[Algemeen] Vak houden voor 2e zit.

Forum van 1ste Bachelor Informatica.

Moderator: Praesidium

Teg
Posts: 3

[Algemeen] Vak houden voor 2e zit.

Post#1 » Thu Jan 05, 2012 11:27 am

De 1ste BINF zit tegenwoordig op facebook, vandaar dat dit subforum wat stil ligt, maar ik zou gaarne een beetje advies hebben van ervaren volk.

Ik zit momenteel nogal in de soep met discrete wiskunde, aangezien ik latijn/moderne talen heb gedaan en pas na enkele jaren gewerkt te hebben en wat zoekwerk naar een toffe richting, ben gestart met informatica(lang verhaal). Ik heb wel overbruggingsonderwijs gevolgd en zo veel mogelijk bijgewerkt, maar ik verwacht niet te slagen voor discrete wiskunde. De rest van de vakken verloopt vrij probleemloos.

Dus ik heb dat halverwege deze blokperiode gelaten voor wat het is en mij op de andere vakken geconcentreerd, met de intentie van DW in tweede zit te doen na verdere bijscholing. Maar, het is echt wel de bedoeling van dit jaar het modeltraject af te werken.

Is dat een goede strategie? Laten er soms mensen gewoon een vak voor tweede zit? En hoe moeilijk is calculus t.o.v. discrete wiskunde? Enzovoort... Enig advies zou supertof zijn.

User avatar
Timmy
Posts: 844

Re: [Algemeen] Vak houden voor 2e zit.

Post#2 » Thu Jan 05, 2012 12:06 pm

Een vak voor tweede zit laten vallen wordt vrij vaak gedaan, dus daar moet ge u al geen zorgen over maken :P Ik zou het toch meedoen als ik van u was. Ge hebt nog tot maandag, en Van Steen / Symens zijn vrijgevig op het vlak van vrijstellingen, dus als ge theorie of praktijk haalt scheelt da toch al wa :) (Neem het aan van ne mens die het examen 4x heeft moeten doen... :P). Calculus is een PAK lastiger dan Discrete, dus ik zou toch proberen om een van die 2 vakken (ten minste gedeeltelijk) te halen tijdens het jaar, want ide 2 wilt ge niet in 2de zit combineren.

Dus long story short: Ik zou het tenminste proberen. Daarna hebt ge nog een week voor CSCA (alsk u rooster zo bekijk), wa allesbehalve een intensief / moeilijk vak is (lastig: ja, maar echt moeilijk is de stof niet), dus da zou ruim voldoende moeten zijn, dus ik zou u nu nog op DW proberen te focussen. Lukt het niet, dan lukt het niet, maar dan kent ge iig de stof al voor 2de zit, en misschien haalt ge theorie of praktijk binnen, waar ge dan ook alweer vanaf bent.

User avatar
Robbe
WOZ
Posts: 2161
Contact:

Re: [Algemeen] Vak houden voor 2e zit.

Post#3 » Thu Jan 05, 2012 12:42 pm

En als ge beslist van zelfs niet naar het examen te gaan, mail de prof in kwestie op tijd. Al raad ik wel aan van daar toch naartoe te gaan als het een schriftelijk examen is, kunt ge zien wat de vragen zijn.
"I'm not afraid of falling, I'm afraid of landing" -- Sam
How To Ask Questions The Smart Way

Zingen? UKA-n dat ook!

User avatar
Chrizzle
WOZ
Posts: 449

Re: [Algemeen] Vak houden voor 2e zit.

Post#4 » Thu Jan 05, 2012 1:26 pm

Ik zat in juist dezelfde situatie als u, maar ik heb Economie-Talen gevolgd. Uiteindelijk door goed te studeren en niet op te geven heb ik een 12/20 gehaald op het examen in eerste zit. De tussentijdse test is geen referentie, daar had ik slechts een 3/10 op ofzo.

Calculus is zwaarder dan Discrete Wiskunde, voornamelijk op het vlak van de praktijk. Het komt erop neer dat ge Wiskunde moet leren studeren, zodra ge dat een paar keer hebt gedaan gaat dat vlotter en vlotter ..
irc.winak.be:6667
#winak

User avatar
djgl3nn
WOZ
Posts: 1938

Re: [Algemeen] Vak houden voor 2e zit.

Post#5 » Thu Jan 05, 2012 2:17 pm

Doe er alles aan om te slagen op de tussentijdse test van calculus. Die test is helemaal ni zo moeilijk, en dan valt er al een deel weg voor u examen. Discrete EN Calculus in de vakantie lijkt mij gewoon niet zo aangenaam en demotiverend.
WINAK Schacht 2009-2010
WINAK Sport 2010-2011
WINAK Mentor Informatica 2011-2012
WINAK Ouwe Zak 2012-...

UA Sportraad Webmaster 2012-...

Glenn
Posts: 280

Re: [Algemeen] Vak houden voor 2e zit.

Post#6 » Thu Jan 05, 2012 3:54 pm

Als ge niet geleerd heb zou ik ook niet naar het examen komen. Dat heeft echt geen enkele zin. Zelfs niet voor de vragen. Dat vind ik tijdverlies. Jou strategie vind ik zeker goed. Ik heb hem ook al met succes toegepast.

Zie gewoon dat ge volgend semester super goed leert voor calculus. Calculus is wel iets moeilijker, maar ge moet minder bewijzen vanbuiten kennen. Leert gewoon super hard voor die tussentijdse test calculus* en zie dat ge daar kosten wat het kost doorzijt en alles komt wel goed! :)

* deze valt na de paasvakantie, dus dat is ook handiger om te leren

PS: Ge zult dat semester twee grote projecten hebben maar als ge nu al goed weg zijt met programmeren gaat "Inleiding software engineering" een makkie worden. Dan heb je voor de paasvakantie al bijna al de functionaliteit die je moet hebben voor de finale evaluatie. Wij hebben ook "inleiding software engineering" moeten doen maar hadden "Inleiding C++" en "Gegevensstructuren" pas in het 2de semester. Dus jullie zijn hier wel wat in het voordeel. :)
PS2: Naast die twee grote projecten heb je ook nog een vak genaamd "Talen en automaten". Daarvoor moet je wekelijks taken maken. Reken hier ongeveer 8u per week werk voor.
PS3: Computer Graphics is je zwaarste vak, reken hier ongeveer 2 a 3 dagen in de week programmeerwerk voor.
PS4: Dat betekent dat je nog 3 dagen in de week tijd hebt voor "Inleiding software engineering" + "Calculus". Als je in het begin gewoon die 3 dagen integraal opsoepeert aan "Inleiding software engineering" is dat project misschien voor de paasvakantie als zo goed als af. Dan kan je in de paasvakantie leren voor "Calculus" + werken aan "Computer graphics"
PS5: Zie dat je niet achterop geraakt bij "Computer Graphics". :) Lijk je acheterop te geraken? Blijf werken dat je terug bijgebeend bent en vraag hulp aan je vrienden. :)
PS6: "Inleiding software engineering" zijn maar 3 theorie lessen en "Talen en automaten" is ook niet veel les.
PS7: Na de paasvakantie is de theorie van "Computer graphics" gedaan.
PS8: Het komt sowieso goed :)
Last edited by Glenn on Thu Jan 05, 2012 4:31 pm, edited 1 time in total.

User avatar
Manfr3d
Posts: 1997
Contact:

Re: [Algemeen] Vak houden voor 2e zit.

Post#7 » Thu Jan 05, 2012 4:28 pm

Ik zou net als de rest -in tegenstelling tot Glenn- absoluut proberen naar het examen gaan. Bekijk de vragen rustig en probeer op te lossen wat je kan. Een 10/20 voor praktijk óf oefeningen (ik weet niet of je in een van de 2 sterker bent?) is zeker te halen. Zoals gezegd, je hebt nog een beetje tijd om je er wat op toe te spitsen nu.
Als je toch kiest om er nu geen tijd aan te besteden, zelfs dan zou ik naar het examen gaan, al is het om de vragen te bekijken, je weet nooit.
Voor calculus komt het er op aan dat je oefent en oefent en oefent (en natuurlijk die enkele -zeer belangrijke- bewijzen kent).
Als je er voor kiest extra bijscholing te volgen, is het misschien ook geen slecht idee om dat vóór de examens van juni te doen. Op die manier kan je misschien nog wat ondervinding opsteken voor calculus ook. DW en calculus lijken niet zo hard op elkaar, maar het blijft wiskunde hé...
Veel succes!
I would love to change the world, but they won't give me the source code

WINAK Schacht 2009-2010
ASK-Stuwer Snelkrant 2010-2011
KdG-Student 2011-2014
Castrum Cantor 2012-2013
Castrum Schachtenmeester 2013-2014
Castrum Quaestor 2014-2015
Castrum Praeses 2015-2016

User avatar
djgl3nn
WOZ
Posts: 1938

Re: [Algemeen] Vak houden voor 2e zit.

Post#8 » Thu Jan 05, 2012 4:56 pm

Ik wil wel ff zeggen, dat de PS'en van de andere Glenn met een korreltje zout te nemen zijn. Da hangt heel hard van persoon tot persoon af.
WINAK Schacht 2009-2010
WINAK Sport 2010-2011
WINAK Mentor Informatica 2011-2012
WINAK Ouwe Zak 2012-...

UA Sportraad Webmaster 2012-...

User avatar
Fristi
WOZ
Posts: 4565

Re: [Algemeen] Vak houden voor 2e zit.

Post#9 » Thu Jan 05, 2012 6:12 pm

djgl3nn wrote:Ik wil wel ff zeggen, dat de PS'en van de andere Glenn met een korreltje zout te nemen zijn. Da hangt heel hard van persoon tot persoon af.
Ik heb nooit 8 uur per week aan TA gespendeerd bijvoorbeeld :P.
Betreffende Software engineering is het wel zo dat als ge daar een paar dagen hard aan doorwerkt dat da project gaat als een trein.

Nog een opmerking, het eerste jaar is wel veranderd dit jaar, met python en c++, dus wat wij zeggen kan niet altijd helemaal exact kloppen, we weten niet wat die andere talen voor impact gaat hebben op de projecten die ze gaan geven.

Nu, een antwoord op je vraag:
Als je tijd hebt om het te proberen leren (en uit de voorgaande posts leid ik af dat je die wel hebt) zou ik het proberen. Je kan je bijvoorbeeld focussen op de praktijk of op de theorie (wat je het best afgaat), of zelfs beide al naargelang de tijd die je hebt. Er zijn enkele vragen die vaak terug komen bij prof. Van Steen (bijv. De stelling van Bayes, al dan niet met bewijs, het bewijs van een kansverdeling, een inductiebewijs, ..), dus je kan je daarop concentreren.

Dit gaat het geheel makkelijker maken om te leren in tweede zit moest het nodig zijn. Bovendien weet je maar nooit of je gelukt hebt.

Nu, het kan wel een goede strategie zijn om een vak te laten vallen en naar tweede zit te verzetten, ik heb dit ook al bijna elk jaar gedaan en dat helpt soms echt, maar het hangt gewoon af van situatie tot situatie.
Fristi Ad Infinitum

WINAK WOZ 2013 - ...
WINAK Magister Fristi 2012-2013
WINAK Feest 2011-2012
WINAK Schachtentemmer 2010-2011
WINAK Scriptor 2008-2009 | 2009-2010

Teg
Posts: 3

Re: [Algemeen] Vak houden voor 2e zit.

Post#10 » Thu Jan 05, 2012 9:30 pm

Ik ben er nog niet helemaal uit wat ik ga doen, maar bedankt voor de adviezen. <3

Image

User avatar
Nathan
Posts: 64
Contact:

Re: [Algemeen] Vak houden voor 2e zit.

Post#11 » Fri Jan 06, 2012 6:31 pm

Even mijn bijdrage voor deze thread leveren

Image
"Man is least himself when he talks in his own person...Give him a mask and he will tell the truth." - Anon.

2010-2011: WINAK Schacht.
2011-2012: WINAK Ancien.
2012-2013: WINAK Ancien.

User avatar
djgl3nn
WOZ
Posts: 1938

Re: [Algemeen] Vak houden voor 2e zit.

Post#12 » Fri Jan 06, 2012 6:55 pm

Image
WINAK Schacht 2009-2010
WINAK Sport 2010-2011
WINAK Mentor Informatica 2011-2012
WINAK Ouwe Zak 2012-...

UA Sportraad Webmaster 2012-...

User avatar
Manfr3d
Posts: 1997
Contact:

Re: [Algemeen] Vak houden voor 2e zit.

Post#13 » Fri Jan 06, 2012 7:15 pm

De tuyaux van DW is ook echt handig, Van Steen kennende vraagt die toch gelijkaardige vragen...
I would love to change the world, but they won't give me the source code

WINAK Schacht 2009-2010
ASK-Stuwer Snelkrant 2010-2011
KdG-Student 2011-2014
Castrum Cantor 2012-2013
Castrum Schachtenmeester 2013-2014
Castrum Quaestor 2014-2015
Castrum Praeses 2015-2016

User avatar
Fristi
WOZ
Posts: 4565

Re: [Algemeen] Vak houden voor 2e zit.

Post#14 » Fri Jan 06, 2012 7:25 pm

Manfr3d wrote:De tuyaux van DW is ook echt handig, Van Steen kennende vraagt die toch gelijkaardige vragen...
Jops
Fristi Ad Infinitum

WINAK WOZ 2013 - ...
WINAK Magister Fristi 2012-2013
WINAK Feest 2011-2012
WINAK Schachtentemmer 2010-2011
WINAK Scriptor 2008-2009 | 2009-2010

Return to “1ste Bachelor”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests

cron