kom namelijk ook van hogeschool, maar heb die opleiding wel afgemaakt, en nu zit ik in het 2de jaar informatica. Ik heb wel niet mee gedaan aan de wiskunde lessen in de vakantie, maar als ge goe de wiskunde bij houd is het allemaal goed te doen met 5uur wiskunde.

User avatar
cG`
Posts: 75

Post#17 » Sun Mar 25, 2007 11:53 am

Mja ik heb ook 5 uur wiskunde gehad en kan toch nie echt mee met de wiskunde. Maar zoals ik al eerder poste hangt het meer af van uw kunnen dan uw voorkennnis. Mijn kunnen is dus blijkbaar nie zo hoog :) En wat Teun zegt dat het niet echt moeilijk is: er is mss 5 man dat die mening deelt denk ik. Mss wat cijfermateriaal: als ik kijk naar de mail die gestuurd werd naar iedereen die op minstens 1 vak er niet door was en naar de groepsindeling van 1ste bachelor dan waren er 32 van de 45 op minstens 1 vak gebuisd.
[i]"Everything should be made as simple as possible, but not simpler."[/i] - Albert Einstein

Teun
Posts: 216

Post#18 » Sun Mar 25, 2007 12:18 pm

Ene van eerste bach gaat volgend jaar burgerlijk ingenieur doen omdat hij dit te makkelijk vindt.

De proffen zeggen zelf dat het tegenwoordig veel makkelijker is dan vroeger. Dit komt omdat de vlaamse overheid een slaagpercentage eist van 50 percent. Sinds 8 jaar is het niveau behoorlijk gedaald.

Ik zeg ook niet dat je de richting moet onderschatten, maar laat je toch ook niet te hard afschrikken.

User avatar
slimmy
Prosenior
Posts: 3130
Contact:

Post#19 » Sun Mar 25, 2007 12:33 pm

mjah ik wil maar zeggen dat HEEL veel afhangt van u inzet in de les. Ik had int middelbaar nooit meer dan 60% op wiskunde en ik ben er (wel met 2de zit) in het eerste jaar op door geraakt.

der zijn veel te veel mensen die u afschrikken, en ge moet daar ni naar luisteren, als ge het ni probeert dan zitte voor altijd met het gedacht: "what if"

User avatar
ccat
Posts: 29

Post#20 » Sun Mar 25, 2007 2:21 pm

slimmy wrote:ccat ik ken u probleem, ik kom namelijk ook van hogeschool, maar heb die opleiding wel afgemaakt, en nu zit ik in het 2de jaar informatica. Ik heb wel niet mee gedaan aan de wiskunde lessen in de vakantie, maar als ge goe de wiskunde bij houd is het allemaal goed te doen met 5uur wiskunde.
oh, het is dus goed te doen wel? Ik ben nu alvast deze semester mijn wiskunde goed aan het opfrissen en proberen van nog een hoop bij te leren. En dan in september ga ik ook die overbrugginscursus mee doen om eventjes eens te kijken of het nu iets opgebracht heeft en of ik een beetje op niveau sta of toch nog een tandje zal bij moeten steken.

Maar ja, ik ga het ook proberen om later niet te moeten denken van had ik toch niet beter naar mijn leraars geluisterd en het toch geprobeerd. En eigenlijk wil ik een beetje een grotere uitdaging. Op de moment is het vaak echt saai en wil ik graag iets bijleren. Dan doe je dat allemaal thuis op jezelf maar dan merk je toch dat je iets mist. Ik hoop datgene dan alsnog te vinden :p.

Maar ik kijk er eigenlijk wel erg naar uit. En wiskunde was altijd een klein beetje een probleem voor mezelf maar ik doe het wel graag en als ik me inzet dan haal ik ook altijd mooie resultaten. In het laatste jaar in het middelbaar had ik bijna alles juist op mijn examen wiskunde. Maar ik heb daar toen wel veel tijd ingestoken. Dus waarschijnlijk als ik maar genoeg tijd in de wiskunde steek moet het doenbaar zijn.

Is het trouwens ook niet zo dat je door het jaar begeleiding kan krijgen voor wiskunde als je vind dat je niet echt goed mee kan met de rest?

User avatar
slimmy
Prosenior
Posts: 3130
Contact:

Post#21 » Sun Mar 25, 2007 2:34 pm

het is te doen, maar ik heb wel het voordeel gehad in het eerste veel vrijstellingen te krijgen wegens mijn diploma hogeschool, wat de werkdruk wat verminderde zodat ik op wiskunde kon concentreren.

ik denk dat de grote hoop gewoon buist wegens slechte studiemethoden. De wiskunde is al OERMOEILIJK, en als je daarbij nog is slecht studeert dan kan je het vergeten.

welke hogeschool zat je trouwens?

User avatar
ccat
Posts: 29

Post#22 » Sun Mar 25, 2007 3:21 pm

Wel, ik ben nog niet zo heel erg lang terug. Ik heb een tijdje in het buitenland verbleven. En ik ben sinds ik hier terug ben een hele hoop van de vakken via avondonderwijs aan het volgen geweest nu. Waarom dat is ook best een lang verhaal ^-^. Maar nu kan ik terug voltijds gaan studeren en daarom dat ik dus ook van school ging overschakelen. Daar stelde zich dus de keuze van oftewel gewoon verder te gaan op het niveau dat ik nu doe of toch maar ineens de overstap te maken naar de universiteit. Ikzelf zag dat eerste financieel allemaal niet goed zitten, maar na een aantal gesprekken met een aantal mensen bleek dit allemaal zeer goed te doen. En dus heb ik dan toch de beslissing genomen van toch maar mijn kans te wagen deze keer.
Ik heb al mijn huidige vakken op birm gevolgd, waarmee ik natuurlijk geen enkele vrijstelling zal krijgen :p, hihihi~

Moest ik nu na een half jaar merken dat ik dat toch echt niet aankan dan kan ik ook snel terug mijn vorige studies oppikken omdat ik daar toch in de eerste semester van volgend jaar niet veel vakken kon doen (modulair systeem). Maar ik hoop dat toch niet te moeten doen natuurlijk :p

Op welke school heb jij eerst gestudeerd dan, Slimmy?

-Evi-

User avatar
cG`
Posts: 75

Post#23 » Sun Mar 25, 2007 3:44 pm

Ik heb na lang twijfelen (en op aanraden van enkele leerkrachten) ook gekozen om unief te proberen, omdat je anders idd nooit weet of je het aankon of niet en ik heb zeker geen spijt van deze keuze.
De wiskunde is opzich een maat te groot voor mij, maar mss toch nog wel haalbaar.. Ik doe zowieso mijn jaar uit, maar de gedachte om volgend jaar hoge school te doen is er wel, hoewel ik ook enigzins vrees dat het mss iets te makkelijk zal zijn.

Je lijkt realistisch te zijn en er goed over nagedacht te hebben, dus dan moet je het zeker proberen.
De cursussen zijn trouwens beschikbaar in de bibliotheek van de Middelheim campus moest je die eens willen inkijken (van de wiskunde vakken zijn er wel getypte cursussen, er wordt met een handboek gewerkt).
[i]"Everything should be made as simple as possible, but not simpler."[/i] - Albert Einstein

User avatar
Verdyck
Posts: 368

Post#24 » Sun Mar 25, 2007 5:02 pm

De wiskunde oermoeilijk is wat me de haren gesleurd, goed opletten, notitie's nemen en een flinke portie discipline en inzet onder het jaar moeten wel volstaan.

Mits ge een zekere basis talent in huis hebt.


Een juiste studiemethodiek onder de knie krijgen in de eerste paar maanden is volgens mij de meest cruciale component toch wel, om te slagen in de eindafrekening.
La pensée ne doit jamais se soumettre, ni à un dogme, ni à un parti, ni à une passion, ni à un intérêt, ni à une idée préconçue, ni à quoi que ce soit, si ce n'est aux faits eux-mêmes; parce que, pour elle se soumettre, ce serait cesser d'exister.

User avatar
ccat
Posts: 29

Post#25 » Sun Mar 25, 2007 5:59 pm

@cG`: Oh ja. Ik denk dat ik binnenkort wel eens een aantal cursussen ga komen inkijken. Om nog een beter beeld te krijgen van wat jullie zoal zien in het eerste jaar. Misschien dat ik nu vrijdag wel eens eventjes langskom vermits ik dan in Antwerpen ben en een deel tijd vrij zal hebben.
En ik denk dat als het te gemakkelijk is dat niet altijd zo erg hoeft te zijn zolang je nog iets bijleert en je het gevoel hebt dat je leraars je effectief iets kunnen leren. Op de moment bij ons op school is dat er vaak niet. De leraars hun programma is erg klein altijd en vaak blijf je zo een beetje op je honger zitten. En op die manier ontbreekt de uitdaging volledig.

@Verdyck: Ja, de juiste studiemethodiek doet veel. Dat is iets dat veel mensen bij ons op school ook missen. De meesten doen ook veel te weinig zelfstandig en denken dat ze alles wel van de leraar zullen leren terwijl je toch het grootste gedeelte altijd zelf moet aanleren. De leraar kan je een beetje begeleiden, maar uiteindelijk moet je het toch zelf doen.

Teun
Posts: 216

Post#26 » Sun Mar 25, 2007 11:28 pm

Je kan ook gewoon eens een les komen meevolgen. Dat geeft denk ik een beter beeld over wat er van je verwacht wordt. Ik denk niet dat er een prof op zou klagen. Dat geeft je misschien een beter idee van hoe en wat. De lessenrooster kan je op de site wel ergens vinden.

User avatar
Verdyck
Posts: 368

Post#27 » Sun Mar 25, 2007 11:53 pm

Zo verstandig is dat nu ook weer niet eh, precies of ge daar iets van kunt volgen ofzo.


Das juist hetzelfde als na een heel jaar fatsen één keer naar de les komen. Veel wijzer gaat ge daar toch niet van worden ze.

Ge kunt de dingen dan totaal niet meer in hun verband beschouwen.
La pensée ne doit jamais se soumettre, ni à un dogme, ni à un parti, ni à une passion, ni à un intérêt, ni à une idée préconçue, ni à quoi que ce soit, si ce n'est aux faits eux-mêmes; parce que, pour elle se soumettre, ce serait cesser d'exister.

User avatar
ccat
Posts: 29

Post#28 » Sun Mar 25, 2007 11:54 pm

Teun wrote:Je kan ook gewoon eens een les komen meevolgen. Dat geeft denk ik een beter beeld over wat er van je verwacht wordt. Ik denk niet dat er een prof op zou klagen. Dat geeft je misschien een beter idee van hoe en wat. De lessenrooster kan je op de site wel ergens vinden.
Oh, dat zou ik wel zien zitten als dat geen probleem geeft. Welke les zou ik best eens mee komen volgen dan denken jullie? Dat lijkt me wel tof... en dat zou inderdaad ineens een goed beeld geven van hoe het eraan toe gaat en wat er juist verwacht wordt. ^-^

-Evi-

Teun
Posts: 216

Post#29 » Mon Mar 26, 2007 8:54 am

Ik denk best wiskunde, als je de week na de paasvakantie komt zijn we normaal gezien nog met integralen bezig. Dat zou normaal gezien allemaal nog herhaling moeten zijn. Een ander vak meevolgen heeft denk ik weinig zin, omdat je dan waarschijnlijk inderdaad niet echt kan volgen.

User avatar
Jay Jay
Posts: 22

Post#30 » Mon Mar 26, 2007 1:04 pm

Ik ben vorig jaar ook zo eens een les Wiskunde gaan bijwonen en ik vond dat wel nuttig, omdat dat u toch al een idee geeft van het werktempo, en hoezeer de prof zich aan de boek houdt of eigen notities belangrijk zijn enzo. Pas bij Calculus wel op, want wij moeten soms oefeningen aan bord maken en als Soetens plotseling een nieuw gezicht ziet ... :P

Return to “Algemeen”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests

cron