Bij phong shading, moet je nu enkel de normalen berekenen op de hoekpunten of in elke pixel van de polygoon.
En hoe gebeurt de interpolatie dan juist ?
(Gebaseerd op uw antwoord heb ik nog enkele vrage dus :p)
Moderator: Praesidium
tis net de positie da etverschil geeftheNickman wrote:Ik heb geen idee wa die fucking interpolatie is, maar de normalen van een polygoon zijn normaalgezien overal dzelfde, aangezie u vlak altijd in dezelfde richting blijft wijzen dachtik... Alleen de positie kan we verplaatsen dus het kan zijn dat je dat wel in rekening moet brengen?
Maar je moet we alle andere vectoren die je nodig hebt voor de phong shading per pixel zowiso berekenen...
dus gewoon de normaal op elk hoekpunt berekenen, dit interpolleren met de rest van de punten en zien dage oneveer de juiste reflectievector bekomt. Merci!0g1op wrote:bij echte phong shading wordt er een normaal voor elk hoekpunt van het lichaam gebruikt om het realistischer te maken, ik weet niet direct hoe het werkt, maar hier kunt ge wa meer lezen, vooral de tekening is goed om te zien wat het verschil is als je zo een normaal op elk hoekpunt definieert
http://en.wikipedia.org/wiki/Phong_shading
maar wij gebruiken gewoon de normaal van het vlak
en ge gaat voor elk punt in dat vlak de kleur berekenen
voor zbuffer is dat dan aan de hand van uw hoekpunten van die 3hoek(zoals ge de diepte eigenlijk bepaald, maar dan voor uw kleur doen)
en voor raycast kunt ge da gewoon berekenen, want ge hebt de plaats van het punt en de normaal al
de phong methode die wij gezien hebben ni eigenlijk, daar laten ze die normaal in elk hoekpunt vallenShinta wrote:dus gewoon de normaal op elk hoekpunt berekenen, dit interpolleren met de rest van de punten en zien dage oneveer de juiste reflectievector bekomt. Merci!
Ik denk het wel hoor...Nickman wrote:euhm, naa rmijn weten is dat niet interpoleren dat je doet bij Z-buffer hoor
Als ge dus op basis van uw 2 eindpunten een tussenwaarde wilt berekenen, interpoleert ge gewoon de diepte (lineair of whatever) zodat ge de juiste waarde krijgt voor het beschouwde punt.Van Dale Groot woordenboek der Nederlandse taal wrote:interpoleren
in•ter•po•le•ren
overgank. werkw.; interpoleerde, h. geïnterpoleerd
1) inlassen, tussenvoegen
2) afleiden uit, raden op grond van (onvoldoende) gegevens
3) (wiskunde) tussenvoeging van bijpassende termen in een reeks tussen twee gegeven termen
Users browsing this forum: No registered users and 2 guests